Gå til innhold

Burde ikke menn ha muligheten til å utføre en såkallt finansiell abort?

finansiell abort  

33 stemmer

1. 1. Bør finansiell abort innføres?

• ja
      17
    • nei
      16

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvinner kan ha sex fullt vitende om konsekvensene av dette.

Menn kan ha sex fullt vitende om konsekvensene av dette.

Dersom kvinnen blir gravid, kan hun ta abort dersom hun ikke ønsker barnet. Mannen har per dags dato ikke mulighet til å ikke «ha barnet».

Dette er helt rett. Å innføre finansiell abort vil ikke forandre at en aksepterer konsekvenser når en har sex. Det vil bare gjøre ting mer rettferdig.

Lenke til kommentar

Han må ta ansvar for sine handlinger. Vi er nå en gang skapt slik at det er en ganske stor fysiologisk og ikke minst psykologisk belastning for en jente å ta abort, og ingen må tvinges til det. Hvis hun velger å beholde barnet må hun få lov til det, og det er mannens plikt å hjelpe henne. It takes two to tang, og det du har gjort kan ikke gjøres ugjort.

Jeg synes selv det er urettferdig, og skulle gjerne sett at om jeg noensinne skulle gå på en smell og få en lausunge på vei så hadde jeg selv hatt muligheten til å gå gjennom de plagene en abort medfører, i det tilfelle hun ikke vil, men sånn er det altså. Verden er urettferdig.

Nei. Når du sier ja til å ha sex aksepterer du da også risikoen for å bli far.

Jeg er prinsipielt for at en mann i forkant av samleie kan avtale seg vekk fra en graviditet, men ikke i etterkant.

Du velger konsekvenser når du velger handling.

Sånn er det bare.

Det er det naturlige forhold ved ting, og ikke noe vi kan "regulere". Det må da være grenser på hvor mange områder i dette livet man skal fraslippes ansvar? Hvem sa uansett at ansvar var en rent positiv ting? Verden er ikke rettferdig.

Det er to om det uansett.

Ikke ligg med folk du ikke stoler på, så skal man klare å unngå dette problemet.

Sørg for din egen prevansjon!

Og til alle disse kan man si akkurat det samme til jenter...

Så da står vi igjenn med 3 logiske rettferdige valg:

1. Gjør abort ulovlig ("har du sex må du ta annsvaret og konsekvensene av det for det jente"). Bortsett fra tilfeller ved voldtekt, el.

2. Innfør finnansiell abort. Men gutten må selvsagt ha en litt lenger betenkningstid enn jenta (en uke eller to kansje) i tilfelle jenta bestemmer seg i siste øyeblikk for abort eller ikke. Og etter guttens avgjørelse må jenta få en siste overveining etter at hun vet guttens avgjørelse (ikke mer enn 1-2 dagers frist).

3. Innfør tvunget svangerskap/fødsel for jenta hvis gutten bestemmer seg for at han vil beholde barnet.

Alternativ nr 3 annser jeg som lite humant og er derfor ikke for det selv. Selv syns jeg alternativ 2 er det som virker best.

Og det må også selvsagt innføres likebehandling av far og mor i barnefordelingssaker (noe som er langt fra tilfellet i dag da mor får hovedomsorg eller hele omsorgen i nesten sammtlige tilfeller). Og 50/50 delt ommsorg må bli normen og ikke unntaket slik det er i dag (et barn har det best med bagge foreldre og det er masser av forskningsom viser at barn som ikke har hatt en farsfigur i oppveksten går det mye dårligere med enn de som har hatt det). Og staten må slutte å belønne kvinner for å sabotere fars sammvær med barna (beholder mor barna når det egenklig er far sin sammværstid med dem får mor mer penger og far må betale mer, mens hvis far gjør det samme kommer politiet på døra hans og arresterer han for kidnapping i dagens system).

Endret av flesvik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...