Gå til innhold

Kan noen anbefale et spill som ligner på Metal gear solid 1 & 2 ?

IMonsen

Anbefalte innlegg

Jeg er en stor fan av spillene MGS 1 og 2, og skulle gjerne hatt et nytt lignende spill. Er det noen spill dere kan annbefale?

Jeg har også prøvd MGS 3 og 4, men de liker jeg ikke i det hele tatt. Jeg synes disse to ble for uoversiktlig og jeg bruker alt for lang tid på å bare se meg rundt og spekulere på hva jeg skal gjøre.

Jeg regner med at dere som har spilt alle spillene også synes det er stor forskjell på 1&2 og 3&4, selv om de fleste synes forskjellene er til det bedre

Jeg vet jeg banner i kirka anngående 3&4, men det er MIN mening.

Så, på nytt, har dere et spillforslag for en som ELSKER 1&2 (spilt igjennom de sikkert et dusin ganger), men ikke liker 3&4?

Jeg har PS3, Wii og grei PC (e7400+ATI5770)

Endret av IMonsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med deg at MGS1&2 er de to beste spillene i serien, men jeg liker godt 3&4 også, og selv om jeg foretrekker det relativt enkle radar-baserte gameplayet i 1&2, så synes jeg spesielt MGS4 også har bra gameplay. Når det er sagt, det første jeg tenkte på her var jo MGS: Twin Snakes til Gamecube. Dette er som du sikkert vet en remake av MGS1, og siden Wii-en er bakoverkompatibel, så burde det være et ganske sikkert første kjøp.

Ellers så er det vanskelig å anbefale spill, for det kommer egentlig an på hvilke aspekter ved MGS1&2 du liker så godt. Er det den komplekse historien? Snikingen? Tredjepersonsaction-delene? Eller mer generelt det at man må analysere hvordan man skal gripe an de ulike "levlene" man kommer til?

Beyond Good and Evil er et action-adventure som nok har mer til felles med Zelda enn MGS, men her er det en del sniking, en ganske interessant historie, og en kul verden. Dette spillet er vel snart tilgjengelig på PSN, men finnes også til Gamecube/Wii og PC.

Ellers er Syphoon Filter-spillene ofte blitt sammenlignet med Metal Gear Solid pga spion-fortellingene og trejdepersons action-gameplayet. Disse spillene er Sony-eksklusive, og starter på PS1 (PS3 kjører PS1-spill).

Thief-serien til PC er førstepersons skytespill med veldig mye mer komplisert gameplay enn det som er vanligere i sjangeren, med masse sniking, forskjellige måter å løse oppgaver på og en interessant historie. Det samme gjelder Deus Ex.

Splinter Cell-serien ble designet som en blanding av Thief og Metal Gear, så det kan jo også være noe. Ellers så har også Hitman-serien en del elementer av sniking.

Alt kommer imidlertid an på hvilke deler av MGS-opplevelsen du setter pris på. Om du liker mer generelt action-spill hvor du må bruke hodet en del (som er det jeg liker best med MGS), så kan jeg jo like godt anbefale Zelda-spillene, så gi en tilbakemelding på det, så skal jeg forsøke å komme med nærmere anbefaling!

Edit: Tenchu-serien (de tre første er vel til PS1 tror jeg, men det siste er til Wii) er også et snikespill som det går an å undersøke. Tror dog dette har et ganske lavt tempo, som du kanskje ikke vil like?

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Jeg skrev dette innlegget 5min etter jeg hadde skrudd av MGS4 som jeg har lånt hos en venn.

Det startet jo med at jeg var nødt til å se forskjelling tv-kanaler i 5min for så å bli sluppet rett inn i en kampsone uten egentlig å forstå noe som helst. MGS4 føles litt som enkelte gamle Amiga spill hvor du var nødt til å lese en manual stor som ei bok før du i det hele tatt kunne sette i gang med å spille.

MGS 1&2 var mye flinkere med en klar historie, og et klart (del)mål allerede fra starten av. Det var lite å sette seg inn i og alle de kule elementene kom litt etter hvert noe som ga en perfekt kombinasjon av enkelhet og kompleksitet. Radaren gjorde også at du kunne bruke mer til på å spille i stedet for å stå og studere.

Nå har jeg fått ut frustrasjonen min, og kan svare deg Tater:)

Vi kan først droppe spillene Zelda og MGS:TS.

Ikke for jeg ikke liker de, men fordi jeg allerede kjenner til og elsker de:) Zelda ALTTP, OOT og WW er konge! MGS:TS står allerede i hylla mi i lag med MGS1 til pc og MGS2 til PS2.

Thief 1&2 kan vi også droppe har spilt de en del og husker de var kul nok, men ikke det jeg er ute etter. Tror jeg liker 3.person bedre enn 1.person

Hvilke aspekter ved MGS1&2 jeg liker?

Kombinasjonen av alle de du nevnte:)

En god historie er viktig, men historien bør være klar og tydelig. At det kommer en twist inne den gjør den enda bedre, men ikke ha en historie som forvirrer meg. Skal jeg se en "klø meg i hode" historie setter jeg på en film (memento)

Det var kult å være nødt til å analysere brettet før man setter i gang, men ikke gjør det for komplisert. Det er kanskje dette jeg synes 1&2 gjør så bra, bl.a. med radaren. Når du har sett deg rundt vet du hvor farene er, og kan lage en strategi deretter

MGS3 følte jeg at spillingen ble litt som "gå en meter, se deg rundt, gå litt til stopp og se, gå litt til, se bak deg". J**** uoversiktlig!!!

Snikingen er også kult, men jeg tror det forutsetter av brettet er oversiktlig, hvis ikke tror jeg frustrasjonen kommer fort.

Tror jeg framstår som utrolig pirkete her, men det får bare være. Jeg liker spill som gjør at du må tenke litt, men samtidig skal det være spill og MORRO, ikke føles ut som jeg tar en seriøs utdannelse.

Nå har jeg notert ned Beyond Good and Evil, Syphoon Filter og splinter cell. Skal se noen videoer og lese noen reviews.

Takker for alle tipsene Tater:)

EDIT:

Satt meg med MGS4 igjen og det virker bedre nå som jeg er kommet litt lengre i spillet. Jeg prøver å stumpe røyken og det gjør meg kanskje litt utolmodig og irretabel for tiden:)

Leste også litt om spillene jeg ble anbefalt, og Syphoon Filter virker ganske bra så nå sitter jeg på ebay og prøver å få tak i en kopi.

Endret av IMonsen
Lenke til kommentar

PS1 spill er ganske dårlig når de blir blåst opp på stor TV-skjerm via PS3, er mye bedre på PSP, synes jeg.

På PS3 så er det stort sett MGS4 som har genren. :-/

Assasins Creed spillene har tredjeperson, historie, og litt sniking, du er tross alt en (megaspoiler)

snikmorder, hehe.

.

Og Uncharted 2 har også litt sånne element også.

Men går utifra at du sikkert har prøvd dem. :-/

Socom 4 som kommer har vell 4 lange snikeoppdrag i kampanjen hvor du styrer en kvinnelig koreanske special force soldat, som du er nødt til å bruke snike-taktikk, det er tredjeperson taktisk spillserie, tror jeg dem sa.

Sony Bend holder på med Killzone til NGP, så ett evt. nytt Syphon Filter til PS3 er sannsynligvis ett stykke unna, skulle jeg tro.

Deus Ex, kan kanskje spilles på den måten du vil, er planlagt å komme før høsten..

Lenke til kommentar

Veldig kult at du gir MGS4 en ny sjanse, og at du har planer om å teste Syphoon Filter, du får gi rapport når du har testet det! Selv har jeg faktisk aldri prøvd det, men har lenge hatt lyst (derfor jeg skrev at de ofte er blitt sammenlignet med Metal Gear). Inntrykket mitt er at de er noe mer action-orienterte enn Metal Gear, men at de likevel er solide spill vel verdt å spille om du liker sjangeren.

Splinter Cell-serien er nok, som jeg skrev ovenfor, det nærmeste man kommer Metal Gear. Etter min mening er serien noe dårligere fordi den ikke er så "over-the-top" som Metal Gear, og historiene er derfor noe mer uinteressante, men det er likevel interessant gameplay og relativt solide historier. Om du har store problemer med gammel grafikk, så er det selvsagt mye av det jeg foreslo som utgår, men fikk ikke inntrykk av at det stemmer, så da kan du fint teste flere av de tingene jeg foreslo.

Men uansett hva du gjør, så anbefaler jeg veldig Deus Ex. Dette spillet minner egentlig ganske mye om Metal Gear i det at du kan takle situasjoner slik som du vil, og historien er fantastisk bra til spill å være. KongRudi har helt rett i at Deus Ex 3 kommer senere i år, men jeg snakker altså om det orginale Deus Ex. Den største forskjellen fra Metal Gear er egentlig at det er i førsteperson, noe som har både fordeler og ulemper.

Gleder meg til å høre hva du tester og hva du synes om ulike ting!

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke spillt noen av Metal Gear Solid spillene, men ettersom jeg nettopp fikk platina trofeet i det, lar jeg meg være så dristig at jeg foreslår Alpha Protocol. Det fikk ikke akkurat noen varm mottagelse i pressen, og deler av kritikken var nok fortjent, men så følte det også at mange forventet seg en third person shooter, og ikke et rollespill som Fallout 3, der skills og våpenstatistikk har mye å si på hvor godt du treffer.

Ser man bort fra de heller mangelfulle TPS mekanikkene, er det et temmelig anstendig stealth spill der. Rimelig greit å komme i gang, forskjellige skills som f.eks. lar deg føle hvor fiendene er, eller gir deg et par sekunder på å smette vekk hvis et kamera eller en fiende ser deg, osv.

Ellers er det sterkeste kortet til spillet er dialog systemet. Du velger selv hovedpersonens "holdning" når han skal si noe, og i tillegg påvirkes konversasjonene av hvilke valg du har tatt, hvem du har drept eller ikke drept, hvordan du har utført oppdrag, hvor mye kunnskap du har samlet deg, osv., noe som gir en betydelig variasjon i hva som faktisk blir sagt. Gode skuespillere og, som får det hele til å virke relativt sømløst selv om det faktisk er et gigantisk lappeteppe. Spesielt festlig var Nolan "Nathan Drake" North som gladpyskopaten Steven Heck - en forholdvis uvanlig rolle for en man jeg trodde jeg hadde hørt alt fra.

Lenke til kommentar

Leste at Alpha Protocol var veldig buggy, og at det var noe av bakgrunnen for den dårlige mottakelsen det fikk. Selv har jeg ikke spilt det, men det virker interessant nok til at jeg har det på listen min over spill å skaffe en eller annen gang :)

Lenke til kommentar

Leste at Alpha Protocol var veldig buggy, og at det var noe av bakgrunnen for den dårlige mottakelsen det fikk.

Har bare spillt det etter at det ble patchet, og det var vel fortsatt litt småknask her og der... Fiender som kom tilbake til live hvis jeg backtracket eller loaded et checkpoint, fiender som ble sittende fast i vegger og oppå objekter, noen grafikkfeil i enkelte av cutscenene, spillet fryser ofte hvis en slår på TVen i safehouset hvis du ikke står stille, problemer med "One With the Shadows" trofeet, etc... Men ikke noe som virkelig ødelagte spillet.

Lenke til kommentar

Generelt virker jo anmeldere å være veldig sensitive til bugs, da de er nødt til å få ut anmeldelsen så fort som mulig, og dermed ikke får oppleve spillet patchet. Fant dette spillet til 5 pund i går, men ble utsolgt før jeg fikk bestilt det, kjøper det vel neste gang jeg ser det for en lignende pris.

Er det forresten noe særlig forskjell på de ulike versjonene, eller er det bare å gå for 360-versjonen som jeg pleier på multiplat-spill?

Lenke til kommentar

Er det forresten noe særlig forskjell på de ulike versjonene, eller er det bare å gå for 360-versjonen som jeg pleier på multiplat-spill?

Det kjører på Unreal Engine, som ikke akkurat er kjent for sin fantastiske PS3 ytelse, men til gjengjeld har ikke dette spillet akkurat banebrytende grafikk som presser hardwaren heller da. På PS3 versjon var det en del små loadepauser i brettene, men spilldata var installert på harddisken så jeg tviler på 360 er noe bedre. Enste er vel at jeg syntes playstationknappesymbolene passer veldig bra inn i dialogsystemet og gir PS3-versjonen en liten estetisk fordel. ;)

Endret av BlackLagoon
Lenke til kommentar

Ikke så godt å si, nei.. Kan hende du liker Soul Reaver spillene..?

Ellers.. synes Alpha Protocol er et veldig bra laget spill og. Historien og skrivingen - spesiellt måten de fletter alternativene i dialogen. Ikke bare rent teknisk i forhold til at valgene påvirker hva som skjer, men med hvordan de påvirker dialog-koreografien i samtalene. ..De har jobbet noe forferdelig med det spillet - flere steder du kan gjøre valg som påvirker cutscenes mens de foregår, slike ting. Så du har ikke bare det vanlige "samme hva du velger, skjer det samme til slutt" oppsettet fra, for eksempel, Bioware spill..

Synes det var veldig mange rare anmeldelser av Alpha Protocol.

(btw: http://www.gigaville.com/comic.php?id=1)

Lenke til kommentar

bare en liten oppdatering:

Syphoon Filter er på vei i posten, kjøpte det på Ebay for ca 60kr.

Og nå har jeg nettopp kjøpt både Alpha Protocol: The Espionage RPG og Deus Ex: Complete til pc. Disse to koster 5£ inkl levering fra play.com

http://www.play.com/Games/PC/4-/5320389/-/Product.html

http://www.play.com/Games/PC/4-/11314449/-/Product.html

Har vært litt opptatt i det siste så jeg har ikke fått spilt noe mer av MGS4

Eidt: skal sjekke ut Soul Reaver også, men som sagt er leg litt opptatt for tiden så jeg må gjøre det når jeg får tid.

Endret av IMonsen
Lenke til kommentar

Hmm vet ikke nøyaktig hva du er ute etter men Kan anbefale deg Uncharted 2 lett å finne fram herlig action og grafikk som overgår alt med untak av Ett fåtalls pc spill om du har HD tv:P koster vel 149-199 kr så er ikke store investeringa :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har selv stilt det samme spørsmålet som OP stiller her. Har en ekstrem forkjærlighet for MGS1 og 2, og sliter fortsatt med å finne et lignende spill av samme kvalitet.

Men jeg stiller meg bak Hitman-serien som blir nevnt er. Selv har jeg kun spilt Silent Assassin (ps2) og Blood Money (ps3/360) og synes disse spillene er relativt fantastiske, særlig Silent Assassin.

Det har elementene av planlegging, stealth og kreativ problemløsning som man finner i MGS, hvor man hele tiden har valget mellom å storme rundt og drepe alt som rører seg, eller å holde hodet kaldt og kun uskadeligjøre de aller mest nødvendige fiendene uten å bli oppdaget. Den største forskjellen er at MGS er basert rundt Solid Snake, en snikesoldat som holder seg i skyggene og kryper rundt med silenced våpen og kamuflasje, mens i Hitman styrer man Agent 47 som bruker mer dirty tricks som forgiftning, forkledning, forfalskede dokumenter etc. Men man får allikevel en lignende følelse av snikmord og "ninja-skills" :p

Historien er dog latterlig elendig, uten at det ødelegger alt for mye. I tillegg er det en del bugs, glitches og andre gameplay-errors som var vanlig for denne type actionspill på den tiden, men som MGS-serien på mirakuløst vis klarte å styre unna store deler av spillet.

Ser at du allerede har bestilt Syphon Filter, Alpha Protocol og Deus Ex, så du har nok mer enn nok gode spill å henge fingrene i, men vil allikevel komme med denne anbefalingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...