Populært innlegg vbjornevik Skrevet 26. februar 2011 Populært innlegg Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Hei! Tenkte å lage en tråd med spørsmål som sensor kan spørre om på oppkjøringen, av det tekniske. Legger "fasiten" i spoiler, slik at det blir mer oversiktlig. 1. Hva er største tillate totalvekt på tilhenger denne bilen kan trekke? Se/vis vognkort 2. a) Hvilke konsekvenser kan man få dersom man kjører med for tung tilhenger på bilen? Veggrep på forhjulene blir redusert, kursstabiliteten blir redusert, bremselengde økes, blendingsfare ved at lyktene heves. b) Hvilke ulemper kan du oppleve dersom du har for tung last i bilen? Kjøreegenskaper blir redusert, bremselengde økes, samt det er blendingsfare dersom lyktene og fronten på bilen heves. 3. a) Hvor stor tillatt totalvekt kan tilhengeren bak denne bilen ha når føreren har førerkort på klasse B (personbil)? Se/vis i vognkort, eller førerkortforskriftene. b) Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre med tilhenger med for stor tillatt totalvekt? Det er ulovlig, man får redusert veggrep, kursstabiliteten blir redusert, bremselengden blir lengre, samt blendingsfare siden fronten blir hevet av vekten bak. 4. a) Kontrollere om bremsekraftforsterker virker. Utføre kontroll: Trykk på bremsepedalen til den blir hard (5-6 ganger). Hold trykk på bremsepedalen samtidig som du starter bilen. Pedal skal nå synke inn. b) Er det forsvarlig å kjøre hvis bremsekraftforsterkeren ikke virker? Begrunn svaret. Som regel er det IKKE forsvarlig, da dette gir nedsatt bremseeffekt. Samt at pedalen blir VELDIG tung og hard. 5. a) Kontrollere bremsevæskenivået. Kontrollere væskenivået i beholder for bremsevæske under panseret på bilen. b) Hva vil du gjøre dersom bremsevæskenivået er for lavt? Det kan være slitte bremseklosser, noe som gjør at bremsesystemet trenger mer væske for å "trykke" bremseklossene inn mot bremseskivene. Det kan også være lekkasje i bremsesystemet. Ta bilen til verksted for kontroll. 6. a) Kontrollere om bremsene har skjevtrekk. Kjøre mellom 30-40 km/t rett frem, og deretter bremse samtidig som du holder løst i rattet. Bilen skal i utgangspunktet holde kursen rett frem. b) Hva kan være årsaken til skjevtrekk? Det er en feil ved bremsene som gjør at de ikke slites likt. Besøk verksted for å fikse problemet. 7. a) Kontrollere om varsellampen for to-krets bremsesystem/driftsbrems virker. Identifisere varsellampen (!). Samme lampe som park-brems/håndbrekk. Få den til å lyse, og få den til å slukke. Start motor, ta av og på håndbrekket. b) Hva vil du gjøre dersom lampen begynner å lyse under kjøring? Stanse, finne eventuell årsak. (Dette kan være at to-krets systemet ikke fungerer, eller at det er lite bremsevæske, eventuelt at håndbrekket er feil). Det kan også være en teknisk feil eller en defekt styreenhet. 8. Kontrollere om varsellampen for ABS-bremsene virker. Identifisere varsellampen, som viser ABS med gul skrift. Få den til å lyse og deretter slukke. Dette er en lampe som skal lyse når du tar tenning på/motor i gang, og den skal slukke automatisk etter noen sekunder. 9. a) Kontrollere dekk og felg for skader. Visuell kontroll, sjekk om det er noe "unaturlig" ved hjulene. b) Hvilke skader er mest vanlig? Rifter i dekksiden, bulker i felgen (fører til ustabilitet), bobler i siden på dekket (forsterkningen i dekket vil da være veldig redusert). 10. a) Kontrollere dekkslitasje på begge forhjul. Visuell kontroll. Er hjulene slitt jevnt i mønsteret? b) Hva kan dekkslitasjen fortelle deg? Dersom det er for lite lufttrykk vil dekkene være slitt på siden. Dersom det er for mye lufttrykk vil dekkene være slitt på midten. Dersom det er slitt bare på ene siden, kan det fortelle oss at forstillingen på hjulene er skjev. 11. a) Kontrollere mønsterdybden på dekkene på begge forhjulene. Visuell kontroll, eventuelt bruk av dybdemåler eller slitasjevarsler på dekkene. Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm, og på vinterdekk er det min. 3,0 mm. I dekkmønsteret finner vi også små "gummiklumper" som indikerer hvor slitt dekkene er. b) Hva er risikoen ved å kjøre med for liten mønsterdybde? Dårlig veggrep, samt økt fare for vannplaning. 12. a) Hvor stor bæreevne må dekkene ha på denne bilen? Kontrollere i vognkortet. Defineres som "Min.hast." og deretter en bokstav. b) Kontrollere om bakdekkene har riktig bæreevne. Visuell kontroll. På dekket står det kanskje 245/45R17 95W, mens i vognkortet står det "Min.hast. W". W kommer før Z i alfabetet, noe som gjør at disse dekkene tilfredsstiller kravet om min. W. Det vil også stå følgende på dekket: "Max Load: 690 kg". 13. a) Kontrollere at alle bremselysene virker. Sjekk at bremselys på venstre og høyre side fungerer, samt at høytsittende bremselys fungerer. b) Er det forsvarlig å kjøre når bremselysene ikke fungerer? Nei, det er ikke forsvarlig. Feilen kan være røket sikring eller lyspærer som ikke fungerer. 14. a) Kontrollere om nødsignallyset virker. Slå på lyset og sjekk alle lysene ute på bilen. b) I hvilken situasjon er det riktig og viktig å bruke nødsignallyset? Ved nødstopp for å markere bil, eller ved situasjoner som krever ekstra oppmerksomhet. 15. a) Kontrollere at nærlyset virker, og at det er riktig innstilt. Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg eller lignende for å se om det er lys fra begge lykter. b) Hvilke ulemper kan det ha om nærlyset er feil innstilt? Blending av møtende trafikanter, samt at siktstrekningen i mørke kan bli redusert. 16. a) Kontrollere om kurve-/tåkelys fungerer. Slå på lysene. Visuell kontroll. b) Hvilke ulempe vil det ha om kurve-/tåkelys blir brukt feil? Blendingsfare, irritasjon eller bot for feil lysbruk. 17. a) Kontrollere om tåkelys bak fungerer. Slå på tåkelys bak ved hjelp av bryter. b) Hvilke ulemper kan det ha om tåkelysene bak brukes feil? De kan være sterkt blendende, spesielt i kø. 18. a) Kontrollere at parkeringslys, baklys og skiltlys virker. Dette er de lysene som kommer på automatisk når man starter bilen. Kontrollere at de virker ved å gå rundt bilen. b) I hvilken situasjon er det viktig at parkeringslysene er i orden? Parkering i mørket uten andre lyskilder. 19. a) Kontrollere at styringen er i orden. Rattutslag til begge sider, sjekke dødgang til styring (max. 2-3 cm), selvoppretting av styring, ulyder og om bilen er retningsstabil. b) Hva kan være årsaken til at bilen drar til en av sidene? Det kan være feil på forstillingen eller forskjellig lufttrykk på venstre og høyre side. 20. a) Kontrollere om servostyringen fungerer. Start motor samtidig som du svinger mot venstre eller høyre. Rattet skal da bli lett i det du starter motoren. b) Er det forsvarlig å kjøre dersom ikke servostyringen ikke virker? Ja, det kan være forsvarlig, men styringen vil bli veldig tung. Dersom bilen har elektromagnetisk styring vil det ikke være forsvarlig, da dette kan ødelegge styringen ytterligere. 21. a) Kontrollere om bilen er retningsstabil. Kjøre bilen i ca. 30 km/t med løst rattgrep. Bilen skal gå rett frem. b) Hva kan være årsaken til at bilen trekker til en av sidene? Det kan være feil lufttrykk, feil i forstillingen eller heng på bremser. 22. a) Finn frem refleksvesten. Den skal være tilgjengelig fra førersetet, og kan eksempelvis ligge i døren, i hanskerommet, under setet eller i eget rom. b) Hvor vil du plassere varseltrekanten om det blir aktuelt å sette den ut? Den skal være godt synlig for andre trafikanter. Utenfor tettbygd strøk bør den stå mellom 100-200 m fra bilen og aktuell situasjon. Innenfor tettbygd strøk bør man vurdere etter forholdene. 23. a) Kontrollere om vindpusser/visker virker på forskjellige hastigheter. Bruk vindusviskerhendel for å sjekke de forskjellige hastighetene. b) Hva kontrollerer du på vindusviskeren? Slitasje, rifter, løs gummi eller striper under visking. 24. a) Still inn varmeapparatet slik at is og dugg på frontruten fjernes så effektivt som mulig. Vifter opp i frontrute, temperatur opp. Varmetråder i bakrute og på speil settes på. b) Still inn varmeapparatet slik du vil ha den under kjøring. Behagelig temperatur. 25. a) Vis hvordan du vil fjerne dugg fra bakruten. Trykk på knappen for varmetråder i bakruten (Rearview). b) Vis hvordan du vil fjerne is eller dugg fra sidespeilene. Ofte samme knappen som varmetråder på bakrute. Mulig en egen knapp. 26. a) Kontrollere at batteriet sitter fast. Åpne panser og forsøk å dytte i batteriet. Det skal ikke flytte på seg. b) Hva er risikoen ved å kjøre med løst batteri? Det kan være batterisyresøl, og det kan føre til kortslutning. 27. Kontrollere at lydhornet virker. Trykk på rattet, og hornet. 28. a) Kontrollere at vindusspyleren virker. Utføres. b) Vis hvor man fyller på spylervæske. Vise beholder under panseret. 29. a) Kontrollere alle bilbeltene. Slitasje, rifter og skader. Virker beltestrammeren? Kontrollere. b) Hva er risikoen ved å bruke bilbelte med slapp beltestrammer? Beltet vil ligge løst, og vil ikke stramme godt nok ved sammenstøt. 30. a) Finn frem varseltrekant og monter denne skikkelig. Utføres. b) Hvor langt fra bilen bør du gå før du setter den fra deg? Monter den ved bilen. Gå med reflekssiden på varseltrekant i retningen du går for å vise deg selv. Ta på refleks før du går med trekant. 31. a) Sett på nødsignallyset (nødblink). Utføres ved å trykke på den røde trekanten i bilen. b) Hvilke lys må ikke stå på sammen med nødsignallyset (nødblink)? Fjern- eller nærlys vil minske effekten av nødsignallyset. Optimalt bør man ha nødsignallys alene, da det gir best effekt. 32. a) Kontrollere at varsellampen for kollisjonsputen virker. Tenning på. Lyset skal da lyse, og deretter slukke automatisk. b) Har det noen betydning hvilke passasjerer du plasserer i forsetet når bilen har airbags/kollisjonsputer foran? Barn og kortvokste kan skades ved utløsning av airbag. 33. a) Kontrollere motoroljenivået. Skal være mellom min og max på peilepinne til motorolje. Eventuelt digitalmåling inne i bilen. b) Vis påfyllingsstedet for motoroljen. Vis i motorrommet hvor man fyller på olje. Håper dette var til hjelp for dere som skal ta sertifikatet! Om det ellers er noe, er det bare å skrike ut Oss "bilnerder" har gjerne en del å tilføye mange av spørsmålene, men dette er generelt, som skal være forståelig for alle. Mvh, vbjornevik! Endret 26. februar 2011 av vbjornevik 26 Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Konge tråd! Sticky! men spørsmål 19.B og 21.B er like 1 Lenke til kommentar
suphadupha Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Spm 33 om motorolje: På de fleste nye kjøreskolebiler (som folk flest derfor har på oppkjøringen) så peiler man ikke oljen på den "gammeldagse måten", men digitalt inne fra bilen. Så dere burde få kjøreskolelæreren til å vise dere det før oppkjøringen :!: Endret 26. februar 2011 av suphadupha Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 26. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2011 @Lasse94: Bra du likte den! Tok litt tid å lage den, så gleder meg at noen er fornøyd! Ang. spørsmål 19 og 23, er det vell ulikt "a-spørsmål", og man blir spurt om både a og b. Derfor kan det være greit å vite. Men du har et godt poeng selv om! @suphadupha: Ja, det er mange som har det, særlig de nye Audiene (vet ikke om BMW har?). Det er også mye tull med disse, da det ikke er alltid de virker. Men godt poeng, der også! Lenke til kommentar
Tilsynsmannen Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) 15. a) Kontrollere at nærlyset virker, og at det er riktig innstilt. Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg eller lignende for å se om det er lys fra begge lykter. Du får vel lys fra begge lykter, selv om de er feil innstilt? Er poenget at de skal lyse rett fram (ikke nedover eller oppover)? Endret 27. februar 2011 av Totenkringle Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 27. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2011 Man får lys selv om lyktene er feil innstilt ja, men det kan virke blendende mot andre trafikanter. Hvis du kjører inntil en vegg (eventuelt står foran lyktene) vil du se om de lyser i samme høyde. Lenke til kommentar
SM# Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 http://www.bryne-trafikkopplaering.no/Sikkerhetskontroll%20av%20bil.pdf Denne kan være grei å lese, godt forklart. 2 Lenke til kommentar
liss2018 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Utrolig bra tips takk for god lesing Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Skal ta oppkjøring om ikke så lenge, så setter pris på denne tråden. Kjempe bra! takk! Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 8. april 2011 Forfatter Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Bare hyggelig Kjekt å få litt respons for alt arbeidet! Lykke til! Endret 8. april 2011 av vbjornevik Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Vil legge til noe på spørsmål 3A; totalvekta på tilhenger med førerkort klasse B er max 750kg. . Man kan også dekkes av "campingvognregelen", der man (om jeg husker rett) kan kjøre med henger tyngre enn 750kg. så lenge man ikke overskrider totalvekt (bil+henger) på 3500kg., og man ikke har mer enn tillatt totalvekt for bilen. Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Hadde oppkjøring igår, og fikk et ordentlig drittspørsmål. Det var delt i 2 spørsmål. Var noe om å finne ut hvor mye LI dekkene tålte. Da så jeg i vognkortet. Så måtte jeg påvise det som stod i vognkortet med dekkene som bilen hadde, og var ikke så lett å finne ut av. Klarte ikke del 2 av spørsmålet, så var ikke så god start. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 Bestod du? Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Jepp, så var nok litt heldig Lenke til kommentar
Mr_user Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Hva er aldersgrensen for øvelseskjøring med tilhenger? er det 16? jeg har hørt noe om at man må være 17, stemmer det? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 Neida, med det må være L på både bil og henger, i tillegg til ordinære "tilhengerregler". Lenke til kommentar
trudel Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Denne hjalp meg mye frem mot oppkjøring. Takk for god tråd! 2 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Det der med skjevtrekk kan også komme av de fantastisk dårlige veiene vi har enkelte steder. 1 Lenke til kommentar
chrypton Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Kjempeflott tråd! Har oppkjøring på tirsdag i neste uke : 1 Lenke til kommentar
Kalanthes Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Veldig fin tråd! Bestod førerprøven i dag, fikk spørsmål om sikkerhetsbelte, tusen takk! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå