bubba96 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hallo Eg har litt lyst til å sette meg inn i lyd, forsterkere, høgtalere o.l, men eg har ikkje så mykje kunnskap om det Kan dere gje meg ei lita innføring i dette? eg har også noken spørsmål: Kva er ein reciever? Kordan veit eg om eg ska ha reciever eller forsterker? Kordan vet eg ko forserker eg trenge for en eller fleire høgtalere? Kva merke er bra? Det hadde vore veldig hyggelig om dere kan lære meg litt om høgtalere og sånn Mvh Bubba Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 En forsterker er det komponentet som forsterker lyden og tilfører kraft til høyttalerne. En receiver er en forsterker med innebygd radio, men uttrykket brukes ofte feilaktig som forkortelse for en surroundreceiver, en forsterker med flere kanaler(som regel 5 eller 7: fronter, center og bak- + evt. sidekanaler). De fleste surroundforsterkere har en innebygd radio. Om jeg korrigerer spørsmålet ditt til: "skal jeg ha en stereoforsterker eller surroundreceiver/-forsterker?", så er svaret enkelt. Skal du ha et stereoanlegg(to høyttalere, den vanligste løsningen til musikk) skal du ha en stereoforsterker. Om du skal ha et surroundanlegg(vanligvis 5-7 høyttalere, den beste løsningen til film og spill) så skal du ha en surroundreceiver/-forsterker. Det du skal se på når du skal handle en forsterker(og da snakker jeg om både stereoforsterkere og surroundforsterkere/-receivere) så er det tre ting du bør se etter: 1. Tilkoblingsmuligheter: du bør kunne koble til det du vil, som for eksempel kan være surroundkanaler, subwoofer, CD-spillere, platespillere, etc. 2. Den bør ha nok kraft. Noen høyttalere krever mer strøm enn andre. En hver forsterker går an, men du vil ikke ha evnen til å spille veldig høyt før forsterkeren begynner å forvrenge signalet, noe som kan føre til at både forsterker og høyttalere kan gå i stykker. 3. Lydkvaliteten er forskjellig. Noen låter veldig skarpt, noen låter veldig hult, noen låter varmt, andre kaldt, etc. Mange ulike merker er gode innenfor forsterkere, av de største som selges i dag har vi: Denon, Cambridge, Marantz, Yamaha, Primare, Harman/Kardon, Onkyo, Pioneer. Det er i allefall noen. De har alle hver sine egenskaper, og du må bare selv finne ut hva du liker. Om det er noe mer du lurer på, så er det bare å poste. Håper det var til hjelp. Lenke til kommentar
bubba96 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 En forsterker er det komponentet som forsterker lyden og tilfører kraft til høyttalerne. En receiver er en forsterker med innebygd radio, men uttrykket brukes ofte feilaktig som forkortelse for en surroundreceiver, en forsterker med flere kanaler(som regel 5 eller 7: fronter, center og bak- + evt. sidekanaler). De fleste surroundforsterkere har en innebygd radio. Om jeg korrigerer spørsmålet ditt til: "skal jeg ha en stereoforsterker eller surroundreceiver/-forsterker?", så er svaret enkelt. Skal du ha et stereoanlegg(to høyttalere, den vanligste løsningen til musikk) skal du ha en stereoforsterker. Om du skal ha et surroundanlegg(vanligvis 5-7 høyttalere, den beste løsningen til film og spill) så skal du ha en surroundreceiver/-forsterker. Det du skal se på når du skal handle en forsterker(og da snakker jeg om både stereoforsterkere og surroundforsterkere/-receivere) så er det tre ting du bør se etter: 1. Tilkoblingsmuligheter: du bør kunne koble til det du vil, som for eksempel kan være surroundkanaler, subwoofer, CD-spillere, platespillere, etc. 2. Den bør ha nok kraft. Noen høyttalere krever mer strøm enn andre. En hver forsterker går an, men du vil ikke ha evnen til å spille veldig høyt før forsterkeren begynner å forvrenge signalet, noe som kan føre til at både forsterker og høyttalere kan gå i stykker. 3. Lydkvaliteten er forskjellig. Noen låter veldig skarpt, noen låter veldig hult, noen låter varmt, andre kaldt, etc. Mange ulike merker er gode innenfor forsterkere, av de største som selges i dag har vi: Denon, Cambridge, Marantz, Yamaha, Primare, Harman/Kardon, Onkyo, Pioneer. Det er i allefall noen. De har alle hver sine egenskaper, og du må bare selv finne ut hva du liker. Om det er noe mer du lurer på, så er det bare å poste. Håper det var til hjelp. Det var til stor hjelp thx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå