Gå til innhold

Rødvin til kveite.

FnoFFen

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært på jakt etter en litt ekslusiv vin til kveite. Og ja, jeg snakker om RØDvin. Jeg vet mange serverer hvitvin til kveite, men jeg har aldri hatt sansen for dette – føler det blir helt feil.

Jeg snakker om kokt kveite med hollandaissaus og asparges, samt mandelpoteter. Synes dette er nydelig mat som fortjener en god vin. Ser derfor ikke til de billigste vinene, men gjerne en i prisklassen rundt 200 pluss/minus.

Jeg sliter litt med å definere hva slags vin jeg er ute etter, men det er klart at det må være en lettere vin – langt fra den typiske biffvin. Jeg finner lite tips i avisartikler, Aperitif.no eller lignende steder om rødvin til hvit fisk. Jeg lurer litt på om jeg kan se etter viner som er anbefalt til kylling, kalv og lignende som er mat uten for overveldende smak.

Takker så mye for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når ingen anbefaler eller snakker om rødvin til kveite er det muligens fordi det ikke er noen særlig god match? Grunnen til at man stort sett ikke drikker rødvin til fisk er jo at den smaker såpass mye at den lett overdøver den milde, delikate fisken. Og når rødvin smaker lite er den gjerne kvapsete og vassen og ikke særlig god.

Fant en artikkel om rødvin til fisk:

http://www.starchefs.com/wine/features/html/red_wine_and_fish/html/index.shtml

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle jeg valgt en vin til dette måltidet så tror jeg at jeg hadde brukt en Sancerre, eller evt. en litt dyrere sauvignon blanc fra New Zealand (Twin islands feks.).

Skal det absolutt være rødt hadde jeg brukt en valpolicella av høy kvalitet eller evt. en beaujolais.

Men holder som sagt en knapp på hvitt her.

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar

Takker for svar. Da har jeg bestilt en Jean-Paul Brun Beaujolais L’Ancien 2009 utfra tips fra the_last_nick_left. Ellers har jeg også bestilt en Piani Noce Dolcetto D'Alba 2007 utfra tips jeg har lest et annet sted. En god valpolicella har jeg vel liggende, så det kan jeg også teste.

Jeg ser at folk i all hovedsak anbefaler hvitvin til kveite. Det er også det jeg ser restaranter serverer. Men jeg har bare sittet og iritert meg over at dette blir helt "feil", som nevnt. Et sitat fra artikkelen som ble linket til av Isbilen passer her:

"the first thing to consider in pairing is your own preference, as drinking a type of wine you don’t care for isn’t going to be a pleasure (even if it’s "the perfect pairing" with your broiled grouper)"

Jeg er ganske open minded overfor å teste noe annet enn det jeg er vant til. Jeg husker før julen i 2009 da jeg så Hellstrøm på TV3 lage pinnekjøtt på alternativ måte (dampkokte ikke, men kokte kjøttet direkte i en buljong). Dette testet jeg, men ikke nok med det – Hellstrøm anbefalte også alternativ drikke til pinnekjøttet. I stedet for øl og akevitt, mente han en tørr riesling var en perfect match. Siden han mildt sagt ikke er noen hvem som helst i denne sammenhengen, så tok jeg ham på ordet og kjøpte nøyaktig den vinen han anbefalte. Vel, pinnekjøttet laget på Hellstrøm-metoden var nydelig, men den rieslingen var dessverre for meg totalt krasj. Heldigvis hadde jeg øl og akevitt "i beredskap" – og da jeg svitsjet til dette, så var alt på plass :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...