lwtvh Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Hei, har tenkt å kaste meg ut i det og prøve å lage meg en hjemmeside, men siden jeg er helt grønn på dette så lurer jeg på hva slags programmer man kan bruke og også om det finnes noen programmer som kan eventuelt brukes i linux. Som sagt, er helt grønn på dette, men har mye tålmodighet så hvis det er noen der ute som kan gi meg en pekepinn så mottas det med takk. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Begynn med å lære deg grunnleggende HTML. Det er alltid lurt. Basiskunnskaper om CSS kan også komme godt med. Du kan for eksempel bruke W3Schools eller Web-Amp. Web-Amp er forøvrig på norsk. Mitt råd er at du begynner med å lage enkle sider i notepad. Så, når du begynner å mestre HTML, kan du gå over til WYSIWYG-editorer som for eksempel Dreamwaver. Høres kanskje rart ut, men det er veldig fint å kunne HTML ordentlig selv om du bruker WYSIWYG-editorer. Les gjennom kodene til andre folk for å se hvordan de har gjort saker og ting. Merk deg gode design og hva som gjør dem til gode design. Tenk igjennom sidene før du lager dem. Det siste der gjør jeg skjelden, men jeg lager ofte to utgaver... :wink: Vet ikke hvordan det er med WYSIWYG-editorer og Linux, men "kode-editorer" finnes det sikkert flust av. Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Følg Mikka's råd. Kunne ikke sagt det bedre selv (ville derimot sagt det mye dårligere.... ) Etterhvert kan du også tenke på å jobbe med "bilde" programmer. Anbefaler Photoshop. Men "tenkemåten" i PS er litt merkelig første gang du åpner programmet. Photoshop er klart kongen på haugen (mener jeg), men et program som Paint Shop Pro holder godt til ditt behov. Selv tar jeg megselv i å bruke MS Paint noen ganger for enkle "edits". Og "juks" da... Fydda. lol. Lykke til! Mvh, Joachim F. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 I et PCPro blad jeg av en eller annen merkelig grunn mottok i posten i dag, stod det: Alle som ønsker å lage gode og brukervennlige websider må beherske Flash og Javascript. Er ikke det direkte okseavføring? Jeg har ikke særlig peiling på koding av websider, men skjønner ikke helt hvorfor flash skal være nødvendig? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Er ikke det direkte okseavføring? mer eller mindre, jo. i mine øyne er "gode og brukervennlige websider" sider som går kjapt å downloade/rendre, med et enkelt og iøynefallende meny-system. ting som svisjer og svosjer over alt, menyer som kommer hoppende inn fra høyre i 100km/t, kan jeg styre min begeistring for. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Flash og javascript er absolutt ikke nødvedig for en god og brukervennlig side. Du kan ha en brukervennlig side med flash og javascript, men sjansen er større for det motsatte... Tips: Begynn med photoshop fra begynnelsen av. Gå igjennom en del basic tutorials der du lærer deg de forskjellige verktøyene og teknikkene. Om du da også kan å bruke litt HTML og WYSIWYG, er du godt i gang. Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Tips: Begynn med photoshop fra begynnelsen av. Bruker du Photoshop til dine sider? Sånn som til decline.gfxvision.net og sånnt? Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Så kompliserte dere er. Ikke det at jeg gjorde det, men skulle ønske jeg gjorde det (eller kanskje i en viss grad da): Du finner deg noen fine sider uten all mulig kirmskframs av Flash og slike ting (masse HTML liksom), så laster du ned hele siden og åpner den i Dreamweaver og titter litt på åssen den er bygd opp. Så mye mer trengs ikke om du har tenkt å lage nesten helt ok HTML-sider, annet enn øye for åssen ting burde se ut. Topstyle som CSS-editor er også et fint hjelpemiddel. Omg folkens, dere burde lære dere å være litt mer late. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Tips: Begynn med photoshop fra begynnelsen av. Bruker du Photoshop til dine sider? Sånn som til decline.gfxvision.net og sånnt? Jeg bruker Photoshop (7) til det ALLER meste. Skal det animeres/rollovers er Imageready som følger med photoshop grei. Rollovers kan man jo også fikse i Dreamweaver da. Men kort sagt - all 2D grafikk er photoshop hos meg. Jeg lærte ihverfall best så fort jeg fikk photoshop installert. Lenke til kommentar
kongefritt Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Hei, har tenkt å kaste meg ut i det og prøve å lage meg en hjemmeside, men siden jeg er helt grønn på dette så lurer jeg på hva slags programmer man kan bruke og også om det finnes noen programmer som kan eventuelt brukes i linux.Som sagt, er helt grønn på dette, men har mye tålmodighet så hvis det er noen der ute som kan gi meg en pekepinn så mottas det med takk. få tak i frontpage... gå på google og søk etter gif-animasjoner.. gå gjennom veiviseren.. og legg inn alle gif-animasjonene.. hvis du føler deg virkelig proff, så kan du få tak i en midi-sang og legge den inn som bakgrunnsmusikk, men dette er da litt mer erfarent.. husk å ha en kraftig og sterk bakgrunnsfarge, slik at folk som besøker siden din merker at den skiller seg ut fra andre. lykke til.. det tar sjeldent mer enn 15 min å lage en god webside etter denne oppskriften.. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Hei, har tenkt å kaste meg ut i det og prøve å lage meg en hjemmeside, men siden jeg er helt grønn på dette så lurer jeg på hva slags programmer man kan bruke og også om det finnes noen programmer som kan eventuelt brukes i linux.Som sagt, er helt grønn på dette, men har mye tålmodighet så hvis det er noen der ute som kan gi meg en pekepinn så mottas det med takk. få tak i frontpage... gå på google og søk etter gif-animasjoner.. gå gjennom veiviseren.. og legg inn alle gif-animasjonene.. hvis du føler deg virkelig proff, så kan du få tak i en midi-sang og legge den inn som bakgrunnsmusikk, men dette er da litt mer erfarent.. husk å ha en kraftig og sterk bakgrunnsfarge, slik at folk som besøker siden din merker at den skiller seg ut fra andre. lykke til.. det tar sjeldent mer enn 15 min å lage en god webside etter denne oppskriften.. mistenker at denne posten er gjennomsyret av ironi, men uansett må du ikke finne på å høre på dette. DEt jeg anbefaller: 1. Gå til http://w3schools.org og lær deg xhtml1.1 og css2 (det er faktisk ikke så veldig vanskelig) 2. Titt rundt på forskjellige sider på nettet og i børjan kan du begynne med å lære deg vanlige oppsett for websider: html head body o.l. Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Tips: Begynn med photoshop fra begynnelsen av. Bruker du Photoshop til dine sider? Sånn som til decline.gfxvision.net og sånnt? Jeg bruker Photoshop (7) til det ALLER meste. Skal det animeres/rollovers er Imageready som følger med photoshop grei. Rollovers kan man jo også fikse i Dreamweaver da. Men kort sagt - all 2D grafikk er photoshop hos meg. Jeg lærte ihverfall best så fort jeg fikk photoshop installert. Koder du i notepad, eller bruker du et WYSIWYG-program til å designe sidene dine? Hvor lærte du å bruke Photoshop på den måten? Virkelig lekre greier du lager! Bør jeg prøve meg på turtourials, eller gå på et nettsted? Lese en bok? Har du laget det bilde til høyre på sida di/avataren din helt selv? :o Jeg gir meg henn! Noen grunn til at du bruker Photoshop 7? Er ikke 8 no' tess? Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Hei, har tenkt å kaste meg ut i det og prøve å lage meg en hjemmeside, men siden jeg er helt grønn på dette så lurer jeg på hva slags programmer man kan bruke og også om det finnes noen programmer som kan eventuelt brukes i linux.Som sagt, er helt grønn på dette, men har mye tålmodighet så hvis det er noen der ute som kan gi meg en pekepinn så mottas det med takk. få tak i frontpage... gå på google og søk etter gif-animasjoner.. gå gjennom veiviseren.. og legg inn alle gif-animasjonene.. hvis du føler deg virkelig proff, så kan du få tak i en midi-sang og legge den inn som bakgrunnsmusikk, men dette er da litt mer erfarent.. husk å ha en kraftig og sterk bakgrunnsfarge, slik at folk som besøker siden din merker at den skiller seg ut fra andre. lykke til.. det tar sjeldent mer enn 15 min å lage en god webside etter denne oppskriften.. Frontpage er et skritt i helt feil retning! Anbefaler deg å lære deg å skrive i notepad! Skal du absoulutt har et program som gjør det for deg, bør du bruke Dreamweaver... Lenke til kommentar
kongefritt Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 noen som ikke skjønner ironi nei.. og noen som gjør det.. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Tips: Begynn med photoshop fra begynnelsen av. Bruker du Photoshop til dine sider? Sånn som til decline.gfxvision.net og sånnt? Jeg bruker Photoshop (7) til det ALLER meste. Skal det animeres/rollovers er Imageready som følger med photoshop grei. Rollovers kan man jo også fikse i Dreamweaver da. Men kort sagt - all 2D grafikk er photoshop hos meg. Jeg lærte ihverfall best så fort jeg fikk photoshop installert. Koder du i notepad, eller bruker du et WYSIWYG-program til å designe sidene dine? Hvor lærte du å bruke Photoshop på den måten? Virkelig lekre greier du lager! Bør jeg prøve meg på turtourials, eller gå på et nettsted? Lese en bok? Har du laget det bilde til høyre på sida di/avataren din helt selv? :o Jeg gir meg henn! Noen grunn til at du bruker Photoshop 7? Er ikke 8 no' tess? Så vidt jeg vet har ikke 8'ern kommet enda 8) Ja jeg har nok laget bildet til høyre selv. Dama er også laget selv på en måte, men med et litt enkelt program da, men en god del manipulering av henne + at flammene og det er pure photoshop.. Jeg bruker både koder og WYSIWYG. Det vil si, jeg bruker koder så langt jeg kan. Jeg er best med grafikken, ingen stor kode-guru... Men, jeg er likevel fullt klar over at ren koding er best. Har derfor også fått en proff en til å hjelpe meg litt Med litt html og php... Tutorials finner du på http://www.psworkshop.net (.net er rett håper jeg..) , eller noen norske på http://www.gfxvision.net/ Ellers er sikkert bøker og sånt fint, har ikke personlig prøvd det, har bare brukt gode gamle internett opp igjennom årene... Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Anbefaler deg å lære deg å skrive i notepad! Enda en som ikke har oppdaget at det finnes editorer med f-koder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå