Gå til innhold

Den endelige forklaringen på den kristne mytologien!

Anbefalte innlegg

- Lenke til spilleliste på youtube (5 deler)

Kort forklart:

- Hendelsene som de kristne forbinder med Jesus er ikke unike, men forekommer i mange andre religioner og personer.

- Mytologien er knyttet til astronomiske begivenheter og steder framfor fysiske personer.

Se filmen over og se hele bildet :)

Noen av dere som føler dere litt lurt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, har sett denne selv. Første gang jeg så den ble jeg satt ganske tilbake. Den virker overbevisende, men senere har jeg undersøkt nærmere og fnnet ut at dette er en eneste stor vits. Istefor at jeg skriver bok om alle feilene i videoen, kan heller du komme med de mest overbevisende argumentene, så skal jeg prøve å svare deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, har sett denne selv. Første gang jeg så den ble jeg satt ganske tilbake. Den virker overbevisende, men senere har jeg undersøkt nærmere og fnnet ut at dette er en eneste stor vits.

Klikk på lenken under filmen og se de to siste filmene der..

De tar nettopp for seg denne såkalte debunkingen av filmen.

jeg har også sett påstandene om at det er en stor vits, men nå er jo jeg av den oppfatning at de totalitære diktator religione nettopp er en vits så jeg er litt inhabil her ^^

Lenke til kommentar

Noen av dere som føler dere litt lurt?

I grunn ikke. På hvilken måte mener du dette ugyldiggjør kristendommen? I følge videoen er jo kristendommen en av mange videreføringer av en den samme troen. Jeg vil ikke si dette er en godt bevart hemmelighet, da de fleste kristne jeg kjenner vet dette og er åpne om det. Kristendommen er en «oppdatert» versjon av en primitiv tro, om man i det hele tatt kan kalle tro primitivt.

Om ikke annet var det ekstremt gledelig at de inkluderte et lydklipp av selveste Bill Hicks (som var teist, vel å merke).

Lenke til kommentar

I grunn ikke. På hvilken måte mener du dette ugyldiggjør kristendommen?

Vil ikke du si at fundamentet for kristendommen slik den formidles i dag vil falle i grus om en legger til grunn at hele greia er mytologi basert på stjernetegn og årstider ol. ??

I følge videoen er jo kristendommen en av mange videreføringer av en den samme troen. Jeg vil ikke si dette er en godt bevart hemmelighet, da de fleste kristne jeg kjenner vet dette og er åpne om det. Kristendommen er en «oppdatert» versjon av en primitiv tro, om man i det hele tatt kan kalle tro primitivt.

Det mytologiske aspektet som beskrives i filmen er relativt likt som andre naturreligioner er bygd opp ja. Her er vi helt enige rett og slett.

Men endringer i religionen, blant annet dette med at de mener jesus døde på korset for dem, himmelen..osv..osv... gjør store utslag.

Viktig å huske at Islam stammer fra samme greia, dvs. fra jødedommen slik som kristendommen og de kan vi vel strengt tatt ikke si er spesielt like i dag :p

Hva jeg vil fram til er at kristendommen, i likhet med vår urnorske og hedenske kulturarv bygger på mytologi. Det er personifisering av aspekter i vår natur og verdensbilde.

I et slikt lys faller hele religionen gjennom slik den praktiseres i dag og de sitter igjen med en døds religion som opphøyer livet etter døden.

Lenke til kommentar

De fleste religioner handler om ett fantastisk liv etter døden. Veldig mange mennesker vil rett og slett ikke ha noe av at det er slutt når man dør.

Jeg tror de forskjellige hellige bøkene er skrevet for å gi folk ett ekstra håp, eller overbevise dem om du vil om at det stemmer med ett liv også etter døden.

Før i tida trodde man ganske ordrett på det som står i bøkene, etterhvert som vitenskapen kommer lenger og lenger ser vi at mer og mer må tolkes,og da gjerne i bilder.

På denne måten kan de religiøse fortsatt holde liv i håpet og trua om ett liv etter døden.

Lenke til kommentar

De fleste religioner handler om ett fantastisk liv etter døden. Veldig mange mennesker vil rett og slett ikke ha noe av at det er slutt når man dør.

Fint om du gir en nærmere beskrivelse av hva "de fleste" er.

Jeg tror de forskjellige hellige bøkene er skrevet for å gi folk ett ekstra håp, eller overbevise dem om du vil om at det stemmer med ett liv også etter døden.

Nok engang, hvilke religiøse retninger finner du denne tankegangen i?

Før i tida trodde man ganske ordrett på det som står i bøkene, etterhvert som vitenskapen kommer lenger og lenger ser vi at mer og mer må tolkes,og da gjerne i bilder.

På denne måten kan de religiøse fortsatt holde liv i håpet og trua om ett liv etter døden.

Det er korrekt, og årsaken er jo at de da tar ting bokstavelig slik som jeg påstår. Og nettopp derfor havner vi jo rett tilbake til min første påstand.

Det er jo den samme tankegangen som har totalt ødelagt vårt syn på våre hedenske og før kristne tradisjoner her i landet...

Lenke til kommentar

Alle de store religionene gir deg ett liv etter døden, dersom du følger "regelboka". Andre religioner tror feks på reinkarnasjon, hvor du må leve best mulig for å bli reinkarnert på en god måte.

Tar vi kristendomme som eksempel, tror jeg denne troen har kommet til verden av 2 grunner.

1. Ett håp om noe mer, noe større og ett liv etter døden.

2. Som ett middel for å kontrollere massene.

Jeg vil ikke si at kristendommen har ødelagt våre tradisjoner helt, vi feirer de fortsatt, bare under andre navn. Man må være rimelig blåst dersom man tror at våre tradisjonelle feiringer nå til dags, kun har oppstått pga biblen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...