olzorg Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Jeg oppgraderte mysql til 4.0.12 først. Den versjonen som er med i slack 9 funket heller ikke jeg trenger litt hjelp til først og fremst å få starta mysql når jeg prøver det så får jeg feilmeldinger som denne. root@linux:~# safe_mysqld Starting mysqld daemon with databases from /var/lib/mysql 030710 19:42:29 mysqld ended root@linux:~# prøver jeg su mysql og kjører samme komando får jeg dette til feilmelding: root@linux:~# su mysql mysql@linux:/root$ safe_mysqld Starting mysqld daemon with databases from /var/lib/mysql rm: cannot lstat `.': Permission denied 030710 19:44:08 mysqld ended mysql@linux:/root$ ENDRING Jeg fikk til å starte serveren nå ved å bruke safe_mysqld --user=root & men når jeg prøvde med phpmyadmin så fikk jeg denne her: Feil MySQL sa: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysql/mysql.sock' (13) Prøvde også phpBB og PHP-nuke, men ingen av dem funka. i phpBB får jeg denne feilen: phpBB : Critical Error Could not connect to the database Med php-nuke får jeg bare en blank side. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
maurbiff Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Et par linjer.. root@maurtua:~# mysql_install_db root@maurtua:~# chown -R mysql:mysql /var/lib/mysql/ Og deretter slik du allerede har gjort.. root@maurtua:~# safe_mysqld & Du har nå én stk fungerende MySQL-server.. Lenke til kommentar
olzorg Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Funket fortsatt ikke... Får de samme feilene. testa safe_mysqld & safe_mysqld --user=root & safe_mysqld --user=mysql & men ingen av de heller funka Lenke til kommentar
Asbjørn Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Har hatt samme feilen jeg, men etter dette virket det greit. takk. eneste problemet var at PHPen som følgte med var uten mysql eller no :o , men prøver å fikse det og, går sikkert bra etter hvert Lenke til kommentar
olzorg Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 ASBJØRN: hva gjorde du om i php configen da? eller oppgraderte? ------ Dette får jeg når jeg kjører kommandoen mysql, så serveren skal funke som normalt den? root@linux:~/updated# mysql Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or g. Your MySQL connection id is 5 to server version: 4.0.12 Type 'help;' or 'h' for help. Type 'c' to clear the buffer. mysql> s -------------- mysql Ver 12.18 Distrib 4.0.12, for slackware-linux (i386) Connection id: 5 Current database: Current user: root@localhost SSL: Not in use Current pager: stdout Using outfile: '' Server version: 4.0.12 Protocol version: 10 Connection: Localhost via UNIX socket Client characterset: latin1 Server characterset: latin1 UNIX socket: /var/run/mysql/mysql.sock Uptime: 3 min 4 sec Threads: 1 Questions: 8 Slow queries: 0 Opens: 6 Flush tables: 1 Open tables: 0 Queries per second avg: 0.043 -------------- Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Har også slitt med at mysqld lyttet på socketen /var/lib/mysql/mysql.sock, men at phpMyAdmin eller andre PHP-scripts ikke fikk koblet til den. Det funket så lenge man koblet til via TCP, på <ip-adresse>, port 3306. Dersom man skrev "localhost" i stedet for IP-adresse, prøvde den å koble til via socket, som feilet med meldingen "Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock'". Lenke til kommentar
olzorg Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Har også slitt med at mysqld lyttet på socketen /var/lib/mysql/mysql.sock, men at phpMyAdmin eller andre PHP-scripts ikke fikk koblet til den. Det funket så lenge man koblet til via TCP, på <ip-adresse>, port 3306. Dersom man skrev "localhost" i stedet for IP-adresse, prøvde den å koble til via socket, som feilet med meldingen "Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock'". er det i conig.inc.php i phpmyadmin, eller hva den fila heter, man skal gjøre om det? trenger litt info om hvordan jeg gjør dette. men sånn som f.eks phpbb, der må man jo skrive inn Database Server Hostname / DSN. hvordan får jeg den da til å bruke tcp og og port? jeg spør vel masse nå men vil veldig gjerne få det til Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 er det i conig.inc.php i phpmyadmin, eller hva den fila heter, man skal gjøre om det? trenger litt info om hvordan jeg gjør dette. Sett følgende verdier: $cfg['Servers'][$i]['host'] = '<ip-adressen til serveren>'; $cfg['Servers'][$i]['port'] = '3306'; $cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp'; men sånn som f.eks phpbb, der må man jo skrive inn Database Server Hostname / DSN. hvordan får jeg den da til å bruke tcp og og port? Skriver du ip-adressen og ikke 'localhost' i Database Server Hostname-feltet, connecter den via TCP/IP (tror jeg). Så lenge MySQL kjører på standardporten 3306, trenger man ikke bry seg med portnummer. Lenke til kommentar
Asbjørn Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 ASBJØRN: hva gjorde du om i php configen da? eller oppgraderte? Jeg la inn apache og php om igjen. Kanskje ikke den beste løsningen, men det virker. Følgte denne guiden for å få det lett til: PHP install guide Men mySQL serveren min fungerte greit før jeg begynte med dette, var bare phpBB som sa at PHP versjonen min (den som følgte med slackware 9) ikke støttet mySQL. Lenke til kommentar
olzorg Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Har da endelig fått det til å fungere nå, men virker ikke som jeg får til å opprette databaser og tabeller med mindre jeg bruker phpMyadmin. Lenke til kommentar
olzorg Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 Har da endelig fått det til å fungere nå, men virker ikke som jeg får til å opprette databaser og tabeller med mindre jeg bruker phpMyadmin. ser ikke ut som at jeg får til å opprette databaser ved bruk av php-script. Det må gjøres via phpmyadmin. noen som har noen tips? Lenke til kommentar
maurbiff Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Dersom phpMyAdmin, som ikke er annet enn ei salig suppe med PHP-skript, greier det, så skal det også gå med andre PHP-skript.. Får du ingen feilmeldinger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå