Lasse94 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hei! trenger strømkilde til elektrolyse, og trenger dermed ganske mange Ampere. leter etter en som kan gi 12 volt DC med 30 ampere eller mer. noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette? Jeg bor i trondheim, men kan godt bestille på nett. Lenke til kommentar
Thomas_st Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Tja, de har denne hos Elfa. 0-15V 40A, blir vel fort 2500,- med moms og frakt. Finnes sikkert billigere på eBay, men vær obs på fraktkostnader - dette er relativt store og tunge ting. Men hvis den ikke trenger å ha justerbar spenning og volt- og amperemeter på fronten, vil det bli billigere å kjøpe noe sånt på eBay og montere i en boks med sikring etc. Disse finnes i mange varianter blant mange selgere. Litt mer stress & pes, men (sannsynligvis) billigere. Jeg ville nok gått for Elfa-varianten, men undersøkt litt på eBay først. Disse finnes også i mange varianter, og mange er like med forskjellig navn påsatt. Praktisk med instrumenter på fronten så ser du hva som foregår. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Du kan bestille herfra http://www.rcpro.no/main.aspx?c=elektro&page=article&artno=HW1200-40A Koster under halvparten av den fra ebay og du får den fra Norge. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Her er en på 50A og billig frakt. Toll/moms i tilegg så klart. Aner ikke hvordan kvaliteten er dog. Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 27. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2011 WOW! plutselig kom det tre svar! Tusen takk for svar! Nå blir det shoppings Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Vil bare komme med et tips om at pc-strømforsyninger leverer 12v og nå for tiden ofte har over 30A på 12v linja om det er litt størrelse på den. Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 27. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2011 ja, jeg vet, men hvis de kortslutter EN gang, så får du en forferdelig ripple på spenninga, jeg har en pc forsyning nå, på 950W men rippelen er helt forferdelig.. så da kan jeg ikke bruke PWM Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 De fleste middels billige strømforsyninger bruker vel PWM (switch-mode)? En god trafo i den størrelsen vil veie et tonn og koste skjorta og nåla i veggen. Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 er det noen her som vet hva switching mode betyr? ser de er noen strømforsyninger på rcpro.no som det sår switching mode på. og er det noen her som vet hvordan man kan regulere volt fra strømforsyningen? strømforsyningen jeg har bestilt leverer 13,8 og jeg vil gjerne få regulert den ned til ca 10 volt.. noen som vet? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Switching mode er en måte å justere ned strømmen vha transistorer og kondensatorer, i motsetning til gammeldagse ringkjernetrafoer og lignende (som er svinedyre i denne størrelsen) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Switch mode strømforsyninger likeretter spenningen først før den hugger den opp i firkantpulser med svært høy frekvens. Disse pulsene kjøres inn på en høyfrekvent transformator og likerettes på nytt. Årsaken til at man ønsker en høy frekvens er at transformatorer får svært høy virkningsgrad på små størrelser jo høyere frekvensen er. Det er vel selve opphuggingen av den likerettede spenningen som er selve switchingen og derav navnet. 50Hz som vi har i nettet er egentlig ikke noe ideel frekvens for en transformator og derfor blir de fysisk store så snart det er noe effekt som skal transformeres. Bare ta en titt inni en 105VA elektronisk trafor for downlight. I enden av den står det en bitteliten trafor på størrelse med en stor sukkerbit som leverer over 9A. Det hadde blitt en stor trafor om man skulle transformere samme effekten ned med konvensjonell trafo. Endret 4. mars 2011 av perpyro 1 Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Sveiseapparat vil jo funke til dette! du kan kjøpe en eldre brukt en så får du med trafo og det hele, til en billig penge 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Du får en forferdelig rippel med sveisetrafo for de har ingen kretser for glatting eller noen kondensatorer for densaksskyld. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Du får en forferdelig rippel med sveisetrafo for de har ingen kretser for glatting eller noen kondensatorer for densaksskyld. På eldre litt dyrere så bruker de jo en jerntrafo, den dreper da det meste av rippel 1 Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Takk for svar! hva tenker dere på når dere sier at sveiseapparat vil fungere? noen som vet hvordan jeg kan få regulert ned volten? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 På eldre litt dyrere så bruker de jo en jerntrafo, den dreper da det meste av rippel TS ønsker å bruke strømforsyningen til elektrolyse og trenger derfor DC spenning uten eller med svært lav ripple. En jernkjernetrafo med likeretter som en sveisetrafo inneholder gjør ingenting hverken fra eller til når det kommer til ripple. Med sveisetrafo og likeretter så får man rett og slett en DC spenning der annenhver fase er snudd. Der sinuskurven går i null har man også på DC siden null spenning. Lenke til kommentar
Thomas_st Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 <snip> jeg vil gjerne få regulert den ned til ca 10 volt.. <snip> Da bør du kjøpe en justerbar strømforsyning. Den jeg linket til fra Elfa kan justeres 0-15V med et potmeter på fronten, veldig praktisk. Ellers kan jeg informere om at spenningsregulering der ~30A er involvert - ikke er trivielt. Ting har en tendens til å bli varme, og interessante lysfenomener er heller ikke uvanlig Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 hehe, skjønner den, men er det virkelig ikke mulig, har netopp bestilt en forsyning som har 40 amp, men den er 3,8 volt for mye, trodde selvfølgelig at den var med variabel volt Lenke til kommentar
Thomas_st Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Har du bestilt en som er beregnet for innbygging? De bruker å ha et potmeter der det går an å justere litt, vanligvis +-10% eller noe sånt. Ellers har du et problem. Hvis du f.eks. skal senke spenningen med en motstand vil den avgi 3.8V * 40A = 152W. En del varme Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Uten at jeg direkte kjenner til bruksområdet ditt, men vil 3,8V for mye ha noe å si ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå