Gå til innhold

Kryptert Hardisk, hva går det ut på?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en bekjent som har en gammel jobb bærbar pc som han har mistet/glemt alle passord osv til. Nå lurer han på og instalere windows2000 slik at han kan bruke den igjen.

 

Men hardsiken på pcen er kryptert, betyr dette at det ikke er mulig og boote fra en oppstartdisket og instalere windows, er det noen slaks format spere også i en slik disk kryptering?

 

Jeg har aldri vært borte i noen disk kryptering, så jeg bare lurer for egen interese. Nyskjerig jeg da....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er hele harddisken hans kryptert eller bare deler av den? Det er vel ikke mulig og kryptere hele partisjoner med win(2k) (er ikke helt sikker der men). Hvis en mappe eller fil/(partisjon) er kryptert med NTFS 128bits krypteringen i win 2k/xp, må du huske på å ta backup av sertifikatet som gjør det mulig å lese NTFS-krypteringen før du reinstallerer! Hvis du ikke tar backup av krypterings-sertifikatet og legger det inn igjen etter reinstalleringen, blir du nektet tilgang til all kryptert data (har brent meg på det selv en gang :( )

 

Over til spørsmålet ditt igjen: Det er antakelig en slags format sperre i en slik kryptering, men jeg mener at det er programmer "der ute" som alikevel skal klare å formatere disken...

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Enkelte kritiske systemfiler, går ikke an å kryptere med w2k/xp. For å kryptere en hel harddisk (eller partisjon), må en kryptere FAT/MFT (på partisjonsnivå) eller MBR (hele disken). Det er ihvertfall sånn Norman Personal Security virker. Under oppstart, må en skrive passord, ellers blir ikke FAT/MFT/MBR dekryptert.

 

Men til saken din, det bør jo gå fint å formatere partisjonene. Dersom det ikke går, er sannsynligvis MBR kryptert eller maskinprodusenten har lagt inn en egen spesiell MBR. Da må du enten kjøre fdisk.exe /MBR (lager ny MBR), w2k/xp sin Recovery Console og kjøre fixmbr, eller bare slette alle partisjonene og lage nye med Partition Magic eller et lignende program.

Lenke til kommentar

Ok

 

Som sakt, det er en gammel pc, så innholdet er av ingen betydning lenger, han har ny bærbar som brukes i jobben, så alle filer er for lengs flyttet over. Snakket om 1 til 2 år siden den pcen var i bruk. Men han hadde lyst til og se om den kom igang igjen så han kunne ha den med på hytta.(Dette er naboen på mors hytte :) )

 

Hvet ikke om det kan ha noe og si, men han Jobber for Telenor, så kansje noen hvet hva slaks kryptering de bruker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...