Gå til innhold

Har vært kjøttfri 1 mnd!

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Ikke direkte anbefalt nei.

Skulle ha likt og sett en studie av den type kreft blandt vegeterianere vs kjøttspisere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ -Zeitgeist-

Så si hva du er ute etter, istedenfor at jeg skal poste en masse linker også er de ikke bra nok.

Prøver du å være morsom eller blir man sløv av å ikke spise kjøtt?

Sitater fra mine tidligere innlegg i løpet av siste timen.

En peer-reviewed artikkel publisert i et respektabelt vitenskapelig tidskrift burde ikke være vanskelig å skaffe hvis dette er så selvsagt som dere hevder at det er

Kilde er en fin ting. Vil gjerne lese studien selv.

Ikke imponert over kildehenvisninger så langt. Jeg vil ha en peer-reviewed artikkel publisert i et respektert blad.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke direkte anbefalt nei.

Skulle ha likt og sett en studie av den type kreft blandt vegeterianere vs kjøttspisere.

Det er ikke snakk om å å være ENTEN vegetarianer ELLER kjøttspiser. Det er fullt mulig å ha en god blanding for å være mer enn sunn nok.

Mr Grevling, hadde du lest litt lenger tilbake så hadde du sett at jeg linket til denne siden: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Livsfaser/Eldre/Kreft-/

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg er tildels enig i at et svært lite inntak av kjøtt kan være ufarlig. Men jeg tror mest at det er grunnen til at du får kreft om 30 år. Siden det faktisk er kreftfremkallende.

Lenke til kommentar

En peer-reviewed artikkel publisert i et respektabelt vitenskapelig tidskrift burde ikke være vanskelig å skaffe hvis dette er så selvsagt som dere hevder at det er

Kilde er en fin ting. Vil gjerne lese studien selv.

Ikke imponert over kildehenvisninger så langt. Jeg vil ha en peer-reviewed artikkel publisert i et respektert blad.

http://www.vrg.org/nutrition/2003_ADA_position_paper.pdf

Slå deg løs. Avhandlingen har 256 referanser, hvorav mange er fra velrenommerte peer-review-tidsskrifter. Vil du ha en mer spesifikk referanse får du si nøyaktig hva du er ute etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@ Quote

I den samme teksten fant jeg:

"WHO mener at minst 30 % av alle krefttilfeller på verdensbasis kunne vært forebygget med fysisk aktivitet, røykestopp og et kosthold som inneholdt mer frukt og grønnsaker."

"Kostholdsfaktorer som øker kreftrisikoen er overvekt/fedme" Jeg kan vise til der kjøtt har en direkte link til fedme.

"Kreftrisikoen kan også reduseres ved å unngå fedme, spise mer fullkorn og mindre mettet fett, ha et høyt inntak av frukt og grønnsaker og holde en normal vekt."

"Nye forskningsresultater viser at et høyt nivå av D-vitamin i blodet beskytter mot en rekke kreftformer i fordøyelseskanalen, og dessuten gir bedre prognose når kreftsykdom først bryter ut. Av de mange kreftmotvirkende stoffene som er oppdaget i plantekost er det først og fremst vitaminene A, C og E, betakaroten og mineralene/sporstoffene selen, sink og kalsium viktig."

Kan ikke du bare ta og kopiere for meg? Er mye å lese.

Lenke til kommentar

@Gypsy

Så hvorfor er det ikke ENDA mer kreft i Norge pr. dags dato? De som er oppi 80-90 års alderen har gjerne spist veldig mye rødt kjøtt de også. For dem var det nærmest umulig å leve som vegetarianer, spesielt for de som bodde i distriktene.

En sau i dag er akkurat det samme som en sau for 80 år siden. Det samme med hjort, elg, ku og så videre. La oss ta hjortekjøtt, en kjøttype jeg kjenner godt. Hjort er blitt spist i mange tusen år. Likevel er det i nyere tid - med den "indistrielle kjøttproduksjonens" oppstart, at rødt kjøtt fra f. eks. storfe gir kreft.

Det er forskjell på de forskjellige typene rødt kjøtt. Jeg tror grensen for fettprosent til kjøtt fra storfe skal være rundt 25%. Visste du at hjortekjøtt ligger på 1-2%, og er dermed magert?

Hjort er ett av de dyr som er brukt som menneskemat i årtusener. Sammen med fisk var det en viktig næringskilde for mennesker. Kjøttet har 1-2% fett (er magert), mye høyverdig protein og høyt innhold av mange andre vitaminer og mineraler, bla B12.

http://www.matoppskrift.no/sider/ViltHjort.asp

Hjortekjøtt er magert som kylling med samme kaloriinnhold, omega-3 som i laks og hjortens vitaminer og milde gode smak. Det lave fettinnholdet gjør at hjortekjøtt ikke harskner like lett som annet kjøtt, og er svært lagringsdyktig. I den grad hjorten lagrer fett, skjer dette hovedsakelig utenfor muskulaturen. Dette fettet er ”tørt” og lite egnet i matlaging. Hjortekjøtt er en utmerket B-vitaminkilde (både riboflavin og B-12) og er også rikt på mineralene jern og sink. Hjortekjøtt inneholder få allergener, og inngår derfor som proteinkilde i diettprogram for folk og kjæledyr som er allergiske eller intolerante mot andre typer kjøtt. Gravide anbefales å steke alle typer rødt kjøtt godt før det nytes!

http://www.viltslakteri.no/about.html

Oi, det hørtes ikke så gale ut. Eller hva? :)

"Men jeg tror mest at det er grunnen til at du får kreft om 30 år."

Ja, det var jo hyggelig av deg å tro. Jeg tror at jeg, som klarer å blande magert og godt kjøtt sammen med litt grønnsaker til middag, kommer til å klare meg fint.

Mr Grevling, hadde du lest litt lenger tilbake så hadde du sett at jeg linket til denne siden: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Livsfaser/Eldre/Kreft-/

Det står ikke at det anbefales å spise rødt kjøtt, det står at det anbefales å spise lite rødt kjøtt. Viktig distinksjon.

Jeg har da ikke sagt noe annet, har jeg vel? Det anbefales å spise litt kjøtt. Det anbefales derimot ikke at man IKKE skal spise kjøtt.

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om man dør 10 år før man egentlig skal? Hva så om man bare blir 70-80 år istedet for 90? Lev livet så lenge du lever. ''Når du er gammel er livet over'' - Sitat dame på 88

Heh, helt sant. Jeg hadde heller valgt å bli 80 år, og spist meg god og mett hver dag på en god og saftig middag som inneholder hjortebiff og grønnsaker - enn å bli 90 år og levd hele livet på kun kjedelige grønnsaker. :)

Lenke til kommentar

@Gypsy

Så hvorfor er det ikke ENDA mer kreft i Norge pr. dags dato? De som er oppi 80-90 års alderen har gjerne spist veldig mye rødt kjøtt de også. For dem var det nærmest umulig å leve som vegetarianer, spesielt for de som bodde i distriktene.

Jeg vil si det er nok kreft i massevis i landet. Alt hun sier er at det øker risikoen, noe som er veldokumentert. For eksempel vil daglig inntak av kjøttdeig (urealistisk mye, men det er tallet oppgitt) øke sjansen for å få tykktarmskreft med 50%.

En sau i dag er akkurat det samme som en sau for 80 år siden. Det samme med hjort, elg, ku og så videre. La oss ta hjortekjøtt, en kjøttype jeg kjenner godt. Hjort er blitt spist i mange tusen år. Likevel er det i nyere tid - med den "indistrielle kjøttproduksjonens" oppstart, at rødt kjøtt fra f. eks. storfe gir kreft.

Det er fordi det er først i nyere tid det:

1. har blitt vanlig å leve i 80 år, og

2. mulig for alle og enhver å spise rødt kjøtt til hverdags.

Jeg har da ikke sagt noe annet, har jeg vel? Det anbefales å spise litt kjøtt. Det anbefales derimot ikke at man IKKE skal spise kjøtt.

Nei, det står ikke at det anbefales å spise litt kjøtt, det står at "lavt inntak" og "mindre menger" er kreftforebyggende. "Lavt inntak" av sigaretter vil også være kreftforebyggende, sammenlignet med å røyke en tyvepakk om dagen.

Endret av Lord Britishface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det står ikke at det anbefales å spise litt kjøtt, det står at "lavt inntak" og "mindre menger" er kreftforebyggende. "Lavt inntak" av sigaretter vil også være kreftforebyggende, sammenlignet med å røyke en tyvepakk om dagen.

Se her.

Det (*et kreftforebyggende kosthold) inneholder grove fullkornprodukter, nøtter, frø, belgfrukter, grønnsaker, frukt, bær, egg, fisk og mindre mengder hvitt kjøtt eller viltkjøtt. Tilstrekkelig mengder omega-3-fettsyrer fra fet fisk og kostfiber er meget viktig. Også B6, folsyre, jern, kalsium, kalium og natrium anses som viktige for kroppens forsvar mot kreft.

Jeg leser mindre som at vi ikke skal spise mye - men litt.

Hjortekjøtt inneholder blant annet omega 3, B6 og jern - er det plutselig usunt det også, bare siden man får det fra kjøtt? Kan du finne dokumentasjon på at hjortekjøtt øker risikoen for kreft?

OG igjen så vil jeg si at det er forskjell på de forskjellige typene rødt kjøtt.

Lenke til kommentar

Hjortekjøtt inneholder blant annet omega 3, B6 og jern - er det plutselig usunt det også, bare siden man får det fra kjøtt? Kan du finne dokumentasjon på at hjortekjøtt øker risikoen for kreft?

Jeg sier ikke at rødt kjøtt er usunt, bare at det jeg har sett av forskning tyder på at det øker risikoen for kreft. Hvorvidt hjortekjøtt er bedre eller verre i så måte vet jeg ingenting om, men at det kan være sunnere oksekjøttet man får på Rema ser jeg ingen grunn til å tvile på.

Hvor du vil hen med omega 3/B6/jern-kommentaren aner jeg ikke – har noen påstått at hver eneste bestanddel av rødt kjøtt er usunn?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at rødt kjøtt er usunt, bare at det jeg har sett av forskning tyder på at det øker risikoen for kreft.

Jeg har ikke sagt at det er sunt å spise rødt kjøtt i overflod. Jeg prøver derimot å argumentere mot at alt rødt kjøtt er usunt, og det faktisk er sunt å spise litt - med måte.

Hvorvidt hjortekjøtt er bedre eller verre i så måte vet jeg ingenting om, men at det kan være sunnere oksekjøttet man får på Rema ser jeg ingen grunn til å tvile på.

Har du lest hva jeg skriver angående hjortekjøtt? Jeg prøver igjen, se spoiler:

Hjort er ett av de dyr som er brukt som menneskemat i årtusener. Sammen med fisk var det en viktig næringskilde for mennesker. Kjøttet har 1-2% fett (er magert), mye høyverdig protein og høyt innhold av mange andre vitaminer og mineraler, bla B12.

http://www.matoppskr...r/ViltHjort.asp

Hjortekjøtt er magert som kylling med samme kaloriinnhold, omega-3 som i laks og hjortens vitaminer og milde gode smak. Det lave fettinnholdet gjør at hjortekjøtt ikke harskner like lett som annet kjøtt, og er svært lagringsdyktig. I den grad hjorten lagrer fett, skjer dette hovedsakelig utenfor muskulaturen. Dette fettet er ”tørt” og lite egnet i matlaging. Hjortekjøtt er en utmerket B-vitaminkilde (både riboflavin og B-12) og er også rikt på mineralene jern og sink. Hjortekjøtt inneholder få allergener, og inngår derfor som proteinkilde i diettprogram for folk og kjæledyr som er allergiske eller intolerante mot andre typer kjøtt. Gravide anbefales å steke alle typer rødt kjøtt godt før det nytes!

http://www.viltslakteri.no/about.html

For å gjøre det enklere for deg, samler jeg ut det viktigste:

* Sammen med fisk var det en viktig næringskilde for mennesker. Kjøttet har 1-2% fett (er magert), mye høyverdig protein og høyt innhold av mange andre vitaminer og mineraler, bla B12.

* Hjortekjøtt er magert som kylling med samme kaloriinnhold, omega-3 som i laks og hjortens vitaminer og milde gode smak

* I den grad hjorten lagrer fett, skjer dette hovedsakelig utenfor muskulaturen. Dette fettet er ”tørt” og lite egnet i matlaging.

* Hjortekjøtt er en utmerket B-vitaminkilde (både riboflavin og B-12) og er også rikt på mineralene jern og sink.

* Hjortekjøtt inneholder få allergener, og inngår derfor som proteinkilde i diettprogram for folk og kjæledyr som er allergiske eller intolerante mot andre typer kjøtt.

Hvor du vil hen med omega 3/B6/jern-kommentaren aner jeg ikke – har noen påstått at hver eneste bestanddel av rødt kjøtt er usunn?

Dersom du har lest det jeg har kommet med, samt dette fra:

"Tilstrekkelig mengder omega-3-fettsyrer fra fet fisk og kostfiber er meget viktig. Også B6, folsyre, jern, kalsium, kalium og natrium anses som viktige for kroppens forsvar mot kreft."

http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Livsfaser/Eldre/Kreft-/

Hjorten har dermed:

Omega 3 - check

Jern - check

Sink - check

B-vitaminkilde - check

Hjortekjøtt er i tillegg veldig magert (1-2% fett).

Kan man da ikke konkludere med at hjortekjøtt faktisk kan bidra til kroppens forsvar mot kreft, og vil være positivt for overvektige? :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Kan man da ikke konkludere med at hjortekjøtt faktisk kan bidra til kroppens forsvar mot kreft, og vil være positivt for overvektige? :)

Jeg vet ikke hva virkestoffene som øker sjansen for kreft er, ei heller i hvor stor grad hjortekjøtt har dem, så hvorvidt oddsen øker eller minsker ved inntak av det er jeg ikke i en posisjon til å kunne si.

For overvektige er det nok definitivt et bedre alternativ enn mange andre typer kjøtt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...