Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD - Oftere og oftere

Anbefalte innlegg

Hei, har den siste tiden opplevd BSOD oftere og oftere. Startet med 1 gang om dagen, men i dag har det skjedd 3 ganger.

Jeg har fått forskjellige feilmeldinger

Memory_management (elns)

irql_not_less_or_equal

Jeg har aldri hatt trøbbel med bsod før så jeg er helt blank på hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror problemet kan likke i registeret. Prøv et registeropprydningsprogram slik som CCleaner og kjør gjennom en 'Registry' Scan. irql_not_less_or_equal betyr at vel mest trolig at det er en applikasjon som prøver å nå utilgjengelig ram. Setter igang en stoppkommando som kræsjer systemet :p

Håper tipset kommer til nytte :)!

Lenke til kommentar

For første gang finner ikke ccleaner noen registerfeil. Skjedde enda en gang nå, noen mulighet til å finne ut om en av RAM brikkene er ødelagt? (uten å fikle inne i kabinettet)

EDIT: Oppdaterte Ccleaner og fant en rekke feil igjen.

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Før noe som helst annet må vi ha STOP-koden for bluescreenen du opplever - gjerne mer enn bare èn - så vi kan se om det er samme feilen hver gang eller random bluescreens.

minidumpfilene som lages av bluescreenene er enda bedre.

Det er helt håpløst å begynne med slike "kurer" som registerreparasjoner før vi faktisk har identifisert hva problemet er. Det blir litt som om du tok antibiotika hver gang du følte deg syk og bare håpet på at problemet faktisk var en bakteriell infeksjon...

-Stigma

Lenke til kommentar

Last ned og kjør Memtest86 og la programmet få virke i ca 2 timer pr Gb med Ram du har, det skal være helt 100% uten feil i løpet av 8 timer på 4Gb.

Dette er en typisk feilkilde ja - men det er egentig bare verdt det dersom det er flere forskjellige STOPkoder som oppstår. Er det systematisk så er det neppe RAMfeil.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har ikke fått bsod på en stund, så etter minidumpfilene, men fant ingen. Hva er disse STOPkodene dere snakker om, hvordan finner jeg fram til dem?

I bluescreenen, nær begynnelsen, står det STOP: og så en hexadesimal kode etter dette som forteller hvilken type bluescreen du nettop har opplevd. Derfor er denne veldig viktig til å finne ut hva feilen er.

minidump filen inneholder forsovidt også denne infoen, men jeg er ikke ekspert på å analysere disse. Heldigvis er det andre her på forumet som har god peil på det.

Men forøvrig - om du opplever forskjellige bluescreens som du virker til å gjøre så er det alltid lurt å utelukke RAMfeil som det ble nevnt over. Feil i RAM til nemmelig (naturligvis) forårsake alle salgs tilsynelatende tilfeldige errors siden dataene blir tilfeldig korruptert.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Da er bsod tilbake for fult igjen. Rakk knapt å starte pcen før jeg fikk feil.

Siste bsod jeg fikk hadde følgende informasjon:

BCCode: 1e

BCP1: FFFFFFFFC0000005

BCP2: FFFFF80002152975

BCP3: 0000000000000000

BCP4: 0000000000000BC0

OS Version: 6_1_7600

Service Pack: 0_0

Product: 768_1

Jeg legger også til mindump filen.

Finnes det andre forum som for eksempel er dedikert til PC-support med samme kvalitet som diskusjon.no?

022811-17752-01 - Kopi.rar

Lenke til kommentar

Har du lastet ned og kjørt Memtest ?

hvis memtest krasjer.. prøv å bytt ut minnebrikkene, kjør med bare 1 om gangen hvis du har flere. Hvis ikke det går lån noen minnebrikker fra en annen maskin (ikke livsviktig, i tilfelle du tar livet av dem :p).

Hvis maskinen ennå krasjer med alle minnebrikker: Bytt PSU.

Andre ting: Er cpu/skjermkort kaldt nok, eller er temperaturen over kokepunktet?

Er det komponenter på hovedkortet som ser ødelagt ut?

Lenke til kommentar

Antar du kjørte det programmet vi anbefalte deg, dvs memtest86 og dette fra oppstart?

Når det gjelder psu så kan denne ofte gi slike problemer som du nå opplever, men det kan også andre komponenter, her må man rett og slett feilsøke og bruke elemineringsmetoden for å finne ut hva som er galt.

Antar du vet at du skal kjøre memtest helt uten feil i 2x antal GB ram du har i timer minst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...