Gå til innhold

Pixelfeil på lcd-skjerm

Anbefalte innlegg

Hei

Første innlegg - nesten litt skremmende :)

Kjøpte Canon Powershot A70 for fjorten dager siden, og fikk da tilsendt et kamera med godt synlig pixel-feil på lcd-skjermen. Fikk så erstatningskamera for det "defekte" i går, som også hadde pixel-feil!

Ved henvendelse til selger opplyser de at denne type feil ikke blir godkjent som feil av Canon, da det ikke går utover funksjonaliteten til kameraet, og at det ikke kvalifiserer til garantirep/bytte.

Noen som har vært i samme situasjon, og har erfaringer rundt dette så vil jeg gjerne høre om det. Er lcd-skjermen på digitalkameraer spesielt utsatt for denne typen feil? Er pixelfeil noe en egentlig bør bry seg om, det har jo forsåvidt ikke noe å si for funksjonaliteten?

Mvh Atrox ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet!

Vet ikke hvordan det er med pixel feil på digitalkamera, men på lcd skjermer til pc tolereres det vanligvis 4-5 døde pixler før man har krav på og få byttet produktet.

Men hvis du bestilte via web så har du jo uansett 14 dager returrett, hvis du ikke fikk med retur papirer eller informasjon om dette er denne fristen enda lengre (Opptil 1 år).

Jeg har også en død pixel på mitt videokamera, men plages ikke så mye at jeg gadd og bytte det, men det er jo opp til deg hvor irriterende du syns det er.

Lykke til med ditt nye kamera.

Lenke til kommentar

Når det gjelder lcd-display så er pixelfeil "godtatt" på opp til 4-5 pixler, dvs. at har du 3 døde pixler på skjermen så skal det bli vanskelig å få byttet kameraet. Som en annen her sa så har du jo returrett så du kan jo alltids returnere det og få pengene tilbake og så gå et annet sted og håpe på bedre hell der.

Jeg har aldri opplevd å ha pixelfeil på verken bærbare pc'er eller digitale kameraer så jeg vet ikke hvor utbredt dette er.

Men! Grunnen til at jeg skriver denne meldingen er at noen selgere har den villfarelsen at 4-5 pixelfeil er godtatt på alt av digitalt utstyr som har med pixler å gjøre. Denne typen feil gjelder kun displayer, ikke ccd-brikken i digitalkameraet ditt eller lignende. En jeg kjenner måtte faktisk prate med hovedkontoret for kjeden han kjøpte kameraet fra før han fikk byttet kameraet da selgeren hardnakket påsto at 2 døde pixler på ccd-brikken var innenfor rammene. Dette er tull, en ccd brikke skal ikke ha noen pixelfeil overhodet.

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for svar.

Enden på historien ble heving av kjøpet, bestilte det så på nytt hos en annen leverandør og har nå fått et feilfritt kamera.

Kan forsåvidt forstå at 2-4 døde pixler på en 15`lcd-skjerm kan være akseptabelt, men når skjermen er så liten som på et digitalkamera synes jeg det er rart at de "godkjenner" det som feilfritt. En 15`pcskjerm er tross alt vesentlig dyrere å produsere enn 1,5`på kamera.

God sommer!

Mvh

Atrox

Lenke til kommentar

Helt klart uakseptabelt med døde piksler på en slik liten filleskjerm. Det går ikke an å sammenligne en 15" med ca 1 million piksler mot en LCD med ca 100 000 piksler. Dersom man godtar 4-5 piksler på 15" må man kunne godta en tiendedel på kameraet skjerm. Dvs ca 0,5 piksler...

På CCD-brikken er det selvfølgelig latterlig å påstå at man må godta defekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...