Suppekatten Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Ble med på Ny Generasjon på skolen i dag for å høre på hva de kristne mente med plakaten sin som sa: Ondskap i verden vs gud.Fikk godkjennelse til å filme det hele (dårlig kvalitet på video og veldig dårlig lyd de første 50 sec), men tror det vil interessere mange av dere. (Del 1)Del 2Ene eksempelet kreasjonisten trekker frem er at han tror at "mobilen sender radiosignaler ut i verdensrommet, og ned igjen til en annen telefon, og at de dermed kan kommunisere. Men kan man se radiobølgene? Nei... og slik er det med gud og, han bare "virker""På den samme måten mener han at de som ikke tror ikke kan forvente at gud åpenbarer seg rett forran dem, og at man ikke kommer til å få konkrete egne bevis.Måten alle rundt meg sitter og nikker og er enige skremmer meg! Forskjellen mellom stråling og gud er jo totalt forskjellig... Strålingen kan vi underbygge med bevis om dens eksistens ved å måle den, på alle mulige ulike metoder. Gud derimot?Desverre virket det som om ingen av de religiøse som var til stede tenkte dette, og dermed tar det hele som god fisk og svelger det rått.Kan også nevne en episode som en annen ateistisk venn opplevde for noen uker siden:Fikk spørsmål fra en felles kristen venn: Hvorfor blir det mindre vann i kjelen når man koker det?Ja, jeg vet dette er et ekstremtilfelle, men ERLIG TALT! Ikke rart folk tror på religion når man ikke har noe som helst forståelse eller kunnskap om noe annet (i dette tilfellet naturvitenskap)Og ja, jeg er fullt klar over at en god del av dere skjønner dere på vitenskap, men dette poenget er fortsatt aktuelt synes da jeg.Tror utrolig mange religiøse ikke tør å tenke selv og finne utav ting. Ivertfall den opplevelsen jeg har fått...Suppekatten Endret 6. april 2017 av Suppekatten Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Burde ikke trådtittelen være: Eksempler på irrasjon gudstro? Lenke til kommentar
NavStar22 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Da tror jeg gravitasjonskraften er bedre eksempel enn radiobølger. Gravitasjonskraften opplever vi hele tiden, den holder oss fast på jorden og jorden i sin bane rundt solen. Gravitasjonskraften kan ikke påvises vitenskapelig, men er bare et stort mysterium. Det kan virke som en magisk kraft som holder oss fast i vår bane rundt sola uten at vi er festet i noen ting, så virker sola med sin usynlige kraft. Men allikavel er det ingen som tviler på gravitasjonskraften siden vi erfarer den hele tiden! Lenke til kommentar
soulless Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 JK, siden du blander inn dette fra en annen tråd, tar jeg meg friheten å poste samme video som sjøløven postet til deg: http://www.colbertnation.com/the-colbert-report-videos/370183/january-06-2011/bill-o-reilly-proves-god-s-existence---neil-degrasse-tyson There must be a god, because I don't know how things work Argument fra uvitenhet er søtt, men ikke særlig overbevisende Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Da tror jeg gravitasjonskraften er bedre eksempel enn radiobølger. Gravitasjonskraften opplever vi hele tiden, den holder oss fast på jorden og jorden i sin bane rundt solen. Gravitasjonskraften kan ikke påvises vitenskapelig, men er bare et stort mysterium. Det kan virke som en magisk kraft som holder oss fast i vår bane rundt sola uten at vi er festet i noen ting, så virker sola med sin usynlige kraft. Men allikavel er det ingen som tviler på gravitasjonskraften siden vi erfarer den hele tiden! Gravitasjonen kan måles. Det kan ikke gudene. 6 Lenke til kommentar
AtheusNor Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Ble med på Ny Generasjon på skolen i dag for å høre på hva de kristne mente med plakaten sin som sa: Ondskap i verden vs gud. Fikk godkjennelse til å filme det hele (dårlig kvalitet på video og veldig dårlig lyd de første 50 sec), men tror det vil interessere mange av dere. (Del 1) Del 2 Ene eksempelet kreasjonisten trekker frem er at han tror at "mobilen sender radiosignaler ut i verdensrommet, og ned igjen til en annen telefon, og at de dermed kan kommunisere. Men kan man se radiobølgene? Nei... og slik er det med gud og, han bare "virker"" På den samme måten mener han at de som ikke tror ikke kan forvente at gud åpenbarer seg rett forran dem, og at man ikke kommer til å få konkrete egne bevis. Måten alle rundt meg sitter og nikker og er enige skremmer meg! Forskjellen mellom stråling og gud er jo totalt forskjellig... Strålingen kan vi underbygge med bevis om dens eksistens ved å måle den, på alle mulige ulike metoder. Gud derimot? Desverre virket det som om ingen av de religiøse som var til stede tenkte dette, og dermed tar det hele som god fisk og svelger det rått. Kan også nevne en episode som en annen ateistisk venn opplevde for noen uker siden: Fikk spørsmål fra en felles kristen venn: Hvorfor blir det mindre vann i kjelen når man koker det? Ja, jeg vet dette er et ekstremtilfelle, men ERLIG TALT! Ikke rart folk tror på religion når man ikke har noe som helst forståelse eller kunnskap om noe annet (i dette tilfellet naturvitenskap) Og ja, jeg er fullt klar over at en god del av dere skjønner dere på vitenskap, men dette poenget er fortsatt aktuelt synes da jeg. Tror utrolig mange religiøse ikke tør å tenke selv og finne utav ting. Ivertfall den opplevelsen jeg har fått... Heigren Jeg er glad du la ut denne videoen. Personlig er jeg også lokalisert i Sandnes-området, så jeg har møtt på disse Ny Generasjon-typene tidligere. De er en gjeng "hippe" kristne som er med på å spre kreasjonistpropaganda til stakkars barn som ikke har lært å tenke for seg selv. Han som snakket på videoen var jo en av de som var med på den første utgaven av norske talenter, for de som ikke visste det. Jeg traff han her på en buss en gang hvor jeg satt og snakket med en kamerat, og kreasjonisten spurte meg helt ut av det blå: "Hva mener du om kirken vi har? Kirken trenger ikke å være kjedelig! Kirken er en kul plass." Dette utsagnet satte meg sånn ut at jeg kunne ikke svare han en gang. På denne tiden var jeg ikke-troende, men jeg hadde dessverre ikke satt meg inn i religion i det hele tatt. Hadde det bare vært i dag. Tilbake til temaet. Hans argumenter om ondskap i verden og fri vilje er helt latterlige. Min favoritt var sammenligningen mellom Gud og stråling, den har jeg faktisk ikke hørt før. I tillegg kommer han med påstander hvor han tydeligvis vet hva Gud vil. Jeg vil gjerne få de vitenskapelige bevisene som han har for å kunne komme slike uttalelser. "Gud er bare god!" sier han, men jeg lurer på om han har lest det gamle testamentet i det hele tatt. Han snakker jo til og med om at han har lest i bibelen tidligere og om hvor bra boka er. Jeg vil gjerne henvise han til de plassene hvor et helt folkeslag blir utryddet, hvor det forekommer incest og hvor en kvinne blir voldtatt og drept for så å få sine kroppsdeler sendt ut til forskjellige deler av Israel. Ja, det er virkelig sant. Gud er god! 3 Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Da tror jeg gravitasjonskraften er bedre eksempel enn radiobølger. Gravitasjonskraften opplever vi hele tiden, den holder oss fast på jorden og jorden i sin bane rundt solen. Gravitasjonskraften kan ikke påvises vitenskapelig, men er bare et stort mysterium. Det kan virke som en magisk kraft som holder oss fast i vår bane rundt sola uten at vi er festet i noen ting, så virker sola med sin usynlige kraft.Men allikavel er det ingen som tviler på gravitasjonskraften siden vi erfarer den hele tiden! Synes du skal lese på svarene du fikk i den andre tråden din før du går videre og sprer informasjon om et evne du tydeligvis ikke har forståelse for Men for diskusjonens skyld: Synes du ikke at det er bedre å lete etter rasjonelle svar, istedenfor å trekke ulogiske konklusjoner over temaer man ikke kan så mye om? Jeg er glad du la ut denne videoen. Personlig er jeg også lokalisert i Sandnes-området, så jeg har møtt på disse Ny Generasjon-typene tidligere. De er en gjeng "hippe" kristne som er med på å spre kreasjonistpropaganda til stakkars barn som ikke har lært å tenke for seg selv.Han som snakket på videoen var jo en av de som var med på den første utgaven av norske talenter, for de som ikke visste det. Jeg traff han her på en buss en gang hvor jeg satt og snakket med en kamerat, og kreasjonisten spurte meg helt ut av det blå: "Hva mener du om kirken vi har? Kirken trenger ikke å være kjedelig! Kirken er en kul plass." Dette utsagnet satte meg sånn ut at jeg kunne ikke svare han en gang. På denne tiden var jeg ikke-troende, men jeg hadde dessverre ikke satt meg inn i religion i det hele tatt. Hadde det bare vært i dag.Tilbake til temaet. Hans argumenter om ondskap i verden og fri vilje er helt latterlige. Min favoritt var sammenligningen mellom Gud og stråling, den har jeg faktisk ikke hørt før. I tillegg kommer han med påstander hvor han tydeligvis vet hva Gud vil. Jeg vil gjerne få de vitenskapelige bevisene som han har for å kunne komme slike uttalelser."Gud er bare god!" sier han, men jeg lurer på om han har lest det gamle testamentet i det hele tatt. Han snakker jo til og med om at han har lest i bibelen tidligere og om hvor bra boka er. Jeg vil gjerne henvise han til de plassene hvor et helt folkeslag blir utryddet, hvor det forekommer incest og hvor en kvinne blir voldtatt og drept for så å få sine kroppsdeler sendt ut til forskjellige deler av Israel.Ja, det er virkelig sant. Gud er god! Ser ut som om vi deler samme synspunkt.Hadde håpet at IHS eller noen andre kristne ville vært med å diskutert i denne tråden snart Suppekatten Endret 6. april 2017 av Suppekatten 2 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 (endret) Da tror jeg gravitasjonskraften er bedre eksempel enn radiobølger. Gravitasjonskraften opplever vi hele tiden, den holder oss fast på jorden og jorden i sin bane rundt solen. Gravitasjonskraften kan ikke påvises vitenskapelig, men er bare et stort mysterium. Det kan virke som en magisk kraft som holder oss fast i vår bane rundt sola uten at vi er festet i noen ting, så virker sola med sin usynlige kraft. Men allikavel er det ingen som tviler på gravitasjonskraften siden vi erfarer den hele tiden! Du mener vel ikke seriøst at vi ikke kan påvise gravitasjonkraften vitenskapelig?? Det har den jo for lenge lenge siden blitt gjort, og vi har til og med funnet frem til meget nøyaktige modeller over hvordan den fungerer. Det jeg tror du mener er: Vi har ikke en fullstendig forklaring på hvorfor gravitasjonskraften fungerer som den gjør. Det er jo dog noe helt annet. En fullstendig forklaring på noe som helst vil vi sansynligvis aldri ha siden vi aldri vil vite om det er mer å lære om noe. Å sammenligne gravitasjonskraften mot gud ville kanskje fungert dersom det var en gud som laget mirakler (som var bekreftbare utenfor tvil) på hyppig basis og kanskje stakk hodet ut av skyene av og til for å si hei. Da kunne vi sagt at de er like - for vi vet at det er en gud (det som vi kaller det som lager miraklene) men vi vet ikke hvordan gud fungerer. Men det er jo ikke tilfellet - vi mangler helt og holdent gode bevis på at det faktisk finnes en gud. Alle "bevis" som vi får presentert er håpløst dårlige i forhold til kvalitetsnivået på bevis som vi krever for alle andre fenomen og kan lett forklares av andre ting. 99% av disse "bevisene" er vel forøvrig personlige (ubekreftbare) opplevelser eller åpenbaringer eller hva du nå vil kalle det. Jo vagere bevisene er jo bedre virker det som - for da er de ihvertfall umulige å motbevise. -Stigma Endret 2. mars 2011 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå