Gå til innhold

Hva er forskjellen på CL 2,5 2,0 3,0?


Johnx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CL2 er best for nForce2 (satt i bios), høyere tall = dårligere ytelse. Med nForce2 får man tilnærmet lik ytelse med fsb på 230MHz ved cas 2-2-2-5, kontra fsb på 240MHz ved cas 2.5-2-3-6.

 

Derimot går det fint ann å bruke CL 2.5 ram som TwinMos DDR400 m/Winbond som klarer fsb på 230MHz ved CL2.

 

En annen kandidat er Geil PC3500 Golden Dragon (CAS 2-6-3-3 1T Running @ DDR433Mhz)

Lenke til kommentar
Dette er tallet for steppingen på rammen cl 2.0 er best men i et nforce system er det best å bruke cl 2.5 for bedre ytelse, håper dette hjalp litt.

Ehh.. Det er vel ikke akkurat helt korrekt...

 

CL = CAS Latency = Colloum Acsess Strobe Latency

Eller fritt oversatt til norsk: responstid (på hver "kolonne" i minnebrikken)

 

Tallet som oppgis er antall klokkesykluser (på minnet) og jo lavere tall jo raskere er responsen.

 

F.eks: DDR400 CAS 2.0 gir en responstid på: 2,0 sykluser / 200.000.000 Hz = 0,000.000.010 sekunder = 10 nanosekunder = 10 ns.

Eks2: DDR333 CAS 2.5: gir en responstid på: 2,5 sykluser / 166.666.667 Hz = 0,000.000.015 sekunder = 15 nanosekunder = 15 ns.

 

(Legg merke til at: Hz = sykluser per sekund)

 

Ytelsen til minnet utgjøres altså ikke bare av båndbredden (f.eks DDR400 = 3200MB/s) men også av responstiden.

 

Raskere minne er dyrere enn billig. (F.eks DDR400 CL 2.5 er dyrere enn DDR333 CL 2.5 og DDR400 CL 2.0 er dyrere enn DDR400 CL 2.5)

 

Hvilket minne du bør gå for er egentlig ikke noe bestemt svar, men helt opp til deg å avveie ytelse opp mot lommeboka.

Lenke til kommentar
Dette er tallet for steppingen på rammen cl 2.0 er best men i et nforce system er det best å bruke cl 2.5 for bedre ytelse, håper dette hjalp litt.

Ehh.. Det er vel ikke akkurat helt korrekt...

 

CL = CAS Latency = Colloum Acsess Strobe Latency

Eller fritt oversatt til norsk: responstid (på hver "kolonne" i minnebrikken)

 

Tallet som oppgis er antall klokkesykluser (på minnet) og jo lavere tall jo raskere er responsen.

 

F.eks: DDR400 CAS 2.0 gir en responstid på: 2,0 sykluser / 200.000.000 Hz = 0,000.000.010 sekunder = 10 nanosekunder = 10 ns.

Eks2: DDR333 CAS 2.5: gir en responstid på: 2,5 sykluser / 166.666.667 Hz = 0,000.000.015 sekunder = 15 nanosekunder = 15 ns.

 

(Legg merke til at: Hz = sykluser per sekund)

 

Ytelsen til minnet utgjøres altså ikke bare av båndbredden (f.eks DDR400 = 3200MB/s) men også av responstiden.

 

Raskere minne er dyrere enn billig. (F.eks DDR400 CL 2.5 er dyrere enn DDR333 CL 2.5 og DDR400 CL 2.0 er dyrere enn DDR400 CL 2.0)

 

Hvilket minne du bør gå for er egentlig ikke noe bestemt svar, men helt opp til deg å avveie ytelse opp mot lommeboka.

 

Kan i den forbindelse kaste ut et eks, jeg klokket maskinen min til 240x15= 3,6ghz når jeg da satte minnet til 1:1 kjørte det på 480 mhz men da måtte timingen vere 2-7-4-3 mot at når jeg valgte 5:4 noe som gir 384mhz på minnet kunne timingen vere 2-6-3-3 Til tross for at minnet da kjørte med 96mhz mindre var ytelsen i feks 3D mark merkbart bedre.

Dette viser hvor viktig det er med brikker med god timing, dette er enda viktigere på amd enn intel

Lenke til kommentar
Hva er best for et VIA HK da?

CL 2,5...

Hvilket hovedkort eller chipsett det er spiller ingen rolle på følgende tommelfingerregel:

CL2.0 er raskere enn CL2.5 som igjen er raskere enn CL3.0

 

Det samme kan man si om båndbredden:

DDR400 er raskere enn DDR333 som igjen er raskere enn DDR266

 

(For kombinasjoner: sjekk benchmarks og evt regn ut responstiden slik jeg gjorde lengre opp her)

 

Men når det gjelder hodedkort så må jo minnetrafikken mellom CPU og minne uansett gjennom northbridgen på hovedkortet. Northbridgen vil alltid sinke minnetrafikken noe (både responstid og båndbredde). Nforce2-chippen sinker minne-trafikken mindre enn KT400A-chipsettet og yter dermed bedre. KT600 som nettopp har kommet ut yter ca like bra som Nforce2. Nforce2 Ultra 400 er ennå raskere. Om hastigheten på FSB = RAM så "forsvinner" litt av forsinkelsen i chipsettet.

 

Det raskeste for socketA er altså kombinasjonen: Nforce2 Ultra 400 + DDR400 CL2 + Athlon 3200+ (400FSB).

 

Men som sagt: det er din lommebok!

Lenke til kommentar
Asus A7V8X har hverken agp/pci lock eller 1/6 divider så mye over fsb på 190MHz er umulig.

 

Da er det best å kjøpe det som er billig, TwinMos PC3200 m/WinBond CL2.5. (denne brikken klarer fint fsb på 190MHz ved Cas 2-2-2-3)

 

hmmm håper du ikke snakker om delux utgaven nå....

 

har Geil dualpack (2x256) cl2 pc3200..... og de kjører fast på 200... har ikke gjort noe annet en å såtte dem på hk'et, null varmeutvikling osv...

 

:woot:

 

vil bare si at jeg synes ram er veeeldig relevant... er en stor flaskehals hvis du har en feit pc og bare twinmos sine... hadde twinmos før... absolutt å anbefale å legge til en 200 kr for å kjøpe geil, du kommer ikke til i angre...

 

ps data har godt utvalg i geil brikker... www.psdata.no

Lenke til kommentar
absolutt å anbefale å legge til en 200 kr for å kjøpe geil, du kommer ikke til i angre...

Som sagt: Det er opp til hver enkelt hvor mye de verdsetter noen få % ekstra ytelse i benchmarkene og spillene sine. Personlig foretrekker jeg heller å bruke de to hundrelappene på 2-3 flasker rimelig vin for å få 2-3 sosiale fredagskvelder.

Lenke til kommentar
absolutt å anbefale å legge til en 200 kr for å kjøpe geil, du kommer ikke til i angre...

Som sagt: Det er opp til hver enkelt hvor mye de verdsetter noen få % ekstra ytelse i benchmarkene og spillene sine. Personlig foretrekker jeg heller å bruke de to hundrelappene på 2-3 flasker rimelig vin for å få 2-3 sosiale fredagskvelder.

 

Godt poeng :)

 

Raskere minne er dyrere enn billig. (F.eks DDR400 CL 2.5 er dyrere enn DDR333 CL 2.5 og DDR400 CL 2.0 er dyrere enn DDR400 CL 2.5)

 

Åja :p *ler*

Lenke til kommentar
absolutt å anbefale å legge til en 200 kr for å kjøpe geil, du kommer ikke til i angre...

Som sagt: Det er opp til hver enkelt hvor mye de verdsetter noen få % ekstra ytelse i benchmarkene og spillene sine. Personlig foretrekker jeg heller å bruke de to hundrelappene på 2-3 flasker rimelig vin for å få 2-3 sosiale fredagskvelder.

 

Hmm , fredagskveldene da er det Otar jade, vet ikke om den er kommet på polet enda,men den annbefales. Får min fra Svalbard til 250 kr litern :D

Lenke til kommentar
"]
Raskere minne er dyrere enn billig. (F.eks DDR400 CL 2.5 er dyrere enn DDR333 CL 2.5 og DDR400 CL 2.0 er dyrere enn DDR400 CL 2.5)

Åja :p *ler*

Hehehehe .. hmm.. men det høres jo logisk ut! :lol:

 

Jeg skrev vel ikke helt det jeg tenkte der ..eller omvendt.. :oops:

 

Syns bare det var morro :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...