Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifter bråker/går for fult

Anbefalte innlegg

hei, nylig bygget pcen min. gidder ikke poste komponenter fordi jeg tror ikke det er relevant. plutselig da jeg satt og gamet SC så begynte pcen min å bråke, så fikk jeg bluescreen.

etter det så bråket den da jeg skrudde den på. vanligvis var temperaturene på cpu/hovedkort rundt 37-40, men de var plutselig i 90, som jeg ikke er så fan av. jeg fant ut at det var noe driverproblemer så jeg avinstallerte drivern min og fikk den gamle etc, men ingenting funka. det funka å avinstallere, da sluttet den å bråke, men så så jeg at den plutselig var driit varm. nå sitter jeg her og synes at den bråker litt, og den er drit kald med den ordentlige oppdaterte driveren (30-33 ish grader) på skjermkortet og cpu.. noen som har noen anelse om hva som er problemet her ? ganske sikker på at det ikke er hardware probs

det er tolererbart å sitte å høre på det, er ikke så ille, men tenker at det ikke er sånn det skal være

EDIT: når jeg er ikke på spill så øker temperaturen drastisk..

Endret av Pewb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som er varmt? Skjermkortet eller Cpu?

Om det er et kraftig og moderne skjermkort så er det kjent at både Amd 6970 og Nvidia 580 kan komme opp i temperaturer mot 100C noe kortene skal greie fint i perioder.

Om det er cpu så har du sannsynligvis feilmontert kjøleren.

Lenke til kommentar

Hva er det som er varmt? Skjermkortet eller Cpu?

Om det er et kraftig og moderne skjermkort så er det kjent at både Amd 6970 og Nvidia 580 kan komme opp i temperaturer mot 100C noe kortene skal greie fint i perioder.

Om det er cpu så har du sannsynligvis feilmontert kjøleren.

Cpu og skjermkort blir varme. har AMD 6950 som er ganske så kraftig og robust. men jeg lurer egentlig også mest på hvorfor det plutselig må bråke sånn.. gjorde ikke det før, til tross for temperaturstigninger etc

Lenke til kommentar

Lenge siden du har gjort støvfiltere, vifter og kjølefinner rene for støv? Har du putta i noe som hindrer luftstrømmen? Har kjøleren på prossesoren løsna ?

Slike elementære ting er da lett å sjekke.

sjekket alt nå. vifta sitter fint, alt er rent (som sagt ny pc), ingenting som hindrer luftstrømmen heller:S

Lenke til kommentar

Hva er det som oppnår 90C+ ? Du er rett og slett vimsete på dette punktet og greier ikke å gi oss en klar indikasjon på hvor problemet ligger, post noe alla :

Cpu : 90 C Load.

Gpu (skjermkort) : 50C i windows, 95C+ I spill.

Hovedkort : 55C

Uansett så anbefaler jeg at du demonterer kjøleren til cpu og sørger for at både riktig mengde gugge (det som smøres på cpu og som skal gi god kontakt mellom kjøler og cpu) og montering er riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...