MrBadger Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg som veggis strekker meg langt når jeg sier at noe kjøtt kan i tilfeller være gunstig. Uansett, man får lett dekket næringstoffene gjennom vegetabilsk (tross alt hjortens næring er jo et resultat av hva den spiser) og for min del handler det om det etiske; så uansett hvor sunt kjøtt hadde vært, ville jeg aldri spist det. Ikke at dette her har noe som heslt med noe å gjøre. Jeg bare følte for å si det Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 En peer-reviewed artikkel publisert i et respektabelt vitenskapelig tidskrift burde ikke være vanskelig å skaffe hvis dette er så selvsagt som dere hevder at det er Kilde er en fin ting. Vil gjerne lese studien selv. Ikke imponert over kildehenvisninger så langt. Jeg vil ha en peer-reviewed artikkel publisert i et respektert blad. http://www.vrg.org/n...ition_paper.pdf Slå deg løs. Avhandlingen har 256 referanser, hvorav mange er fra velrenommerte peer-review-tidsskrifter. Vil du ha en mer spesifikk referanse får du si nøyaktig hva du er ute etter. Flott, den skal jeg lese i løpet av dagen. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 @ Quote Skal vi holde oss litt saklige? Ja, begynn med det. Jeg som veggis strekker meg langt når jeg sier at noe kjøtt kan i tilfeller være gunstig. Det er litt artig. Du føler du "strekker deg langt". Jeg trenger ikke strekke meg langt for å si kjøtt er gunstig. Ikke for å si grønnsaker er gunstig heller. Det er problematisk når dere blander deres etiske overbevisning med fakta og spyr ut slikt. - Det finnes flere typer kjøtt. - Alle kildene du har kommet med om rødt kjøtt og kreft er fra tilfeldige magasiner og aviser, som igjen ikke har skikkelig kildehenvisning men bare peker på én enkelt studie. - Før vi begynte å prate om kreft, var det eneste du kunne komme med at kjøtt inneholder fett som fører til fedme. Det er ingen direktelink her, noe vi har påpekt for deg flere ganger. Fett gir energi, på samme måte som sukker. Ubrukt energi lagres som fett. Den store forskjellen ligger i at sukker kødder med insulinnivået, og slikt vil et kosthold med mindre sukker og mer fett føre til mer stabile nivåer. - Så gjorde du som du har pleid: Hoppet glatt over alle motargumenter. - Så påstå du mettet fett er problemet. Det er en gammel dogme, og sikkert noe du har plukket opp fra tilfeldig ukeblad. http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/04/08/livsmedelsverket-bor-omede/index.xml poster bare første og beste slik du gjør, samt en artikkel som forklarer litt at det er delte meninger og ikke så selvklart som du skal ha det til: http://en.wikipedia.org/wiki/Saturated_fat_and_cardiovascular_disease_controversy - og skulle mettet fett være farlig, så er det uansett nok av kjøtt med lav fettprosent eller andre typer fett. Så du kan slutte å generalisere slik. Men jeg tror mest at det er grunnen til at du får kreft om 30 år. Tro i vei. Ikke presenter det som fakta før du vet, bare. 2 Lenke til kommentar
storken Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Dette er et eksempel på hvordan et veganer kosthold påvirker kroppen. Trodde først det var noen som trolla, men han der kidden er helt seriøst tardmachiene maximum overdrive sammen med de som kommenterer på siden hans. "Perhaps your body is just 'rehydrating' after so many years of being dehydrated. I betcha it's all water! ... look at all of the muscle you've put on!" herregud! Vegan - promotører burde skamme seg. Slik går det når du får i deg for lite animalsk protein og b12. Se hudfargen og forfallet - æsj. B12 er viktig for hjernefunksjon, det er vel det som har feila hardt her. Flere her inne i tråden burde ta seg en bolle. Dere aner ikke hva dere snakker om, men herseteknikker - det har dere orden på. 6 Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 @ Matsemann Se på alt det tullet du kommer med, mener du jeg skal gidde å gi respons på alt du skriver? Hvis det er noe du vil duiskutere så si hva det er. Å rakke ned på, personangrep osv hører ikke hjemme i et diskusjonsforum. Om du hadde kommet med noe mer konkret så skulle jeg svart deg. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg kom med masse konkret. Kanskje ikke like konkret nå som tidligere i tråden, men du svarte ikke da heller, så har egentlig gitt opp. Men ja, du burde gi respons på motargumentene du får, isteden for å glatt overse dem. Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 @ Matsemann Så repost hva jeg skal svare deg på da, jesus.. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Dette er et eksempel på hvordan et veganer kosthold påvirker kroppen. Trodde først det var noen som trolla, men han der kidden er helt seriøst tardmachiene maximum overdrive sammen med de som kommenterer på siden hans. "Perhaps your body is just 'rehydrating' after so many years of being dehydrated. I betcha it's all water! ... look at all of the muscle you've put on!" herregud! Vegan - promotører burde skamme seg. Slik går det når du får i deg for lite animalsk protein og b12. Se hudfargen og forfallet - æsj. B12 er viktig for hjernefunksjon, det er vel det som har feila hardt her. Flere her inne i tråden burde ta seg en bolle. Dere aner ikke hva dere snakker om, men herseteknikker - det har dere orden på. Når du ikke engang skjønner forskjellen på vegetarianer og veganer bør du være forsiktig med hvor bombastisk du uttaler deg. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Dere må gjerne være veggiser fordi dere liker kaninfor og ikke syns biff er no godt, men please - slutt å komme med utvaskede "argumenter" for at vi andre, som lever slik naturen vil det, bør bli veggiser. Vi er lagd for å spise kjøtt, og kjøtt spiser vi. Det skal du være glad for, hvis ikke hadde veiene vært ufremkommelige - fulle av elg og kuer. Overpopulasjon og dets konsekvenser generelt ville blitt et stort problem om alle ble veggiser. Nei, spis aspargesen din du Badger, men dropp å prøve å prakke den på oss normale, oppegående mennesker - Med mindre du serverer den som en seng for baconsurret indrefilet. Endret 6. mai 2011 av toth Lenke til kommentar
storken Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Når du ikke engang skjønner forskjellen på vegetarianer og veganer bør du være forsiktig med hvor bombastisk du uttaler deg. Joda, jeg vet vitterlig det du. Vegetarianere drikker jo melk og spiser egg, men overser fint det faktum at du må ha gravide kyr for å produsere melk. Hva skal man gjøre med kalven da? Spise den, NEI! - Det er ikke miljøvennlig, blablabla-ta meg i ræva jeg er så flink til å spare miljøet. Vegetarianere er så utrolig hyklerske, jeg unner dem ikke glorien de putter på sitt eget hode. Veganere kutter ut alt kjøtt, men du ser jo hvordan det går. Når så vegetarianere snakker stygt om kjøtt og legger frem feilaktig informasjon, da kan du forvente deg en reaksjon. Fortell meg, hva er det vegetarianere gjør som gjør dem til bedre mennesker? Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Det er pga etiske, miljømessige og helseårsaker. Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 @ toth Jeg liker ikke kaninfor. Men si meg, hvordan i all verden kommer du frem til at vi vegetarianere prøver å forandre deg? Forklar. Når det gjedler at vi er lagd for å spise kjøtt så er jeg ikke enig i det. Hvis vi ser på vår anatomi har vi ingenting felles med kjøttetere og bare noe felle smed altetere. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Vegetarianere drikker jo melk og spiser egg, men overser fint det faktum at du må ha gravide kyr for å produsere melk. Hva skal man gjøre med kalven da? Spise den, NEI! - Det er ikke miljøvennlig, blablabla-ta meg i ræva jeg er så flink til å spare miljøet. Hva i alle dager er det du babler om? Hvem har sagt at slakt av kalver er miljøfiendtlig? Du vet at ganske mangle kalver til slutt blir kyr, som så også kan produsere melk? Veganere kutter ut alt kjøtt, men du ser jo hvordan det går. Ja, i 99% av tilfeller så går det helt fint. At du har funnet én tulling som ikke kan kosthold beviser fint lite. Når så vegetarianere snakker stygt om kjøtt og legger frem feilaktig informasjon, da kan du forvente deg en reaksjon. For all del, ser du noe galt i tråden ser jeg gjerne at du siterer det og forteller hvorfor det er galt. Fortell meg, hva er det vegetarianere gjør som gjør dem til bedre mennesker? Har noen sagt at de er det? Klart, rent bioøkonomisk er vegetarianere, eller kanskje aller helst veganere, å foretrekke, fordi det er et mye mer bærekraftig kosthold med mye mindre svinn i leddene mellom dyrking og spiseklar mat. Moralsk sett er det ikke fullt så svart/hvitt, da det variere veldig hvor godt dyr i fangenskap blir behandlet – i Norge har storfe ganske gode levekår, med obligatorisk lausdrift med diverse fasiliteter for dyra. Selv spiser jeg forøvrig kjøtt av alle slag, det være seg hval, lam eller okse. 1 Lenke til kommentar
Erratum Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Måtte bare. Har ikke så mye å bidra med i diskusjonen, men jeg har ikke noe i mot å spise kjøtt, heller tvert i mot. Kroppen vår er designet for å spise og fordøye den typen mat. Så et program på discovery om hvordan tennene våres er spesielt formet og styrket for å kunne spise kjøtt (og andre ting). Jeg er glad i at så lenge jeg spiser et normalt og variert kosthold får jeg nok aminosyrer til at jeg fungerer optimalt. Jeg er glad for at jeg slipper å måtte supplere kostholdet mitt for at ting skal gå rundt. Protein Selv om vegetarianere har et noe lavere proteininntak enn altetere, viser de fleste studier at proteininntaket er tilfredsstillende forutsatt at man har et tilfredsstillende kaloriinntak. For å få i seg protein av høy biologisk kvalitet er det nyttig å spise proteinrike matvarer, som bønner, linser, erter, nøtter og frø sammen med helkornprodukter, pasta og brød. Spesielt soyaprodukter øker proteininnholdet i kosten. Litt melk eller ost sammen med korn (melk på grøten eller frokostblanding, ost på bønnestuingen osv) gir også fullverdig protein. Figuren under illustrerer hvordan man kan sette sammen matvarene i et måltid slik at proteinkvaliteten blir god ved valg av planteføde som basismat. De tykke pilene viser kombinasjoner som gir svært bra proteinkvalitet, men også kombinasjoner mellom de tynne pilene gir et tilfredsstillende resultat. Eksempel: Mysliblanding med bare frukt til gir forholdsvis dårlig proteinkvalitet. En porsjon melk i tillegg er nok til å heve kvaliteten til et godt nivå. Jern Vegetarianere har ofte et høyere jerninntak enn ikke-vegetarianere, men på grunn av at absorpsjonen av ikke-hemjern (fra plantemat) er lavere enn for hemjern bør man være litt obs på de stoffene som kan hemme og bedre absorpsjonen. Fytinsyre fra ugjæret brød og tanniner fra te og kaffe kan hemme absorpsjonen av jern, mens vitamin C øker absorpsjonen. Det kan derfor være smart å drikke et glass appelsinjuice til måltidene, eller bruke annen mat rik på vitamin C (guava, paprika, brokkoli, kiwi, blomkål), samt begrense inntaket av te og kaffe til måltidene. Gode kilder til jern er bønner, cashewnøtter, frø, grønne bladgrønnsaker som spinat, tørket frukt (eks aprikos og fiken) og grovbrød. Sink Vegetarianere har vanligvis et adekvat sinkinntak. Gode kilder til sink er belgvekster, helkornprodukter, hvetekim, nøtter og frø, i tillegg til melk og melkeprodukter. Kalsium Lakto-vegetarianere som bruker melkeprodukter regelmessig har ingen vanskeligheter med å dekke behovet for kalsium. Veganere (som ikke bruker melkeprodukter) må passe på å få i seg nok via andre matvarer som bladgrønnsaker (eks spinat), kål av ulike slag, erter og kikerter, bønner, linser, rotfrukter, mandler, sesamfrø, tørket frukt, samt nyper og solbær. Vitamin B12 og B2 (Riboflavin) Vitamin B12 finnes bare i animalske produkter. Veganere må derfor ta et kosttilskudd med vitamin B12, mens lakto-vegetarianere kan få dekket behovet ved å bruke melk og melkeprodukter. Riboflavin finnes først og fremst i melk og kjøtt. De aller fleste vanlige multi-vitamin-mineraltilskudd inneholder nødvendig mengde B12 og B2. Vitamin D Vitamin D er nødvendig for absorpsjon av kalsium i tarmen og er derfor viktig for optimal beinhelse. D-vitamin er ekstra viktig for gravide og småbarn. Vitamin D dannes i huden ved eksponering for sollys, og 15 minutter om dagen er nok for å dekke behovet i sommerhalvåret. Om vinteren kan dette bli noe lavt og det er derfor viktig å få i seg vitamin D i kosten (berikede matvarer som smør, margarin, ekstra lettmelk) eller via tilskudd (Sana-sol). Omega-3-fettsyrer Fettsyrene EPA og DHA finns ikke i vegankosten. Disse fettsyrene kan imidlertid dannes i kroppen dersom man får i seg tilstrekkelig alfa-linolensyre. Alfa-linolensyre finnes i linolje, linfrø, rapsolje og soyaolje, samt i valnøtter. Selen De beste matvarekildene til selen i et vegetarisk kosthold er fullkornprodukter, egg, melk og nøtter. Jod I norsk kosthold er melk og ost viktigste kilde til jod. Du kan også velge salt med jod, samt få i seg jod via tangmel eller alger fra havet. En knivsodd taremel dekker dagsbehovet for jod. http://www.ung.no/oss/mat/56728.html Lenke til kommentar
storken Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Når det gjedler at vi er lagd for å spise kjøtt så er jeg ikke enig i det. Hvis vi ser på vår anatomi har vi ingenting felles med kjøttetere og bare noe felle smed altetere. Du er ikke enig i det, for du vet ikke bedre. Vi har lite til felles med feks mus og rotter, som er altetere - forbrenningen vår skiller seg markant på flere områder. Hvis du ser på sjimpanser og andre aper finner du et vegansk menneske. Det er det faktum at kjøtt og fettrik kost lot oss krympe fordøyelsessystemet (= bruke mindre energi på dette) som gjør at hjernene våre kunne vokse. Lordbritishface: mange av spørsmålene dine er for generelle til at jeg gidder å svare på dem, det fører bare til en utviding av kontekst. Et vegansk kosthold er ikke bra for kroppen, end of story. Bioøkonomisk eller ikke. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Begynner og bli lei av det bildet nå. Har vært postet flere ganger før i tråden, i tillegg til alle andre tråder som handler om temaet. Har dere ikke noe bedre og bidra med, så la vær. Mangelsykdommer er ikke så uvanlig, det er mange kjøttspisere som mangler essensielle vitaminer og mineraler. Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) @ Erratum Kroppen vår er ikke egnet til å fordøye kjøtt, og våre tenner er heller ikke den av en kjøtteter. De fire hjørnetenne vi har er beregnet til skall fra blandt annet nøtter og frukt, ikke rått kjøtt og skinn. Det er likevel riktig at vi både kan fordøye og ta opp næring fra kjøtt. Et variert kosthold er et variert kosthold; enten det inkluderer kjøtt eller ikke, og kjøtt er langt ifra nødvendig. Jeg personlig tar ingen tilskudd, og dette er ikke mer vanlig for veganere enn andre; kjøttspisere såvel som veganere tar kosttilskudd. Den listen du har der inneholder noe feil, som at proteiner ofte er en mangel hos vegetarianere. Det stemmer ikke. Angående b12: "The requirement for vitamin B12 is very low. Neither plants nor animals make vitamin B12. Bacteria are responsible for producing vitamin B12. Animals get their vitamin B12 from eating foods contaminated with vitamin B12 and then the animal becomes a source of vitamin B12. Plant foods do not contain vitamin B12 except when they are contaminated by microorganisms or have vitamin B12 added to them." I min mat er det nok av b12, og jeg er nesten veganer. Endret 6. mai 2011 av MrBadger Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Begynner og bli lei av det bildet nå. Har vært postet flere ganger før i tråden, i tillegg til alle andre tråder som handler om temaet. Har dere ikke noe bedre og bidra med, så la vær. Mangelsykdommer er ikke så uvanlig, det er mange kjøttspisere som mangler essensielle vitaminer og mineraler. Spis bare kjøtt og få mangelsykdommer. Spis bare grønt og få mangelsykdommer Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Ja nettopp. Er ikke jeg som sier at så lenge man spiser kjøtt slipper man og bekymre seg over og få i seg de næringsstoffene man trenger, i forhold til hvis man ikke spiser kjøtt. Jeg ville bare påpeke at det er så klart feil. hm, tror kansje ikke jeg formulerte meg så bra nå, men.. Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Det virker som om noen har den misoppfatning at en veganer bare lever på frukt og grønnsaker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg