Gå til innhold

[Løst] Bedre kvalitet på TV enn på PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et DV-videokamera (sony dcr-90e) som gir veldig godt bilde når jeg kobler det til via TV'en, men merkbart dårligere bilde når jeg legger det inn på både PC og Mac med f.eks Premiere Pro CS5.

Hvorfor det? Er det pga codecen PC/Mac'en bruker når programvaren gjør "capture"? Trenger jeg et eget "capture-card", type BlackMagic Intensity Shuttle?

Jeg leste en plass at videofilen som blir overført fra DV til PC/Mac ikke får dårligere kvalitet enn kilden.

Altså, det jeg vil er å få like god kvalitet på "capture-filen" som det jeg ser på TV. Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du ser videoen i preview vinduet i f.eks. premiere pro under capture eller redigering, så ser du bare en thumbnail utgave av videoen. Du må eksportere den ut (etter eventuell redigering) for å se den i full kvalitet.

Hvis du har satt capture parametrene riktig og etterpå eksporterer den uten forringende kompresjon så skal den ha samme kvalitet som opptaket.

Lenke til kommentar

Jeg har eksportert med alle mulige kombinasjoner av formater, men det blir uansett ikke like bra som på TV-skjermen.

Og ang capture parameterne så kan jeg ikke stille på så veldig mye. Kun 4-5 avkryssningsbokser i Preferences-Capture, og enda mindre i selve capture-vinduet

Lenke til kommentar

Det er jevnt over et problem at folk poster spørsmål rundt problemer som de håper/forventer å få svar/løsning på men er selv ikke villige til å gi mer enn minimal opplysinger rundt problemet de sitter med.

Hittil har du vært så "gjerrig" med opplysninger at all hjelp du forventer deg vil bare være basert på gjetning fra forum medlemmers side. :thumbdown:

Du får gidde å komme med litt flere opplysninger; sånn som Capture metode, hvilke parametere du har satt i Capture programmet i forhold til Nativ oppløsning og format i kamera + hvordan du eksporterer, hvilke parametere, kompresjons-format, + hvordan du til slutt ser videoen (mediaspiller) hvor du opplever dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar

Her er noen bilder, håper det gir godt nok inntrykk

'Nativ oppløsning og format i kamera' aner jeg dessverre ikke!

Når jeg til slutt ser på videoen, er det mye mindre skarpt enn det jeg ser på TV.

post-231804-0-52317900-1298836199_thumb.png

post-231804-0-05169700-1298836222_thumb.png

post-231804-0-07484700-1298836230_thumb.png

post-231804-0-07698400-1298836234_thumb.png

post-231804-0-09788000-1298836238_thumb.png

post-231804-0-39974200-1298836242_thumb.png

post-231804-0-79476200-1298836246_thumb.png

Lenke til kommentar

Foreløbig ser det bra ut. Det ville vært interessant å sett "native" oppløsning, men du har kuttet vekk litt av prosjektpanelet. Det burde du kunne se ved siden av det lille "playback" vinduet øverst i prosjekt panelet.

Hvis det ikke er aktivt så finner du det nederst i prosjektpanelet, bare trykk på ikonet.

post-157018-0-99755500-1298841473_thumb.jpg

Jeg ville ikke brukt QuickTime ved Capture, men heler prøvet å finne hva slags Codek kamera bruker og prøvet å matche det. Best å ikke gjøre noen konvertering ved Capture. Heller gjøre konverteringen ved Eksport.

Du kan også se denne videoen som forteller litt om hvordan Premiere oppdager oppløsningen automatisk. Dette er del 2. I del 1 (som jeg ikke får til å laste for øyeblikket kommer han med noen flere viktige opplysninger. Slik som at du må gå; Edit>Preference>General og så "tikke" boksen med; Default scale to frame size.

http://library.creat.../video-tutorial

Det som mangler i posten din er Export settings. Hvis du prøver å spille av videoen rett fra premiere Pro via Preview vinduet slik som de to siste screenshotene, så ser du bare en Thumbnail versjon av videoen, slik som jeg skrev i første innlegg. Det er rimelig dårlig kvalitet.

Hvis du har prøvet å spille av video klippene med en annen Media spiller i PC/Mac og det også har dårlig kvalitet, så er det enten feil i Capture settingene slik at du importerer en komprimert versjon. Eller så taker media spilleren din Video Kamera formatet dårlig. Test med VLC Player om det er forskjell mellom Quicktime og VLC.

Når du har hentet inn video klippene du skal bruke, så må du eksportere dem før du får sett dem i full kvalitet.

Du kan trekke dem ned på timeline i det Capture prosjektet du har laget, men jeg ville anbefale å åpne et nytt Edit prosjekt. Legge klippene på timeline. Redigere vekk de bitene av klippene som er dårlige og så eksportere prosjektet.

Så du går File>Export>Media. Da får du opp en Export Boks som ser omtrent sånn ut. Det vil være litt forskjellige settings for forskjellige prosjekt. Husk å merke boksene jeg har satt rød pil på. Det er også mulig du får en biks med "Render at Maximum Bit Depth", sjekk den også. Hvis du finner en kvalites slider så sett den til fult.

post-157018-0-34068300-1298842656_thumb.jpg

Du kan se denne videoen tutorial;

Det så ut i Capture settings'ne dine at videoen var Interlaced. Ved eksport burde du sette dette til Progressiv. Velg så et format du kan bruke. Hvis videoen ikke er i HD så prøv Mpeg2 DVD, som også er veldig bra for å brenne ut DVD som back-up av materialet ditt. Hvis du skal spille det av på PC til TV så vet du sikker et format som egner seg, som også TV'n takler.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Jeg kom på en ting til; Er virkelig kamera ditt, som er ganske gammelt, et kamera som tar opp i 16:9 Widescreen?

Du har satt prosjektet til Widescreen. Hvis kamera tar opp i Standard 4:3 så får du bar et utsnitt av bildet (forstørret midtre delen av bildet). Det vil gjøre bildet ditt dårligere. Du må finne ut (ved f.eks direkte fra kamera til TV) og prøve forskjellige setting på TV'n. Hvis det mest naturlige er et mer kvadratisk bilde i motsetning til et bredt bilde, så må du sette Capture project til Standard Definition 4:3.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det ikke ta opp i 16:9? Jeg har et Sony-kamera som jeg kjøpte i 2002, og det tar opp i 16:9.

Ja hva så? Det ble solgt masse video kameraer etter den tid som ikke var i 16:9. Det er fremdeles tilogmed TV stasjoner som sender i 4:3, også norske.

I stedet for å stille ett spørsmål om et spørsmål jeg stiller til trådstarter så kunne du heller gjort en innsats selv og svart på om sony dcr-90e er et 16:9 eller 4:3 kamera og oppløsningen. Jeg kan nemlig ikke finne noen spesifikasjoner på hvilket kamera det dreier seg om.

sony dcr-90e kommer ikke opp i noe søk, så det er uvisst hvor gammelt det er. Derimot finner jeg sony dcr-HC90e og sony dcr-SR90e og noen flere med liknende betegnelse. Men hvilket kamera det her snakkes om kan bare trådstarter svare på.

Lenke til kommentar

Det gikk nok litt fort i svingene her ja, beklager det! Sony DCR-HC90E er kameraet, og ja, det tar opp i 16:9 format.

Nativ oppløsning:

post-231804-0-80855300-1298997607_thumb.png@

Jeg aner ikke hvilken codec kameraet bruker, hvordan finner jeg ut av det? Men jeg føler at akkurat dette punktet er essensielt for hvordan kvaliteten blir til slutt...

Ang eksporten, så var det nettopp det mitt siste screen-shot viste. Og jeg har i tillegg prøvd å eksportere med Mpeg2 DVD, som du anbefalte. Dette gjorde ingen forskjell på sluttproduktet, verken i Quicktime eller VLC.

Ellers takk for gode innspill! :)

Lenke til kommentar

Jeg får ikke opp alternativet "DV-AVI" på PC. Regner med du mener der det står "Editing Mode" på det tredje bildet i første bildeposten min? Der står det automatisk DV PAL, men DV-AVI er ikke et alternativ. Andre alternativ er forskjellig typer av AVC-Intra, AVCHD, HDV, P2 of Sony XDCAM. Alternativene for DV er DV 24p, DV NTSC og DV PAL

Ja, jeg bruker FireWire.

Jeg prøvde såvidt et program som heter WinDVD, et program som skal overføre video fra videokamera til PC uten konverteringer eller noe. Resultatet ble veldig dårlig. Både bilde og lyd ble forvrengt.

Lenke til kommentar

Etter at vi fikk opplyst riktig kamera modell så har jeg lest litt om kamera.

Kamera skryter av å ha 3.3megapixel oppløsning. Den bruker ca.2 mpx for video, noe som heller ikke er sant, da ville det vært et full HD kamera. Dette er nok my "skrytepixel". Siden kamera bruker CCD sensor så vil jeg tippe at sensoren er ca. 1.3 for still bilder og ca, 0.5mpx for video, med en opptaks oppløsning på 320 x 240, og 160 x 112. Kamera gjør så en linjefordobling for å få full PAL oppløsning. Jeg så et sted at kamera var målt til 420 linjer vertikalt i NTSC. Oppløsningen du får i Premiere Pro er derfor riktig.

Min teori er at når du bruker Premiere Pro som Capture program så tar programmet fatt i "Rådata'n" fra kamera og konverterer opp oppløsningen i forhold til de "flagg" som ligger der, uten å ta hensyn til Sony's spesielle "saus" som gjør at bildet ser "pent ut". Derfor får du dårlig resultat i forhold til å spille av videoen fra kamera rett i TV, hvor kameraets egen prosessor mixer "Rådata" etter Sony's oppskrift.

Derfor er min teori at Premiere Pro mest sannsynlig ikke det riktige programmet til Capture, men kan fint brukes til redigering av det samme materialet.

Codeken som kamera bruker varierer på hvilke Spec. Sheet som man leser. Codeken blir opplyst som Mpeg EX, Mpeg2-PS og Mpeg1.

Jeg så noen forum-innlegg som nevnte at AVI var den rette Codeken å bruke ved Capture. Den finner du i Premiere Pro under navnet Microsoft AVI. Jeg fant den i går, men klarte ikke å finne den i premiere pro i dag under DV Capture, så det blir litt vanskelig.

DV capture i Premiere Pro opplyser at disse settings er for Firewire/iLink. Så hvis du ikke bruker firewire kabel eller den iLink kabelen som fulgte med kamera så får du problemer/dårligere kvalitet. DV capture tar opp intelaced som er kameraets format. Når du spiller av rett fra kamera til TV er det mulig TV konverterer til progressivt, som alltid gir bedre resultat. Så ved eksport så burde du Render materialet Progressivt.

Kobler du kamera til PC med samme kabel du kobler den til TV? Hvis ikke kan du ha en dårlig kabel.

Alt dette for å komme frem til det jeg egentlig ville anbefale :), at Premiere Pro kanskje ikke er det beste Capture programmet.

Siden du er på Mac så burde du teste å bruke iMovies som Capture program. Det er dette Sony anbefaler.

Hvis ingen av disse rådene hjelper og du er sikker på at du ikke har et kabel problem ville jeg ringt Sony Norge og prøvd å finne noen som har peiling på DV kameraer og kan hjelpe deg.

Det er ganske vanskelig å gi råd på et forum for dette problemet siden vi ikke kan se resultats forskjellene du har problem med og analysere problemet på den bakgrunn.

Et par linker; http://support.sony-..._GB&m=DCR-HC90E

http://reviews.cnet....7-31272431.html

Endret av arthon
Lenke til kommentar

"Codeken som kamera bruker varierer på hvilke Spec. Sheet som man leser. Codeken blir opplyst som Mpeg EX, Mpeg2-PS og Mpeg1."

Nei. Dette er et DV-kamera, og bruker ikke Mpeg som komprimering. Det gjelder kun opptaksfunkasjonen i stillbildemodus.

Opptak fra DV-tape overføres til PC ved hjelp av FW og ikke noe annet, og der kan man bestemme seg for å bruke en annen codec enn DV-AVI (Windows sin innebygde DV-codec).

Men skal man redigere i etterkant, bruker man DV-codec.

Lenke til kommentar

Takker så mye for alle svar!

Av en eller annen grunn synes jeg Sony Vegas Pro passer meg mye bedre. Det kan være fordi jeg brente ut en DVD fra prosjektet, og når jeg så den på TV var kvaliteten mye bedre enn på PC/Mac. Når det er sagt, så har jeg ikke prøvd å brenne ut DVD fra Adobe Premiere prosjektet, så jeg kan egentlig ikke si om det er programvaren sin skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...