Navyshark Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Eg har lenge gått å grubla over kvifor elkjop og andre mobil seljarar seier at den nye mobilen må ladas 12-16 timar før du tek den i bruk. Dette stemer sikkert på gamle nikkel metalhybrid batteri men ikkje på dei nye lithium ion batteria. Så derfor tok eg saken i eigne hender og sendte følgane mail til Sony ericcson. Hei eg skal no investere i ein P800. Men eg har diskutert litt mednokre kompisar om kor lenge telfonen må ladast første gongen. Enkelte meiner at den må ladast 16 timar andre 12. Eg meiner at lith ion batteri ikkje botnar. Og at du ikkje treng å lade meir en det du har tenkt å bruke.... Altså at eg kan bruke den mens den ladar. Dette gjeld førstegons lading. Svaret var som eg tenkte. Ni bör via första laddning ladda telefonen 4-5h. Ni kan använda telefonen medanden laddar. Dersom det er andre som lurar på det same finn de no svaret her i forumet. Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Støtter den. Selv har jeg alltid ladet mine telefoner i fem timer de første gangene, og har aldri hatt problemer med dårlig batterikapasitet. Og hvis det hadde vært viktig at batteriet blir ladet i 12-16 timer, så tror jeg produsenten ville skrevet det i brukerhåndboken - noe jeg ikke har sett. Lenke til kommentar
levlex Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Det var vel på de gamle Ni-Mh batteriene at det var mer viktig med lading i et døgn. Det viktigste er å bruke batteriet nesten helt opp eller helt opp, før man lader den på nytt. :wink: Lenke til kommentar
snorre-j Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Har hørt at bilbatteri bør lades i 12-16 timer når det er nytt. Men når man lader en mobiltelefon, lader den ikke da helt til batteriet er fullt og så kutter den ladestrømmen? Lenke til kommentar
Dragutin Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 vel, for å gå litt dypere i saken så kan du tenke på et batteri som en vanlig person. Uten mat og vann så står du i fare for å miste livet, røyk forkorter det osv. Det er samme med de litt eldre batteriene, hvis du ladet det HELT ut så forkortet du levetiden. Og ladet du det HELT opp over en lang stund så fikk det drøyere levetid. Men de nye batteriene i dag ligner mer og mer på en kondensator, hvilket betyr at du kan lade den så mye du vil og hvor lenge du vil. Det er dit behov, men for full effekt og lengst levetid før neste lading er 5h anbefalt første gang, siden det har liggi lenge og ladet seg ut. Ladingen skal ikke ha så mye å si på batteriet lenger. Så hva du har skrevet er ganske korrekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå