Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Heisann, tenkte å legge til et PDF-dokument jeg fikk av min kjørelærer. Spørsmål og svar, godt sortert. (Gjerne last opp på førsteside, om du vil) https___epost.telenor.pdf Endret 13. september 2011 av Slettet-3t93k9 Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 Ser ut som det står veldig mye det samme der som jeg har skrevet i førstepost, men takk for godt bidrag likevel! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Så bare du hadde 33 spørsmål, og jeg hadde 36 så tenkte det ikke var likt. Men brukte dine selv, så takk for ditt bidrag Lenke til kommentar
Julian666 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Hahah, spm 27 ass! Kontroller om lydhornet virker. Hvem hadde ikke klart det, lol 1 Lenke til kommentar
Garney Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Fikk spørsmål om hvor langt unna jeg skulle plassere en varselstrekant i 90-sone. Sa 100 - 200 meter som står her, men det var feil. Riktige var visst 150 - 250 meter. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2011 Dette var jo veldig beklagelig! Gikk det bra ellers? Finner ikke spørsmålet i førsteposten min, men den er som sagt ikke komplett, og kommer sikkert aldri til å bli det heller. Men feil informasjon bør hukes ut! Lenke til kommentar
Garney Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Oppkjøringa ble avbrutt pga. feil med vognkortet, så ingen skade skjedd. Ny oppkjøring på torsdag. Lenke til kommentar
Paulsen2k Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Konge tråd, kommer til god nytte dette. Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Helt konge. Kjører opp til uke, og dette gjør det mye lettere. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Hei, jeg driver og kjører kjøretimer hos kjøreskolen og jeg er på trinn 3, vet ikke hvor mange trinn det er, men kjørelæreren tenkte å bestille oppkjøringsdato, men det ble sagt at vandelen min har gått ut, kanskje pga noe mørkeskjøring, men mørkeskjøring har jeg hatt. Så jeg lurer på er det noen her som vet hva problemet kan være? altså det med vandelen? Jeg tok forresten teorien da jeg var 17 år vil jeg tenke meg, og jeg fyller 20 i år. altså jeg tror jeg tok teorien for 2 år siden. Vil den fortsatt gjelde? og hvor lenge gjelder den? Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Angående tillatt totalvekt på tilhenger.. Det er sånn at man kan ha tillatt totalvekt 3500kg på kjøretøyet og 750kg på tilhenger? Hvis bilen da, for eksempel veier 3000kg, kan man da ha henger med tillatt totalvekt 1250kg? Så lenge det blir 4250 totalt, liksom? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Nei. Dersom tillatt totalvekt med tilhenger blir over 3500kg kan aldri tilhengeren utgjøre mer enn 750kg av dette. Altså vil du på en bil som har tillatt totalvekt på 2750kg og en med tillatt totalvekt på 3500kg kunne trekke akkurat like mye, nemlig 750kg. Ved tillatt totalvekt UNDER 2750kg har du derimot mulighet til å trekke tilhenger med høyere tillatt totalvekt, slik at totalen aldri blir mer enn 3500kg. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator Lenke til kommentar
freke Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg. Slik jeg har forstått det er det nye regler på dette så du må ha et kurs for å kunne kjøre 3500+750. Evt. E-utvidelsen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg.Slik jeg har forstått det er det nye regler på dette så du må ha et kurs for å kunne kjøre 3500+750. Evt. E-utvidelsen. Du har forstått det feil. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Raskt spørsmål.. Har det noe å si om klassene AM, T og S ikke er påført på det fysiske førerkortet, men vises godkjent inne hos Statens vegvesen? Jeg tok bil-lappen i 2004 og vet at jeg egentlig har rett til å kjøre moped f.eks, men lurer på om jeg fortsatt kan bruke nåværende førerkort til de andre klassene, eller bør få det fornyet og få de andre klassene påført for sikkerhetsskyld? Endret 21. mai 2015 av Myst Lenke til kommentar
slicer Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, jeg driver og kjører kjøretimer hos kjøreskolen og jeg er på trinn 3, vet ikke hvor mange trinn det er, men kjørelæreren tenkte å bestille oppkjøringsdato, men det ble sagt at vandelen min har gått ut, kanskje pga noe mørkeskjøring, men mørkeskjøring har jeg hatt. Så jeg lurer på er det noen her som vet hva problemet kan være? altså det med vandelen? Jeg tok forresten teorien da jeg var 17 år vil jeg tenke meg, og jeg fyller 20 i år. altså jeg tror jeg tok teorien for 2 år siden. Vil den fortsatt gjelde? og hvor lenge gjelder den? Hmm, litt usikker på det. Jeg tror den har gått ut og at du må ta en ny teoriprøve. En bestått teoriprøve skal vare i minst to år. Da jeg tok den sto det på arket at jeg trenger ikke å ta en ny prøve inntil 3 år. Så jeg vet ikke om det var slik for deg også. Du burde sjekke på arket og hvis du ikke finner noe der kan du kontakte trafikkstasjonen ang. dette. Lenke til kommentar
HiAceRobin Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, jeg driver og kjører kjøretimer hos kjøreskolen og jeg er på trinn 3, vet ikke hvor mange trinn det er, men kjørelæreren tenkte å bestille oppkjøringsdato, men det ble sagt at vandelen min har gått ut, kanskje pga noe mørkeskjøring, men mørkeskjøring har jeg hatt. Så jeg lurer på er det noen her som vet hva problemet kan være? altså det med vandelen? Jeg tok forresten teorien da jeg var 17 år vil jeg tenke meg, og jeg fyller 20 i år. altså jeg tror jeg tok teorien for 2 år siden. Vil den fortsatt gjelde? og hvor lenge gjelder den? Hmm, litt usikker på det. Jeg tror den har gått ut og at du må ta en ny teoriprøve. En bestått teoriprøve skal vare i minst to år. Da jeg tok den sto det på arket at jeg trenger ikke å ta en ny prøve inntil 3 år. Så jeg vet ikke om det var slik for deg også. Du burde sjekke på arket og hvis du ikke finner noe der kan du kontakte trafikkstasjonen ang. dette. Bestått teori er gyldig i tre år. At vandelen er gått ut betyr at søknaden er godkjent for 6mnd om gangen, så blir den sendt til politiet for ny vandelssjekk (sjekker at du fremdeles er kjekk, snill og grei). Dette skjer i utgangspunktet automatisk idag, men siden spørsmålet kom for ei tid tilbake så måtte du/trafikklærer kanskje be dei på Statens Vegvesen om å sende den på nytt, så går det normalt ei ukes tid før den kommer i retur fra politiet med godkjent eller ikkje godkjent. Lenke til kommentar
HiAceRobin Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Raskt spørsmål.. Har det noe å si om klassene AM, T og S ikke er påført på det fysiske førerkortet, men vises godkjent inne hos Statens vegvesen? Jeg tok bil-lappen i 2004 og vet at jeg egentlig har rett til å kjøre moped f.eks, men lurer på om jeg fortsatt kan bruke nåværende førerkort til de andre klassene, eller bør få det fornyet og få de andre klassene påført for sikkerhetsskyld? Kommer du i kontroll så vil ikkje dei som kontrollerer deg sjå at du har rett til å kjøra dei nevnte klassene, så i mine øyne vil det sei at du ikkje kjører med gyldig dokumentasjon. Eg hadde fornyet kortet vertfall. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Det er ikke nødvendig å fornye førerkortet for å få på de klassene man uansett har rettighet til. Siden det her er snakk om førerkort tatt før 2005 er det viktig å sørge for at man også får kodene 142 (bak traktor) og 152 (nederst til venstre på baksiden) på lappen sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå