Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er tonnevis av disse trådene der ute. Jeg har lett og lett og funnet mye bar men ikke akkurat det jeg er ute etter.

Jeg har lyst til og lære meg og programmere ( som du sikkert har skjønt).

Det det står imellom er python og java.

Jeg heller mer og mer mot python, jeg ønsker ikke at dette skal bli en sånn: Jeg mener, jeg mener tråd, men jeg trenger svar på noen enkle spørsmål.

Jeg er 17 år, men har tenke og studere data, informasjonsikkerhet er det jeg kanskje heller mot men ikke sikker. Ikke noe reine programmeringlinjer.

Det jeg lurer på er python greit og begynne med hvis man tenker seg videre mot C, C# ? Eller er det mye greiere og lære Java da?

Håper noen kan gi meg svar på dette spørsmålet.

Også hvis noen har, sleng sleng med en anbefaling til en bok :)

Håper jeg ikke har oversett noen tråder der jeg kunne ha fått svar på dette før (a)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du velger må bli opp til deg,python er mitt svar.

Skrev litt om og komme igang i denne posten.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1288152

Why I Promote Python

Nå blir disse postene litt det ene språket mot det andre.

Se på flere språk og sammenlign hvordan man skriver kode i flere språk.

Dette er god trening og når man gjort dette en del ser man mange likheter.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Neppe et problem. Python er et veldig objektorientert språk. Men vær obs på at utenfor Linux miljøet er det ikke spesielt utbredt. Hvis du forestiller deg en profesjonell retning så er akkurat for tiden C# og Java det å sikte etter, og akkurat nå akkurat i den rekkefølgen.

Selvsagt vil dette endre seg, men det er aldri feil å lære seg et nytt språk.

Lenke til kommentar

Okei, da tror jeg jeg går for python da jeg har hørt dette er et godt førstespråk. Bra at det ikke er noe problem og gå over til mer C type språk etterhvert. Det skal bli moro og se hvor mye man klarer og lære seg !! :)

Men siden det ser ut til at det du egentlig har tenkt å lære deg er et «C type språk», hvorfor ikke lære deg det da? Hvis du har tenkt å lære deg C# så lær deg C#, og hvis du har tenkt å lære deg C# uten å lære deg C# så lær deg Java, det ligner mer enn Python.

Ikke at det er noen ulempe å ha kunnskaper om et dynamisk scriptspråk i bagasjen, men det kan lett høres ut som du vingler litt rundt uten retning når man leser spørsmålet ditt ...

Ingenting i veien for å lære C#, Java eller C++ som førstespråk.

Lenke til kommentar

Okei, da tror jeg jeg går for python da jeg har hørt dette er et godt førstespråk. Bra at det ikke er noe problem og gå over til mer C type språk etterhvert. Det skal bli moro og se hvor mye man klarer og lære seg !! :)

Men siden det ser ut til at det du egentlig har tenkt å lære deg er et «C type språk», hvorfor ikke lære deg det da? Hvis du har tenkt å lære deg C# så lær deg C#, og hvis du har tenkt å lære deg C# uten å lære deg C# så lær deg Java, det ligner mer enn Python.

Ikke at det er noen ulempe å ha kunnskaper om et dynamisk scriptspråk i bagasjen, men det kan lett høres ut som du vingler litt rundt uten retning når man leser spørsmålet ditt ...

Ingenting i veien for å lære C#, Java eller C++ som førstespråk.

Hei, ja jeg må innrømme at jeg vingler, litt. Tror dette er mangel på informasjon. Har ihvertfall lyst til og lære et programmeringsspråk.

Jeg vil lage programmer, og leke meg litt rundt, også forberede meg litt til studie.

Men jeg vil ikke ha noe som er for vanskelig i starten så da tenkte jeg og begynne med python.

Syntes C virker stort og skremmende når man ikke kan noen ting, men jeg har tenkt og lyst til og programmere ting til iPhone og da er det jo obj-C.

Kanskje du ville være så snill og peke meg i en retning, og kanskje bare hjelpe meg velge. Har allerde begynt litt med python og laget et helt basic program, men har mest fokusert på og lære meg hva variabler, string input og det der er.

Setter pris på en pekepinne her :)

Endret av Crytrus Foto
Lenke til kommentar

En pekepinne kan være http://wiki.python.org/moin/MovingToPythonFromOtherLanguages

Og alltid klassiske Why Python? av Eric S. Raymond

En av mine favoritt bøker angående python : http://greenteapress.com/thinkpython/thinkCSpy/ (spesielt grei hvis du leter etter generell forståelse, og ikke bare vil lære python)

Personlig vil jeg anbefale python, iallefall som start-språk, fordi det tillater deg å fokusere mer på logikken og prinsippene enn hvordan det skal skrives i språket.

Python kode gjør som oftest nøyaktig det du forventer at det skal gjøre, i motsetning til mange andre språk (hvor du trenger en del erfaring med språket for å vite hvordan du skal formulere en ide på riktig måte). Eric kommenterer det samme i den artikkelen jeg linket til.

Fra artikkelen (og en del bedre skrevet enn min forklaring):

An important measure of effort in coding is the frequency with which you write something that doesn't actually match your mental representation of the problem, and have to backtrack on realizing that what you just typed won't actually tell the language to do what you're thinking. An important measure of good language design is how rapidly the percentage of missteps of this kind falls as you gain experience with the language.

When you're writing working code nearly as fast as you can type and your misstep rate is near zero, it generally means you've achieved mastery of the language. But that didn't make sense, because it was still day one and I was regularly pausing to look up new language and library features!

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til og lære meg og programmere ( som du sikkert har skjønt).

Det det står imellom er python og java.

Hvorfor ikke både og? Nøkkelen er "riktig verktøy for rette jobben".

Lærer man seg generelle programmeringsprinsipper kan man også fort lære å bruke andre språk, og vil man bli en dygtig utvikler bør man lære seg flere ulike språk for å ha en passe stor verktøyskasse. Selvom du nok greier å få en skrue i veggen med en hammer, er det ikke sikkert det er beste valget.

Hvis vi da utelukkende ser på hva som er bedste språk for å lære seg programmering, så står java veldig sterkt. Jeg har vært hjelpelærer for UiO-studerende i privat regi, og syns UiO's valg av java er et bra valg. I min tid brukte vi universitets egenutviklede språk for læring som egentlig var veldig bra rent læringsmessig, men som hadde veldig begrenset praktisk bruksområde.

Sist men ikke minst, la det være lysten som driver deg. Hvis du av en eller annen grunn har mest lyst på å lære python, så gjør endelig det. Jeg mener bare at nytten av å lære seg java er mye større da syntax er rimelig lik C/C++ og at du dermed etterpå kan lære disse mye fortere enn hvis du har utgangspunkt i python.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...