Neural Robotics Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Jeg tenkte å bygge egen maskin for første gang. Litt usikker på hvor jeg skal starte. Skal få hjelp til å bygge den, men jeg må gjøre litt forarbeide med å finne deler selv. Skal ikke være noe kraftjern med Xeon/MP. Skal innstallere ganske mye forskjellige, men det skal ikke være så mange brukere (4 til å begynne med). Jeg hadde tenkt å bruke Red Hat Linux og tok utgangspunkt i HCL liste for Linux. (Har ingen nevneverdig erfaring med Linux). Red Hat Linux 9 Hardware Compatibility List http://www.redhat.com/software/linux/technical/hcl/ Jeg har satt sammen et forslag (men ikke helt kompetent på HW til å vurdere det helt) av deler fra Komplett (kommer til å kjøpe derfra, firmakonto). Det er sikkert noen tilleggsdeler jeg også trenger i tillegg. Jeg skulle gjerne fått noen innspill/oppfølgingsspørsmål. Prodnr. Produktnavn pris 116819 EPoX EP-8K9AI Hovedkort for Socket A - KT400, ATA/133, AC97, ATX, USB2.0, LAN 618,00 114733 AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus - Socket A (Thoroughbred) prosessor 523,00 107619 DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2.5 - Minne 184-P (for DDR-PC266MHz) På lager: 50-99 682,00 113046 Q-Tec Midi tower ATX 6024MD, Sort - Pro Line, m/350W AMD/P4 450,00 118337 Plextor CD-spiller IDE 54x Intern - Intern Bulk (PX-54TA) 254,00 100727 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 - Floppydisk Intern 137,00 114112 Sapphire Radeon 7000 32MB SDR - AGP, ATI 7000, TV-Out, Retail 287,00 107076 3Com Etherlink 10/100 PCI - 3C905CX-TX-M, Wake On Lan, bulk 287,00 109593 Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM - Special Edition 8MB cache WD1200JB 975,00 Totalt: 4 213,00 inklusiv mva Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Ser greit ut, til ditt bruk. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Hva skal brukerene dine bruke maskin til da? Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 ja ser bra ut det oppsette der. kanskje litt større CPU hadde vært tingen. gått opp til AMD Athlon 2500+ da for du litt bedre utelse enn hvis du kjøper en 1800+ også burde du kanskje ha litt kjappere ram f. eks 2 x 256 MB 333 MHZ det er mye kjappere enn 266, selv merker jeg stor forskjell fra jeg gikk fra 133 MHZ ram til 333 MHZ da ble det virkelig fart. ellers så ser systemet ditt veldig bra ut faktisk. skal du kjøre dualboot dvs. at du skal kjøre Windows og Linux på samme maskin eller skal du bare kjøre linux på denne pc`en. på den pc`en så vil Linux Red Hat 9 gå som en drøm, hvis det er den du velger å bruke. vet ikke helt om red hat er valget hvis du skal ha en server pc, men det går jo alltids an å prøve. det er det man lærer av. Lenke til kommentar
Neural Robotics Skrevet 10. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2003 Det var virkelig godt å få noen innspill. Skal bare bruke Linux. Bruksområder: -CVS Server (verktøy for kildekode håndtering) -SapDB/MySQL (Database) -Apache (PHP) (Interne web applikasjoner og test miljø) -Java (Tomcat/JBoss) (Interne web applikasjoner og test miljø) -Firewall -Filserver (Samba? Tilgang både for Windows og Linux klienter) -Muligheter for å kunne gjøre Backup -UPS kan være interessant å bruke. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Maskin er grei som den er den, kunne muligens ha bruk for 512 ram til, men hvis du skal kjøre uten X så skulle vel ikke det være no problem. Jeg har faktisk en bitteliten linux maskin selv. Pentium 2 233mhz med 230 ram, holder helt fint til litt arbeid i teksmodus tingen. Shell kjøres på den. ikke mange for den confes enda. Med Red Hat 8.0. Som sagt; maskin du har valgt er helt toppers til det du skal bruke den til og til noe av de rimeligste prisene, men kanskje merkeram vil ha noe på stabilitet å si? Litt off topic: Noen som veit om noen bra hjelpeside uten all unødvendig grunnleggende info, og heller bare det som kan hjelpe meg å forstå, bare det jeg trenger å vite og sånt? Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Linux maskin ja. Hmm, jeg drev og satte i sammen en slik en for litt siden. Den kom på rundt regnet 3000. Jeg kom til at jeg ikke trengte sånn kraftbygg så jeg snekret i hop en slik en rundt en duron prosessor. Skal vi se hva jeg hadde (dette er tatt ifra minnet så bær over med meg) MSI hovedkort. På forhånd hadde jeg hørt en del skit om dette, men enn så lenge funker det nå veldig fint for min del. Eneste hva at jeg måtte kjøpe meg ny vifte siden jeg ikke kunne putte på SuperOrben jeg hadde liggende... Pokkers kondensatorer ATI Rage grafikk-kort - billig og greit (og dessuten var det rødt så det matchet rødfargen på MSI-kortet:)). Det var noen som mente at Nvidia kort ikke kom så godt over med Linux grunnet noen integrerte drivere eller noe så da gikk jeg for et ATI-Rage i stedet (kan noen forresten fortelle meg om det er sannhet i det med Nvidia kortet) 512 Mb ram, type Apacer Suntek Vivid kabinett med LePont superflower strømforsyning, 320 W. Så hadde jeg en gammel HD som jeg stappet inn i (den er på hele 6 GB:)) Billig og grei CD-rom såvel som floppy Siden jeg tenkte jeg skulle bruke denne maskinen som en router/firewall løsning så puttet jeg to nettverkskort inn i dette. Det ene av disse hadde jeg egentlig gitt opp siden jeg ikke fikk det til å funke i XP på den måten jeg ville (jada, inkompetansen lenge leve) så jeg puttet dette bare inn i for å teste. Så innstallerte jeg Red Hat 9.0, som fant absolutt alle tingene og satte de opp korrekt, og nå er jeg på nett med denne maskinen. Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Linux er tingen veit dere. særlig på servere. egentlig så er det ikke noe særlig vanskelig å kjøre grafisk grensesnitt uannsett hvilken Maskinvare du har. personlig har jeg alltid kjørt grafisk grensesnitt når jeg har kjørt linux å jeg har kjørt Linux på 2 maskiner, først kjørte jeg linux på en Pentium 2 MMX 200 MHZ tror jeg det var, der kjørte jeg litt forskjellig blant annet red hat og mandrake. alle de distroene som jeg kjørt hadde jeg grafisk grenssnitt på å det gikk ganske bra egentlig, var litt treig en gang i blant men ellers så gikk det bra. den andre maskina jeg kjørte Linux på var en Pentium 3 800 MHZ det gikk som en drøm hadde ikke særlig problemer der nei bortsett fra at jeg hadde noe trøbbel med Mandrake 9.1 men personlig har jeg et svakt hjerte for Red Hat siden at jeg har holdt på med den mest, min første red hat installasjon var 7.2 så hoppet jeg over 7.3 å gikk over til 8.0 var egentlig meningen at jeg skulle gå over til 9 snart men har ikke lasta den ned enda så vi for se. på servere så er vel Clark Connect og Smoothwall et bra valg tror jeg. har hørt at det ikke er så vanskelig å sette opp heller. grunnen til at jeg ville kjørt linux på en server er 1. stabilt å sikkert, krasjer skjelden. 2. Windows tar litt mer systemressurser enn linux å da går det litt treigt på en litt dårlig maskin. Linux what more can you wish :D:D:D Lenke til kommentar
LoS Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Linux er tingen veit dere. særlig på servere. egentlig så er det ikke noe særlig vanskelig å kjøre grafisk grensesnitt uannsett hvilken Maskinvare du har. personlig har jeg alltid kjørt grafisk grensesnitt når jeg har kjørt linux å jeg har kjørt Linux på 2 maskiner, først kjørte jeg linux på en Pentium 2 MMX 200 MHZ tror jeg det var, der kjørte jeg litt forskjellig blant annet red hat og mandrake. alle de distroene som jeg kjørt hadde jeg grafisk grenssnitt på å det gikk ganske bra egentlig, var litt treig en gang i blant men ellers så gikk det bra. den andre maskina jeg kjørte Linux på var en Pentium 3 800 MHZ det gikk som en drøm hadde ikke særlig problemer der nei bortsett fra at jeg hadde noe trøbbel med Mandrake 9.1 men personlig har jeg et svakt hjerte for Red Hat siden at jeg har holdt på med den mest, min første red hat installasjon var 7.2 så hoppet jeg over 7.3 å gikk over til 8.0 var egentlig meningen at jeg skulle gå over til 9 snart men har ikke lasta den ned enda så vi for se. på servere så er vel Clark Connect og Smoothwall et bra valg tror jeg. har hørt at det ikke er så vanskelig å sette opp heller. grunnen til at jeg ville kjørt linux på en server er 1. stabilt å sikkert, krasjer skjelden. 2. Windows tar litt mer systemressurser enn linux å da går det litt treigt på en litt dårlig maskin. Linux what more can you wish :D:D:D Grunnen til at jeg ikke kjørte x, var at x brukte 100mb ram i tillegg til de vanlige 100 så da var det egentlig ikke annet jeg kunne gjøre. da hadde jeg jo bare 30MB ram igjen. Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 hehe tror ikke jeg hadde så mye ram igjen jeg heller når jeg hadde 96 MB ram i alt på maskina som jeg brukte først til linux. :D:D:D:D Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Ja nei for min egen del er jeg total newbie på Linux, men forsto det slik at den ikke krevde samme ressursene som Win (XP). Men litt futt er alltid greit å ha. Nå er det bare å finne ut hvordan en skal kompilere sources. Vel, dette hører vel egentlig hjemme på et annet forum så jeg slutter der tror jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå