Gå til innhold

[Løst] Hvor kan man skaffe spenningskilde, 12 Volt DC med 30 A eller mer?

Lasse94

Anbefalte innlegg

barfie: jeg har bestilt den her : http://www.rcpro.no/main.aspx?c=&page=article&artno=HW1200-40A

Thorsen:

Jeg skal bruke det som strømforsyning til elektrolyse, og mellom hver elktrode skal det maksimalt være 2,2 volt, og med det oppsettet jeg har nå så får jeg 13,8/5 = 2,76 volt, og alt over 2,2 volt lager ikke hydrogen, det bare skaper varme, noe jeg IKKE vil ha siden da koker vannet og jeg får vanndamp blandet med hydrogen, hvilket ikke er bra :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med de strømmene du skal håndtere ville jeg ha prøvd med sterke 12V halogenpærer i serie med elektrolysecellene dine.

Om du tenker å benytte deg av 40A 10V må du ha en motstand på 0,095 ohm i serie med cellene for å få spenningen ned til 10V.

Alternativt kan du sette i flere elektroder eller seriekoble flere celler for å få ned spenningen.

Lenke til kommentar

La oss si at du finner en motstand på 0.095 ohm som tåler strømmen og effekten som er involvert. Da får du riktig spenning hvis strømmen er 40A, som vi har antatt. Alt er bare fryd & gammen :)

Men hvis strømmen viser seg å bli 30A i stedet for 40A, vil spenningen bli 10.95V. Da er det kanskje ikke bare fryd & gammen lenger?

Du har altså ingen god kontroll på spenningen i systemet, og slik jeg har forstått det er spenningen viktig.

Jeg maser ikke om dette for å være negativ til prosjektet ditt, men for å gjøre deg oppmerksom på potensielle problemer i tilfelle du ikke er klar over disse fra før.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg kan nok ikke bruke motstander allikevel, ettersom at det ikke bare er spenningen som er viktig, det må være riktig spenning, men så vil amperen økes og senkes ut ifra hvilken temperatur vannet har osv, så må nok bare droppe motstand og sånt..

kanskje jeg kan finne en radiator for å kjøle ned vannet :p

Takk for alle svar på denne tråden, tipper vi kan si at denne tråden er løst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...