Gå til innhold

En lett start på programmering men hvilket språk?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har det siste året vert litt innom C/C++

Lest i en bok jeg har, gjort litt forskjellige oppgave osv.

Men jeg føler det er litt vel innviklet av og til så jeg tenkte at jeg kansje skulle begynne med noe litt enklere først også gå over til det mer avanserte/bedre etter hvert.

Jeg VET det tar tid og tid er vel egentlig ikke noe som bekymrer meg, jeg skal da alltids klare meg :)

Har i senere tid fått litt bedre forståelse av data.

Så jeg tenkte på noe av dette:

Visual Basic (er vel egentlig ikke sikker på om dette er et språk eller om det bare er "lag en knapp som gjør det der" osv)

Java

C/C++ seff

ASM

Nå har jeg ikke noen som helst erfaring egentlig fra noen av disse utenom at jeg har holdt litt på med C/C++

Så jeg lurer på, bør jeg gå på noe enklere i starten eller bør jeg bare fortsette med C/C++ siden jeg er kommet litt inn i det allerede?

Jeg tenkte uansett etterhvert og iallefall prøve og lære meg 2 språk og det ville vel da innbefatte(stavelse?) C/C++ iallefall.

Ble kansje litt rotete men håper folk skjønner hva jeg mener :)

Edit:

Dersom noe blir annbefalt så kunne det vert greit med en forklaring helst m/begrunnelse hvorfor dette er bedre og begynne med fremfor noe annet.

Gjerne egne erfaringer også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har allerede bestemt deg for C++. Da gjenstår programmeringsspråk nr 2.

Kommer litt an på hva du vil.

Visual Basic.Net er et programmeringsspråk på høyde med Java/C++, og bringer deg fortest mulig til målet når det gjelder å bygge windows-applikasjoner.

Java gir kjappest resultat for internett-applikasjoner (applets/servlets++) og utviklingsverktøy får du nærmest kastet etter deg (les: gratis).

Tror kanskje VB er enklere å lære seg enn Java, men det er ikke dermed sagt at Java er vanskelig. Litt smak og behag kanskje.

Lenke til kommentar

Jeg synes Delphi er ett genialt språk. Jeg "kan" C++, C, litt Java og Visual Basic. Java likte jeg ikke av en eller annen grunn. Delphi er utrolig lett å lære seg. Når vi lærte det på skolen så tok det bare 2-3 uker så behersket jeg fint å programmere spill og programmer. Selvfølgelig ikke noe veldig bra. Bruker det fortsatt. Bruker det til det meste selv om jeg kan C++.

Lenke til kommentar

Ok, VB var så lett at jeg lagde det meste jeg hadde lyst til når jeg var 12. Det var få grenser. Ville egentlig ikke valgt VB, selv om det er greit til småting. Java har jeg ikke prøvd mye, annet enn at jeg kjøpte en bok når jeg var 12, og solgte den igjen etter 2 dager (taklet det ikke). Nå er jeg 14, og klarer C++ ganske bra. Man kommer uhyre langt med C++, så jeg ville nesten bare fortsatt med det. Veldig spennende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...