Gå til innhold

[Løst] CPU-kjøling - hvilken av disse bør jeg velge?


mariu1519

Anbefalte innlegg

Nå sitter stock-vifta til min i5-750 i PC'en, men jeg vil bytte den ut med noe som kjøler mer og bråker mindre. Jeg vil helst ikke gå over 700kr.

 

Jeg har for det meste sett på komplett.no, og det har ført meg til følgende tre alternativer:

-Cooler Master V8, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430950#extra

-Noctua NH-U12P SE2, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496004#extra

-CoolIT ECO A.L.C., http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580713#extra

 

Jeg har omtrent 17cm å gå på fra hovedkortet og til kabinettveggen i mitt Antec Three Hundred midi tower. Dersom jeg bestiller vannkjøleren fra CoolIT så får jeg en vifte til overs og kan kjøre push-pull med den.

 

Hva tror dere vil egne seg best i kabinettet mitt? Mtp. på luftstrøm i kabinettet så har jeg 2x120mm vifter (innblås) i front, 120mm og 140mm utblås i toppen bak, også blir jeg sikkert å sette inn en 120mm i sidedøra dersom jeg ser behovet for det. Jeg kjører i grunnen alle viftene på minimum siden jeg ikke er så glad i støy :thumbup:

 

Hvis dere har annen kjøling dere heller vil anbefale, så er jeg åpen for forslag, men jeg vil helst bestille kjøleren før helgen er over :D

 

Nedenfor er en link til et bilde av kabinettet mitt innvendig. Det er masse kabelrot der nå fordi jeg ikke har fått alle viftene ennå, så det ligger en del kabler og slenger. Jeg skal også flytte ned harddisken slik at luftstrømmen fra viftene i front når bedre fram opp mot prosessoren, siden Radeon 5770-kortet mitt er såpass stort ift. kabinettet at det blokkerer mye av luften som kommer nedenfra.

 

http://img691.imageshack.us/img691/3471/img5820l.jpg

 

Det er supert om noen av dere har et par tips til en amatør i faget! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville tatt noctua'en og en skikkelig kabelrydding og du har pen kjøling ;)

Takk for tipset! Er det noen spesiell grunn til at du ville valgt Noctuaen? Jeg vet jo egentlig fint lite om hvor lett luftstrømmene kommer seg rundt i kabinettet. Jeg har jo, som du ser på bildet, to eksosvifter nær prosessoren. Jeg håper de kan skape et lite undertrykk som drar til seg kald luft fra fronten av kabinettet, men det hele blir mye gjetning for meg, hehe :)

Med vannkjølingen så vil jeg jo være sikker på å få kjølt ned prosessoren uansett hvordan luftstrømmen i kabinettet er.

 

Hehehe, kabelrydding kommer så snart jeg får all kjølingen på plass :!:

Lenke til kommentar

Ville gått for CoolIT ECO A.L.C. Har en selv, og er veldig fornøyd! Grunnen til at jeg valgte "vannkjøling" er pga plassmangel. Så, CoolIT er en helt grei kjøler. Kjøler noen få grader bedre enn Corsair H50.

Okay. Ja, jeg vurderte også H50, men CoolIT fikk bedre resultater i tester. Men hvor bra er det egentlig at varm luft blir blåst via radiatoren og inn i kabinettet? Jeg har også hørt om løsninger hvor radiatoren får luft fra kabinettet og blåser den ut. Hva funker best og er det noen ulemper ift. en kjøleribb med vifte®?

 

Men hva er egentlig dette noen påstår med at vibreringen fra pumpen teoretisk sett kan skade prosessoren? Det er jo prosessorer i alt fra biler til fly og romfartøy som må tåle langt mer risting, så jeg skjønner egentlig ikke at det skal være noe problem. Kjølepastaen vil jo også dempe vibrasjonene på prosessoren...

Lenke til kommentar

Men igjen, har du plass nok i kabinettet anbefaler jeg deg på det sterkeste at du kjøper Noctua NH-D14!

 

Den yter bedre enn hvilken som helst kompakt vannkjøling, og er på toppen blant kjølere i dagens marked.

Om man ser bort fra ordentlig vannkjøling.

 

Baserer dette på personlig erfaring i to stasjonære pc'er jeg selv har, og på testresultater hos Hardware.no.

Lenke til kommentar

Hm, jeg er redd kabinettet mitt fort blir for lite for den der. Det hadde vært morsomt, men samtidig så tror jeg at det blir litt overkill ift. bruken min av PC'en, siden jeg ikke har noen målsetning om å kjøre en kjempeoverklokk på i5'en. Samtidig så er jeg litt opptatt av støynivå, og der hadde en hw.no en liten anmerkning på NH-D14. Men at kjøleren er konge tviler jeg ikke på! :thumbup:

 

Er det forresten noen som vet støynivået på stock-vifta til i5? Jeg fant ingen verdens ting når jeg googlet. Evt. vet noen omtrent hvor Intels stock-vifter ligger på desibelskalaen? Det er bare så jeg vet omtrent hva jeg vil ha som max støygrense på kjøleren jeg velger.

Lenke til kommentar

Tror du har rett i det, dxspulse :)

 

Da falt valget på vannkjøleren fra CoolIT. Grunnen er at denne kjøleren tar mye mindre plass på hovedkortet, slik at jeg kommer lettere til rundt omkring. Jeg sparer også en vifte ift. hvis jeg hadde valgt Noctua'en (to vifter på Noctua'en + eksosviften vs. kun to vifter i push/pull på vannkjølingen), og det betyr for meg litt mindre støy, ledninger og strømforbruk. Det er godt mulig at forskellene er mikroskopiske, men jeg liker å ha det ryddig :D

 

Kjenner jeg begynner og glede meg til å få ryddet opp i kabler og installere resten av kjølingen til PC'en. Satser på å få tid til litt enkel (men som sagt ikke overdreven) overklokkeksperimentering snart, siden jeg er rimelig fersk der. Takk for hjelpen, folks! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...