Patience Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Er det noen av dere da som vet av gode script eventuelt scriptgeneratorer som kan brukes for å lage sider (php evt) som ikke bruker frames? Vil gjerne ha en design med snacks i menyene.. Spennende ting. Anbefalinger? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Var ikke bare deg jeg retta det mot... Er en generell (og dårlig) holdning mange har når de lager sider... OK.. Hvis du driter i hva folk synes om siden er det jo ok. Men da kan du også lage den rosa med spygrønn gifanimert skrift... Hvis du skal lage bra sider er det viktig å ta hensyn til alle.. (tilogmed de som bruker lynx) Dette gjelder ikke bare båndbredde men oppløsning, kompatibilitet osv. Og for guds skyld; hold dere til standarder.. Er helt nazi jeg.. Tror jeg begyner å bli gal... Hvis man skulle bygge veiene her til lands etter hvordan bilparken og standarden der er eksempelvis.. Hadde vel veiene gått rett frem. Jeg vil at siden skal være multimedium og ha gode bildekvaliteter. Med andre ord så stiller jeg krav til de som besøker siden. Gidder ikke å lage commodore 64 design på siden bare for at man visse steder i norges land ennå ikke har skjønt at nettet begynner å vokse fra modemene og deres æra. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Var ikke bare deg jeg retta det mot... Er en generell (og dårlig) holdning mange har når de lager sider... OK.. Hvis du driter i hva folk synes om siden er det jo ok. Men da kan du også lage den rosa med spygrønn gifanimert skrift... Hvis du skal lage bra sider er det viktig å ta hensyn til alle.. (tilogmed de som bruker lynx) Dette gjelder ikke bare båndbredde men oppløsning, kompatibilitet osv. Og for guds skyld; hold dere til standarder.. Er helt nazi jeg.. Tror jeg begyner å bli gal... Hvis man skulle bygge veiene her til lands etter hvordan bilparken og standarden der er eksempelvis.. Hadde vel veiene gått rett frem. Jeg vil at siden skal være multimedium og ha gode bildekvaliteter. Med andre ord så stiller jeg krav til de som besøker siden. Gidder ikke å lage commodore 64 design på siden bare for at man visse steder i norges land ennå ikke har skjønt at nettet begynner å vokse fra modemene og deres æra. BRAVO Lenke til kommentar
F4en Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Det går faktisk an å lage bra sider med lave systemkrav. Det med lynx er kanskje å ta i litt men hvis du ikke bruker frames og legger alt tekst på bildene (og bildelinker) funker det faktisk ganske så greit... 8) Du trenger ikke kjøre siden ned på 800X600 og kutte alt av grafikk for å oppnå det jeg snakker om. Fyren som sa at siden ikke funka på 300MHzen burde heller revurdere browseren.. Hadde han åpna den i IE eller Firebird hadde den sikkert funka helt fint.. Jeg fikk den og til å funke helt glatt på ISDNen (uten uutholdelig lang ventetid) Det jeg egentlig flipper mest på er folk som ikke gidder følge standarden, noe som er enormt lett.. (Og du gir stort sett slipp på drit som skinning av scrollbarer og iframes...) Så det var ikke siden din jeg kritiserte ang. båndbredde, mer utsagnet til Dre@mlord. Uansett; bruk oppsett nr. 2... Menyene der var MYE bedre enn på 1ern.. Lenke til kommentar
Mabus| Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Heisann. Jeg synes siden ser ganske bra ut, iallefall den nyeste. Ta vekk den store 'E'en i midten (eller lag den blå), få vekk 'Enjoy your stay', så ser den mye bedre ut med en gang. Ikke bruk frames, bruk heller DIV-basert layout (eller Table, hvis det er lettere for deg). Nå til dette med standard-compliance. For det første; lager du siden din etter W3C standards, så blir den mye kjappere. Det betyr at modem/ISDN brukere får det litt bedre. For det andre; det blir mye lettere å oppdatere siden med innhold, siden antallet HTML tagger blir mye mindre. For det tredje; det blir mye lettere å skifte komplett/litt design på siden. Gjør du alt riktig, trenger du bare koden om CSSen, så vil hele siden din bli forandret, uten at du trenger å redigere HTMLen i det hele tatt. For det fjerde; siden vil se mye bedre ut i Lynx/andre text-browsers. Det finnes flere grunner, men jeg føler at du er den typen som ikke trenger å høre mer. Har dere noen spørsmål til alt dette, så fyr løs ! Trenger dere mer en ord for å bli overbevist (og, ikke minst, bevis på det jeg har sagt) ? Se på følgende URLer: http://devedge.netscape.com/central/strate...3/case-studies/ Spesielt denne: http://devedge.netscape.com/viewsource/200...ired-interview/, som tar for seg http://www.wired.com. Eksempel på en side som er helt racer: http://www.csszengarden.com/?cssfile=/023/.../023.css&page=0 http://www.csszengarden.com/?cssfile=/019/.../019.css&page=0 Det du vil se på CSS Zen Garden, er at HTML er den samme på hver side, mens det bare er CSSen som blir byttet ut. Se etter "Select a design" menyen, så finner du flere. Her er en liste over alle: http://www.mezzoblue.com/zengarden/alldesigns/. Sida er både XHTML, CSS2, AAA og 508 compliant. Noe som er veldig bra. Sida tar seg også veldig bra ut i Lynx. Jeg kan selvfølgelig komme med mange flere eksempel og websider som forklarer mer, men spør meg heller, så skal jeg svare så bra jeg kan. - Vidar Braut Haarr Lenke til kommentar
F4en Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Eksempel på en side som er helt racer: http://www.csszengarden.com/?cssfile=/023/.../023.css&page=0 http://www.csszengarden.com/?cssfile=/019/.../019.css&page=0 Det du vil se på CSS Zen Garden, er at HTML er den samme på hver side, mens det bare er CSSen som blir byttet ut. Se etter "Select a design" menyen, så finner du flere. Her er en liste over alle: http://www.mezzoblue.com/zengarden/alldesigns/. Sida er både XHTML, CSS2, AAA og 508 compliant. Noe som er veldig bra. Sida tar seg også veldig bra ut i Lynx. Helt sjef! Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Det er ikke mange plasser i norge i dag, man IKKE kan få en form for bredbånd. Heeeelt ytterst i regionene kanskje... Sant nok det... så lenge man har penger. Satelitt til 20.000 og månedsavgift på 2.000 er ikke så veldig lukrativt akkurat. Og det er ikke bredbånd en gang per definisjon (2Mbit) Hvis man skulle bygge veiene her til lands etter hvordan bilparken og standarden der er eksempelvis.. Hadde vel veiene gått rett frem. Jeg vil at siden skal være multimedium og ha gode bildekvaliteter. Med andre ord så stiller jeg krav til de som besøker siden. Gidder ikke å lage commodore 64 design på siden bare for at man visse steder i norges land ennå ikke har skjønt at nettet begynner å vokse fra modemene og deres æra. Den siste setninga kunne du ha spart deg, men ellers er jeg enig med deg. Og det er visse steder i norges land som ikke har fått UTBYGD sentralene på grunn av en satans steike lang treghet i systemet. Mao, de har ikke fått fingern ut av ræva (Telenor) Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Siden bøgger en del i Mozilla / Firebird. Du har IKKE følgt standard. Noe som i seg selv gjør siden til søppel... Rollover menyen på layout nummer 1 bugger (ingenting skjer når du fjerner pointeren...)Og til folk som sier "drit i idiotene med modem og 33MHz" ... Dere er teite ... Pffff, få deg skikkelig programvare. Liten vits i å fikse sider som bare en mikroskopisk mengde brukere sliter med. Lenke til kommentar
F4en Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Pffff, få deg skikkelig programvare. Liten vits i å fikse sider som bare en mikroskopisk mengde brukere sliter med. Tror jeg dør av latter Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Litt plagsomt å få cola-korken (og enjoy..) oppå hovedteksten på forsiden. Med mindre du ikke vil at noen skal kunne lese hva som står der da .... og nei, jeg bruker ikke en sær browser, men IE på xp med alle patcher installert. Jeg er dessuten enig i at det er lurt å følge standardene i størst mulig grad. Det ble publisert en undersøkelse for litt siden (leste den på itavisen eller digi tror jeg) om at folk ikke gidder å prøve sider om igjen hvis de får en dårlig erfaring de første par gangene de er innom. Så hvis du ikke vil ha besøk på siden kan du jo gi ******..... :wink: Lenke til kommentar
Mabus| Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Pffff, få deg skikkelig programvare. Liten vits i å fikse sider som bare en mikroskopisk mengde brukere sliter med. Litt av en motstridendes setning. Det er helt sant. Det er liten vits i å fikse en side for at 3% av brukerne skal kunne bruke den. Men poenget er ikke at du fixer sida for Gecko (mozilla), men at du fixer sida sånn at den er kodet etter W3C standards. Med å kode etter W3C standards, så får du automatisk alle de tingene jeg nevnte i sist post. Å de tinga går det ikke an å hive under en stol. Det finnes bare 1 grunn til å la være å kode i følge standards, og det er at du ikke gidder. Faktum er at når du har lært deg standards, så går det mye kjappere og utvikle sider, fordi du forstår hvordan alt er bygget opp, bl.a. Men.. jeg kan ikke sitte her og prøve å overbevise dere om å kode etter standards. Det må dere finne ut selv. Men så kommer vi til det andre du sa.. Nemlig "Pffff, få deg skikkelig programvare.". *kremt*. Vil du at jeg skal liste opp gode grunner til å bruke Mozilla/Firebird, Opera, Konqueror eller Safari i forhold til IE, så kan jeg godt gjøre det. Men det er så mange. Jeg vil heller at du skal si meg hva som er så bra med IE i forhold til Mozilla. Klarer du det ? Lenke til kommentar
Electr0n Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Sitter på en 333Mhz Celeron med Opera 7.10 installert for øyeblikket. Siden din ble for mye for PCen så den sa takk for seg, ble ustabil, og tok meg ca. 3 minutter førjeg klarte å lukke den med Ctrl+Alt+Del... Ikke bra.. Pluss at dette er WAY off fra der hvor du burde poste dette haha, coren på skjermkortet mitt er raskere.. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 helt grei, hvis du ikke er interresert i å ha en veldig bra side er denne absolutt grei nok å slå seg til ro med Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Jeg synes det er helt greit å ha huset der, som et symbol på "hjemme"-side. Hvis det er det inntrykket du vil gi. Jeg klarer ikke bestemme meg for om halvnaken dame som kler av seg hører hjemme eller ikke. Forsiktig med fjortisfaktor. Jeg er enig i kommentar om størrelse på linker i forhold til hva du vil folk skal trykke på. Jeg synes imidlertid at linkene på den første siden, topp-siden, var bedre, (de store, "myke" image-linkene). Betasite linkene ble små og knotete og "harde" i forhold til den første siden og passet absolutt ikke inn med resten av utseendet. "Frontpage" eller ikke. Meny-linkene på første siden, var det meningen det skulle være sånn? Langt nede og vidt forskjellige fra de andre linkene (Jeg sitter med Opera 7.11) i såfall complete re-do av dem Ser du bruker javascript... :( Unngå hvis mulig om ikke du tar jobben med å teste 3-4 versjoner av 3-4 browsere! Hvis du sier "Ja men 96% bruker IE" kommer jeg til å ignorere alle framtidige poster av deg Lenke til kommentar
Decline Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Liker egentlig siden mye mer nå. Fjern "Enjoy your stay", kanskje eksperimentere litt med fargen på menylinkene (så veldig standard blå-linkefarge ut). Kanskje prøv å gjøre noe med 'overskriftene', der det står "Underholdning", "Diverse" osv. rundere kanter/45 grader avkuttet, annen font etc. (bare ikke FOR fancy) Fargene er egentlig behagelige å se på, og høyresiden ble mye bedre nå ihvertfall, og det hele passet mer sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå