Gå til innhold

Første gamer-pc - bygge selv eller kjøpe ferdig..?

Anbefalte innlegg

Min bærbare-spill pc tok akkurat kvelden og jeg trenger en maskin ny maskin som takler redigering og spilling godt. Tenker derfor å kjøpe en skikkelig stasjonær til 10-12 k ettersom jeg går ut ifra at en slik investering holder i noen år framover. Har lest det lønner seg å bygge selv ettersom prisen synker litt, men jeg har hatt dårlige erfaringer med å gjøre slikt selv (derfor den gamle gikk duken) og tenker da kanskje det er lettest å få noen til å bygge den for meg, f-eks Komplett.no

Jeg har sett litt på denne pc-en som nå i ferien er 2000 kr billigere. Jeg har sjekket priser på delene og de koster omtrent 2000 kr mindre hvis jeg kjøper dem hver for seg. De bygger dessuten pc'en opp mye bedre enn meg så jeg taper derfor lite.

kjøper jeg denne tenker jeg å oppgradere rammen til "Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit" og prosessoren til "AMD Phenom II X6 1090T Black Edition Six Core, 3,2Ghz/3,6GHz Turbo". Noen andre oppgraderingen som utgjør en stor forskjell eller som er lurt?

Eller burde jeg heller satse på noe helt annet? jeg vil gjerne ha en pc som kjører spill som crysis og slike spill på max.. Kjenner også noen kan dette med å bygge så det trenger ikke være et problem..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgradering av skjermkort vil gjøre mye mer for spillytelsen enn RAM / CPU som du har sett på. Vil tippe RAM vil gi under 1 FPS generelt, og prosessor kanskje 2-3. Uansett vil 2*HD 6870 (standard) la deg kjøre så og si alt av dagens spill på fullt, så jeg veit ikke om du egentlig burde trenge noe mer.

Om du vil vente, er Sandforce på vei ut med en ny SSD-kontroller som vil gi temmelig mye bedre ytelse for pengene (lesestoff), og Intels Sandy Bridge kommer tilbake etter hvert.

Ellers er det vel alltids mulig å invitere en over gjennomsnittlig datainteressert kompis på pizza og PC-bygging.

Edit: "datainteressert" forsvant visst. Setningen ga litt mer mening med, visst.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Prisen på forrige generasjons disker vil nok gå en del end på bruktmarkedet når de nyeste kommer. Å installere på vanlig, mekanisk harddisk først gir mest mening slik jeg ser det.

Nye SF-2000-baserte enheter kommer nok ikke til å være noe særlig dyrere enn de som er på markedet i dag. Lanseringsdato har jeg ikke sett.

Nå skal det også sies at til hverdagslige man ikke merke noen enorm forskjell i ytelse mellom diskene, så selv om det alltid lønner seg på vente (særlig nå, ny generasjon av SSD-er og prosessorer på vei), vil du nok kunne bli fornøyd med denne generasjonen, også.

Lenke til kommentar

Altså, man kan jo alltids vente i 2-3 år, for det kommer jo stadig nye bedre og billige modeller.. men venter jeg så lenge må jeg jo vente lengre fordi det kommer bedre senere.

Kjøpte Komplett Gamer Premium - AMD Vision Black på komplett med disse spesifikasjonene:

ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA, DV

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Six Core, 3,2Ghz/3,6GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Box

Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge

Sapphire Radeon HD 6950 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort

Sapphire Radeon HD 6950 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort

Satser på at den klarer å kjøre kabal på maks! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...