Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sammenheng mellom mangel på motivasjon og vegg/muggsopp

TheodorBjork

Anbefalte innlegg

Så, jeg har bodd i en bitteliten hybel i en måned. Rommet er max 5kvm2, og har jeg ikke vinduet oppe fra tid til annen, blir det en forferdelig "kjeller"-lukt i rommet. Grunnen til dette oppdaget jeg når jeg flyttet et svært skap som tok opp mesteparten av rommet: Sopp. Og sopp i mengder. Ca 1kvm2 med sopp bak skapet. Mørk og svart.

Jeg hadde ikke tenkt å gjøre noe med det, da jeg flytter om fem dager, MEN:

Den siste uken har jeg vært ekstremt, nesten skummelt, umotivert. Jeg ville ikke kalle det deprimert, bare en forferdelig trøtthet, og manglende evne til å tenke klart eller fullføre noe.

Spørsmålet mitt er: KAN det være soppen som har skapt denne slappheten? Eller er det tilfeldig?

Som nevnt, dette er et veldig lite rom, ikke alltid luftet ut (pga sprengkulde) og sengen er RETT ved siden av soppen.

Noen tanker?

(Ikke-allergiker, forresten)

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Så, det er fullt mulig at kun 30 dagers eksponering kan føre til symptomer?

Som nevnt flytter jeg om et par dager, så lite å gjøre nå, men var fint å få oppklart denne helt utrolige slappheten (uten verken sår hals, rennende nese eller depresjon)

Vil symptomene slutte når jeg flytter? Hvor raskt evt.? Og er det noe jeg kan ta for å hjelpe prosessen? (Antibiotika, e.l)

-T

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Det vil gå seg til når du får vært i sunne miljø over en tid

Om du fortsatt føler deg like slapp om 1 mnd eller 2 , så ta en tur til legen din, for all del

EN MÅNED? Vil symptomene virkelig vare så lenge? Som student har jeg råd til å kaste borte enda en måned til i dette humøret...

Lenke til kommentar

Du kan kontakte legen allerede nå, men du må nesten forvente at det tar tid. Du kan jo alltids få 100% sykmelding og få alt omgjort til stipend, men da får du bare lov til å ta begrenset med studiepoeng.

Finnes det ingeting jeg kan gjøre? Jeg MÅ fullføre studiene mine nå, men den siste måneden klarer jeg ikke en gang tenke klart nok til å gå på butikken...

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har luftet tilstrekkelig er det ikke sikkert eier kan lastes.

Ref sak.

http://www.bt.no/forbruker/husoghjem/Stortap-paa-utleie-mareritt-1254395.html

Det du kan gjøre, er å kontakte lege. Vi her på forumet kan jo uansett ikke vite hva som gjør at du er slapp. Soppen er en god kandidat, men ingen her kan gjøre en medisinsk vurdering. Legen kan finne ut at noe annet er galt, blodprosent, stoffskiftet etc og kan eventuelt gi piller som fikser problemet :)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har luftet tilstrekkelig er det ikke sikkert eier kan lastes.

Ref sak.

http://www.bt.no/forbruker/husoghjem/Stortap-paa-utleie-mareritt-1254395.html

Det du kan gjøre, er å kontakte lege. Vi her på forumet kan jo uansett ikke vite hva som gjør at du er slapp. Soppen er en god kandidat, men ingen her kan gjøre en medisinsk vurdering. Legen kan finne ut at noe annet er galt, blodprosent, stoffskiftet etc og kan eventuelt gi piller som fikser problemet :)

Vinduet har stått oppe siden jeg flyttet inn. Hvis ikke ble det en foredelig innelukket kjeller-lukt i rommet...

Lenke til kommentar

Hybelen din, er den i kjelleren/under bakken? Spesielle tiltak må gjøres når kjellerrom skal gjøres om til beboelsesrom. Det kan hende at dette ikke har blitt gjordt på en forsvarlig måte sånn at fuktigheten som trekker igjennom grunnmuren forsvinner rett i veggene dine.

Det er helt og klart huseiers ansvar, det skal ikke være nødvendig å ha vinduet oppe hele tia for at veggene ikke skal råtne/mugge opp. Flytt ut umiddelbart, sånt er skadelig over tid.

Lenke til kommentar

Og den muggen har vært der lenge før TS flyttet inn

Takk for svar.

Det hele endte med at jeg gikk til en privatlege (siden jeg ikke har fastlege her).

1000kr (!!!) for 10min samtale og blodprøver. Bare for å innse at jeg IKKE var syk av soppen, men bare stressa pga. eksamener...

Flaut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...