CraigFinn Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Filmen Exit thorugh the gift shop, er det egentlig en dokumentar? Historien er tross alt ganske sannsynlig, men filmen er likevel veldig rar. Det er uansett et nydelig verk, selv om den muligens ikke er sann. Så jeg oppfordrer alle sammen til å se den så fort dere kan. Men i fjor fikk dokumentaren en Oscar-nominasjon, og jeg synes ikke at dette har skapt nok diskusjon. Det virker å være delte meninger om handlingen er reell. Jeg har ærlig talt problemer med å gjøre opp en mening selv. Er dette et stunt fra artisten Banksy? Jeg ser ikke bort ifra det. Det er mange scener i filmen jeg stilte spørsmålstegn ved. En del av filmens partier virker som rene konstruksjoner. Noe som selvsagt i etterkant har ført til en rekke spekulasjoner. Hovedpersonen var også i overkant dum og sær. Om dere vil ha litt mere info om ham, så se på den linken her: http://en.wikipedia.org/wiki/Mr._Brainwash Så hva tror folket om dette? Er denne historien helt korrekt? Og dersom det bare er en spøk, er det umoralsk og frekt? 2 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hvem bryr seg? Er en av de festligste filmene jeg har sett på lenge. Få filmer tar den moderne kunsten så på kornet. Et velrettet slag i siden på Hirst, Prince og Koons. Så Catfish for noen måneder siden. En morsom film med klare trekk av fiksjon. Filmen passer ypperlig for brukere av sosiale media, spesielt Facebook. 1 Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Jeg vet ikke om Thierry er i overkant dum og sær. Sånne folk finnes faktisk. Det blir litt som å begynne å stille tvil til om Alex Roséns dokuserie Folk i Farta (tilgjengelig på nrks nettsider) bare er konstruert. Han blir for eksempel med på en tur til Colombia fordi en fyr fra sørlandet (seff) mener han har møtt engler som har fortalt at han er den utvalgte til å plukke store mengder smaragder rett opp av bakken. Dette har han fått bekreftet av en kamerat som er et "psykisk medium", og som også har forklart ham at han blant annet var Brutus i et tidligere liv. Hvis han er ekte, så kan også Thierry være ekte. Samtidig synes jeg "hvem bryr seg" blir et godt argument her. Er illusjonen overbevisende nok, så blir det ikke noe poeng i å utsette folk for en spøk. Det blir litt som å bli lurt av en profesjonell scam-artist som har jobbet hele livet med å være så god som mulig til å lure intetanende folk. Da er det egentlig ikke noen skam i å bli lurt lenger, og poenget blir mindre treffende. Uansett, så ser jeg at det kan trekkes paralleller mellom Thierry sin karriere som kunstner og om folk eventuellt kjøper hele dokumentaren uten å være kritiske eller stille spørsmålstegn. Folk får noe presentert som kunst, og er overbevist om at det er kunst i dokumentaren. Og folk får potensiellt servert en uriktig dokumentar og er overbevist om at den er genuin. Det hadde blitt en slags poetic justice. Men, da er i så fall Banksy ennå mer selvhøytidelig og misantropisk enn det han gir inntrykk av i utgangspunktet. Endret 4. mars 2011 av Rata101 Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det er mange scener i filmenjeg stilte spørsmålstegn ved.Har du eksempler? Kanskje det med Disneyland? Jeg tenkte ikke over at noe virket falskt. Og som sagt over så finnes det allslags rare folk; hvorfor skal ikke Thierry være autentisk? Lenke til kommentar
2ore Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Har egentlig veldig vanskelig for å tro at det faktisk er ekte. Uansett, så må de ha arbeidet med det absurde konseptet over en laaaang periode. Traileren til Life Remote Control har faktisk vært ute på YouTube siden 2006. Hvis noen er interesserte, så er det en relativt lang tråd om Mr. Brainwash her Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 “I was told by someone very very very close to Banksy that Mr. Brainwash is a “Banksy prank” aimed to prove he can start from nothing and build a brand from the ground up again. Which is why when you look at the show there is thousands of dollars worth of custom made props all paid for by Banksy. I was told that Banksy will announce he is behind Mr. Brainwash in April-May 2009. What I find funny though is how all of the garbage that is being sold through the name Mr. Brainwash will probably be worth as much as the Bansky stuff when it all goes public. Proving once again people are whores for brand names.” Hvis dette er sant, så er det jo bare enda mer stilig! Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 2009 er jo lenge siden nå. Egentlig håper jeg at historien i filmen er ekte. Om det er fake, så er filmen ikke på langt nær like interessant lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå