Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygget PC ferdig - hjelp med oppstart!

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt deler til og bygge en stasjoner PC og har bygget den ferdig. Men hva skal jeg gjøre når den starter opp? Det er første gang jeg har bygget en hel stasjoner... Tar gjerne imot forslag til YouTube videoer som hjelper :)

ps. Fant ikke noen annen kategori og plassere dette innlegget i....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må jo for det første installere Windows eller lignende.

Såfremt maskinen starter normalt så får du en oppstart-skjerm med noen alternativer, deriblant hvordan du kommer deg inn i BIOS, sannsynligvis delete-tasten.

Trykk ned del-tasten til du kommer deg inn i BIOS. Vel inne ser du sannsynligvis en kategori som heter BOOT. Der inne finner du noe som kalles oppstart-rekkefølge/boot-order, litt avhengig av hvilket hovedkort du har.

Har du Windows på en DVD så setter DVD/CD-rom som nr.1 i oppstarts/boot-rekkefølgen. Har du Windows på USB velger du "Removable device" eller lignende som nr.1 i rekkefølgen.

Trykk F10 for å lagre å restarte maskinen igjen. Nå skal den i prinsippet starte opp fra DVD/USB, alt etter som og gå videre til installasjons-veiviseren til Windows.

Mulig jeg forklarer noe tungvint, men du skjønner sannsynligvis hva jeg mener når du kommer deg inn i BIOS ;)

Kan være til hjelp:

http://windows7forums.com/blogs/mike/257-how-set-bios-boot-disk-clean-install.html

Det er mulig du finner et alternativ som heter "Boot options" eller lignende like etter oppstart av maskinen. Jeg har dette på mitt ASUS hovedkort. Da starter du bare dette og installerer Windows fra hva enn du har det liggende på. Isåfall slipper du dette med BIOS og oppstarts-rekkefølge.

Selve installasjonen er relativt enkel og går stort sett av seg selv. Det eneste du må tenke på er om du vil lage flere partisjoner på disken din. Dette er ikke så veldig viktig.

Har du enn SSD så må du også sørge for at Windows blir installert på denne.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Nei, som regel ikke. Hvis du bruker Windows 7 finner det som oftest de elementære driverne selv. Med hovedkortet ditt følger det med en CD med drivere som du må legge inn. Med skjermkortet kommer det også en CD med drivere, men her er det bedre å laste ned de siste driverne fra henholdsvis Nvidia.com eller ATI.com, alt etter hvilken skjermkortprodusent du har. Du kan i verste fall bruke den som kommer med kortet, men denne er sannsynligvis utdatert og vil ofte føre til at skjermkortet ikke yter optimalt i spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...