Gå til innhold

Hva har skjedd med de som gjorde dette? STERKE BILDER


Anbefalte innlegg

Det er ikke en rettferdig sammenligning, da dyrene ikke har en annen mulighet overhode. Det har vi, men det gjør det ikke så vi nødvendigvis er mer verdt enn dem fordi de ikke har kapasitet eller muligheten til å gjøre det samme overhode.

 

Og ja, det hadde vært så vanskelig at jeg håper jeg slipper å ta stilling til det i fremtiden.

 

Hvorfor ikke? Det er jo nettopp det som gjør oss forskjellige. Mennesker har utviklet seg til mer sofistikerte vesener. som Raijin sa isted: Et menneskes bortgang vil utgjøre større forskjell enn en katts bortgang. Sånn er det bare.

 

Selvfølgelig er det et vanskelig valg, misforstå meg rett. Når alt kommer til stykke bør det likevel være ganske åpenbart hva som er det rette valget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke? Det er jo nettopp det som gjør oss forskjellige. Mennesker har utviklet seg til mer sofistikerte vesener. som Raijin sa isted: Et menneskes bortgang vil utgjøre større forskjell enn en katts bortgang. Sånn er det bare.

 

Selvfølgelig er det et vanskelig valg, misforstå meg rett. Når alt kommer til stykke bør det likevel være ganske åpenbart hva som er det rette valget.

 

Nei, i og med at mesteparten av menneskebefolkningen har det så godt at de slipper å noensinne måtte redde noen.

 

Skrev også i ett innlegg over at det blir for dumt at vi måler verdien av en skapning på hva denne skapningen kan gjøre for andre, i og med at vi da må si at leger og sykepleiere har langt høyere verdi enn alle andre mennesker.

 

Forøvrig så spørs jo dette på om dette veier opp for all skaden vi gjør mot alle andre dyrearter, og mot oss selv. Skal vi sitte å telle liv for å se hvem som får hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skrev også i ett innlegg over at det blir for dumt at vi måler verdien av en skapning på hva denne skapningen kan gjøre for andre, i og med at vi da må si at leger og sykepleiere har langt høyere verdi enn alle andre mennesker.

 

Hvis man ikke ser på yrker og samfunnet som helhet, kan man kanskje si at leger og sykepleiere har høyere verdi enn andre mennesker. Det du derimot ikke har forstått da, er at samfunnet er bygget opp slik at vi maksimerer vår egen nytte. Hvis ikke vi hadde hatt tannleger, brannmenn, politi, grossister, baker, osv. ville ikke legene kunne gjort den jobben de gjør. Da måtte de gjort all jobben selv. De måtte sådd korn, jaktet, vasket opp, passet barn, osv. Ergo null tid til doktoryrket og alle som blir syk de dør eller får alvorlige skader. Litt sånn som dyrene holder på(?)

Lenke til kommentar

Hvis man ikke ser på yrker og samfunnet som helhet, kan man kanskje si at leger og sykepleiere har høyere verdi enn andre mennesker. Det du derimot ikke har forstått da, er at samfunnet er bygget opp slik at vi maksimerer vår egen nytte. Hvis ikke vi hadde hatt tannleger, brannmenn, politi, grossister, baker, osv. ville ikke legene kunne gjort den jobben de gjør. Da måtte de gjort all jobben selv. De måtte sådd korn, jaktet, vasket opp, passet barn, osv. Ergo null tid til doktoryrket og alle som blir syk de dør eller får alvorlige skader. Litt sånn som dyrene holder på(?)

 

Det er bare flaks som gjorde så akkurat vi utviklet oss sånn som vi gjorde, det gjør oss ikke bedre enn dem.

 

Forøvrig så svarte du ikke på det om det å redde ett liv veier opp for at vi tar livet av ett, eller er det bare reddingen vi fokuserer på? Skal ikke det at vi mennesker dreper flere av våre egne og annet dyreliv ha noe å si, så lenge vi har utdannede leger og sykepleiere?

Lenke til kommentar

Det kan så være, men nå er det nå en gang slik at vi har utviklet oss til mer sofistikerte vesen.

 

Vet ikke om jeg skjønner helt spørsmålet ditt. Hvilke liv er det du snakker om at vi tar? Når er det vi dreper våre egne og dyr? I slakting, i krig, eller hva?

 

''Mer sofistikert'' er ikke synonymt med ''av høyere verdi''.

 

Vi dreper våre egne i krig, lar dem sulte, gå uten tilstrekkelig legetilsyn, osv osv. Vi tar med og mer land og skog fra dyrene på grunn av at vi har lyst på parkettgulv og en hytte i ett eksotisk land.

 

Vi er parasitter å regne og det er så ille at vi drømmer om å bo på månen og håpet om å finne en annen planet lik vår egen. For å si det sånn; hvis romvesner fins så håper jeg for deres skyld at de holder seg langt unna!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi er mer verdt for vår egen irasjonelle rase, ja. Men sett i lys av at vi faktisk er en del av et økosystem med millioner av andre arter som vi praktisk talt faceraper, grunnet vår egoistiske holdning til livet, så er vi faen ikke mye verdt. Vi ødelegger mer enn vi skaper, og det er synd. Vi voldtar planeten vår, vi griper inn i naturens gang i for stor grad til at jeg kan anerkjenne det som noe nyttig og bra. Jeg kunne fint ha spart livet til katten min fremfor veldig mange mennesker.

 

Vi trenger en holdningsendring, selv om vi er overlegne 'dyr', så trenger vi ikke demonstrere det ved enhver anledning. Makt gjør noe med folk, og mennesker står øverst i hierarkiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...