Gå til innhold

Ønsker hjelp med kjøp av ny laptop - 11000kr klassen

6 stemmer

1. 1. Hva ville du valgt? Legg gjerne igjen forklaring også.

• Asus G73SW
      3
    • Asus G53JW
      2
    • Acer Aspire AS7745G-5454G1TMn
      1
    • Annet
      0

Anbefalte innlegg

November 2010 kjøpte jeg en HP Envy 17 1085eo til 11000 kroner, denne så jo kjempe fin og kraftig ut. Tynn og fin laptop, men allikevel ganske mye under panseret.

Det jeg oppdaget et par dager etter jeg fikk den var at den ble fryktelig varm.

Kjørte noen tester, og temperaturene på prosessoren nådde 99 grader celsius.

For å gjøre en lang historie kort, har jeg nå sendt den inn 2 ganger, og etter 2 nye vifter, nytt understell, nytt tastatur (det gamle stod bokstavelig ut av pc'en, jeg misstenker det er varmen som gjorde det), gummiknapper som ikke var like (pc'en vaklet mens man skrev på den) så når prosessoren lett 95-96 grader.

Jeg ser også at de nå har sluttet å selge denne pc'en, ikke akkurat et mystérie hvorfor.

Men jeg er nå på utkikk etter en lignende laptop, gjerne kraftigere, til samme prisklasse.

Kan ikke gå mye over 11k, men har muligens muligheten til å strekke meg nærmere 12k.

Men jeg har noen spørsmål når det gjelder grafikk-kort, prosessor og ram.

Skal bruke pc'en både til spilling, og skole arbeid, dvs. dra den med til og fra skolen, noe programmering, og bilderedigering, evt. 3d-modellering senere.

Når det gjelder spill betyr det det meste innen gaming egentlig, trenger ikke max grafikk til doom, crysis osv. Men ønsker egentlig ikke dårligere ytelse enn det mitt nåværende HD 5850 kort klarer.

Hvilke forskjeller er det på HD 5850 og GTX 460M som 17" asusen jeg har sett på?

Og ville jeg mærket stor forskjell på i7 og i5? Min har 1.6 Ghz i7 Q720, asusen har jo f.eks 2.8Ghz i5 460M.

Er det stor forskjell på 4 - 6 - 8 GB ram? Når det gjelder spilling? Og evt. andre småprogrammer. 4 er kanskje merkbar forskjell, men ville jeg merket forskjell på 6 og 8?

Refferanser:

Asus G73SW

Asus G53JW

Acer Aspire

Min nåværende Envy 17

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så etter samme som deg for en stund siden selv. Det nærmeste jeg kom et kjøp var MSI GX660. Denne har HD5870, Intel i5, men bare 4gig RAM. Den er også FULL HD for de som syns det er viktig, samt den har en 7200rpm og ikke en 5400rpm harddisk, som betyr raskere fungerede operativsystem.

Såvidt jeg fikk med meg da var det faktum at Intel i7 er den som forårsaker all varmen. Vurder i5 istedenfor.

Jeg endte opp med å vente med å kjøpe da jeg ikke hadde umiddelbart behov.

Endret av PSV
Lenke til kommentar

Når det kommer til Gtx 460m i G73jw, så blir ikke dette kortet like varmt som i den tidligere G73jh modellen med 5870m, men er samtidig 5% svakere. G73jw vil ikke gå over 80 grader. Du vil kunne spille alle spill på full grafikk, og Crysis/Metro på high med AA på 4x, så ytelsen til 460m er det ikke noe å si på. Kommer litt ann på hvilken skjerm du velger til G73jw, om det er 1600x900 eller 1900x1080p. 1600x900 vil gi bedre ytelse i spill siden det er mindre pixler for grafikkortet. Alle andre bærbare pcer med lik/samme ytelse som G73 serien vil bråke utrolig mye, og bli veldig varme.

Du vil fint klare deg med en i5 prosessor, så vil ikke si det er veldig mye mer grafikk du får for å hoppe til i7. Men er du en person som trenger den ekstra CPU krafta, så for all del, i7 er raskere enn i5.

For en vanlig person som spiller spill, surfer rundt på nettet og ser filmer, så vil 4gb med RAM være nok. Skal du drive med Video koding/redigering, så vil mer RAM være en fordel. Men ikke til spilling og ellers vanlig bruk.

http://www.dustinhome.no/pd_5010547168.aspx

Når det var sagt ser jeg du skal bruke maskinen på skolen? Opplevde da jeg brukte G73jh som skolebærbar at den ble veldig tung og klumpete og drasse rundt på. Batteriet varte bare i 1.5 time. Så det er mer en erstatter for stasjonær. Byttet så til en liten M11x, som jeg har brukt siden og er kjempefornøyd.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Ser etter det samme som deg... Er kjedelig å vente en hel måned på en pc da.

Det er Sandy bridge ja. Det som gjør at jeg vil ha den er overklokkings knappen og harddisken har ekstra 4 gig ssd disk.

Ja må innrømme at ssd-biten frister en del da jeg har sett hvilke forskjeller dette kan ha på helhetsintrykket og brukeropplevelsen av maskinen.

Men denne overklokkingsknappen er jeg litt skeptisk til, vil ikke overklokking evt. gi mulige skader på cpu'en i lengden?

Og jeg hadde forstått det sånn at disse i-prosessorene til Intel "power-booster" seg selv, lignende det overklokking gjør?

Når det kommer til Gtx 460m i G73jw, så blir ikke dette kortet like varmt som i den tidligere G73jh modellen med 5870m, men er samtidig 5% svakere. G73jw vil ikke gå over 80 grader. Du vil kunne spille alle spill på full grafikk, og Crysis/Metro på high med AA på 4x, så ytelsen til 460m er det ikke noe å si på. Kommer litt ann på hvilken skjerm du velger til G73jw, om det er 1600x900 eller 1900x1080p. 1600x900 vil gi bedre ytelse i spill siden det er mindre pixler for grafikkortet. Alle andre bærbare pcer med lik/samme ytelse som G73 serien vil bråke utrolig mye, og bli veldig varme.

Du vil fint klare deg med en i5 prosessor, så vil ikke si det er veldig mye mer grafikk du får for å hoppe til i7. Men er du en person som trenger den ekstra CPU krafta, så for all del, i7 er raskere enn i5.

For en vanlig person som spiller spill, surfer rundt på nettet og ser filmer, så vil 4gb med RAM være nok. Skal du drive med Video koding/redigering, så vil mer RAM være en fordel. Men ikke til spilling og ellers vanlig bruk.

http://www.dustinhome.no/pd_5010547168.aspx

Når det var sagt ser jeg du skal bruke maskinen på skolen? Opplevde da jeg brukte G73jh som skolebærbar at den ble veldig tung og klumpete og drasse rundt på. Batteriet varte bare i 1.5 time. Så det er mer en erstatter for stasjonær. Byttet så til en liten M11x, som jeg har brukt siden og er kjempefornøyd.

Du sier den er 5% svakere, men i sammenligninger jeg har sett på nettet, notebookchecker.com eller no sånt, ligger GTX kortet over HD 5850. Selv om GTX riktignok har lavere minnehastighet, har den også større minnebus-bredde noe som til gjengjeld må bety lavere friksjon/varme, men også "smoothere" "flow" så og si? Eller missforstår jeg her?

Jeg kommer til å drive med noe programmering og sikkert noe 3D-modellering osv. Vil ikke prosessoren og rammen ha en del å si når det gjelder kompilering og rendering osv?

Det at maskinen er "tung og klumpete" er ikke noe problem for meg så lenge jeg får plass til den i sekken. Mine nåværende laptopper veier 3-4 kilo, og ifølge spesifikasjonene skal denne veie litt under 4 kilo?

Eneste jeg flytter på den er i bil og på buss til og fra skole, ellers står den stille på en pult hjemme, eller en pult på skolen :p

Men takker for svar alle sammen!

Lenke til kommentar

Du snakker om HD 5850, som helt riktig er et svakere kort enn GTX 460M. kidio007 snakker om HD 5870, som er i samme klasse som GTX 460M - litt bedre i noen spill, litt svakere i noen.

Jeg mener forøvrig at man blir mer fornøyd med en max 15,6 tommer, dersom den bærbare skal ut på tur ofte. Skaff deg heller en god ekstern skjerm du kan koble på laptopen hjemme. 17-tommere er og blir store beist, så hvis man kan få akkurat samme ytelse og hardware i et mindre chassis, er det ofte en bedre løsning.

Alternativene - hvis du er ute etter en bærbar med høy spillytelse - er:

Asus G53/73

MSI G-serie

Multicom Kunshan P150/170

Alienware 15/17-tommer.

For all del - ta deg tid til å vente på Sandy Bridge. Prosessorytelsen har gjort en kjempesprang.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...