Gå til innhold

Beste desig på kjøleblokker


maxmhz

Anbefalte innlegg

Eg har tenkt til å kansje bygge meg vannkjøling,

da skal eg og LAGE vannkjøleblokk i heildekkende kobber i 3 deler. Men det store spørmålet er, hvilket design skal eg ha på kjøleblokka? Dam einer eg hvordan vannkanalen skal vere i blokka.

Eg lurer på om spiral-forma kanal er best, der det kalde vannet er rettet mot senter av kjøleblokka, og så sirkler det seg ut igjen...

Er det noen her som har formeininger om ka design som er best?

Eg har ingen hast med å begynne prosjektet...det er masse tegning osv som gjenstår. Eg tror nok eg skal klokke maskina mi med standard viftekjøling, når eg bare får kasta inn et par kabinett-vifter i kabinettet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags utstyr har du tilgang til? Bedre utstyr gir større muligheter vet du :smile:

 

Uansett noen momenter som har noe å si for blokka:

 

- Størst mulig kontaktflate mellom vannet og blokka! Dette er IMHO det viktigste.

- Alle loddinger virker negativt. Derfor bør lokket være på toppen og ikke i bunnen.

- Å få vannet inn i senter av ribba er positivt, men ikke prioriter det for høyt

- Vannet bør strømme raskt gjennom blokka. Krappe svinger er derfor ikke noe bra

- Tynn bunn gjør at varmen kommer seg raskere til vannet og vekk fra blokka.

 

Spiral designet er det jeg har mest tro på.

Lenke til kommentar

Kan ikke dy meg, men må (nok en gang) legge ut denne linken: http://www.borderbuyer.com/fixittt/water_b...ock_project.htm

 

Den har i allefall jeg tro på!

 

Har bestilt en slik / ventet snart tre (!) måneder / forsøker snart å lage noe tilsvarende sjøl!

 

PS:

Astrup&Søn selger metaller / kobber i mange forskjellige dimensjoner. De har også en forretning i Stanseveien i Oslo hvor de driver småsalg av slikt. Om det virkelig kniper, kan jeg kanskje ordne med kjøp for deg, og sende pakka i oppkrav.

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-02 23:39 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-03 00:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-02 23:43, thomasr skrev:

Hvordan verktøy ville du evt. brukt for å frese ut de spora? Har jo sånn fres til tre, men det blir vel ikke helt det samme :wink:


 

En rimelig tungvint måte må jo være å tegne opp spiralen på blokka, og bore x antall ganger med et 8mm bor, for deretter å jevne ut sporet med Drehmel og en passende fres. Antagelig går det med en søndag eller to :grin:

 

Det letteste er jo å snakke med noen som disponerer en CNC-maskin......

Lenke til kommentar

Det her kan høres sykt ut (noe det også er når jeg tenker meg om :grin: ), men jeg tror jeg går for den første varianten som en start. Dette pga. at det sikkert blir masse prøving og feiling før jeg finner fram til en blokk slik jeg vil ha den, så kan jeg heller få en jeg kjenner til å frese med CNC-sak når jeg har bestemt meg for det..

 

Men, noen av dere som veit hvor jeg kan få noe kobber av vettug tykkelse, og muligens også til saklig pris? (joda, kobber er dyrt, men prisene varierer sikkert fra dyrt til veldig dyrt likevel.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-03 00:02, thomasr skrev:

Det her kan høres sykt ut (noe det også er når jeg tenker meg om
:grin:
), men jeg tror jeg går for den første varianten som en start. Dette pga. at det sikkert blir masse prøving og feiling før jeg finner fram til en blokk slik jeg vil ha den, så kan jeg heller få en jeg kjenner til å frese med CNC-sak når jeg har bestemt meg for det..


Men, noen av dere som veit hvor jeg kan få noe kobber av vettug tykkelse, og muligens også til saklig pris? (joda, kobber er dyrt, men prisene varierer sikkert fra dyrt til veldig dyrt likevel.


 

Hm, jeg har jo nevnt det allerede, men Astrup&Søn har et godt utvalg, om jeg ikke tar feil. Tlf 22 79 15 00

Lenke til kommentar

Eg såg noen lurte på hva utstyr eg hadde til rådighet, eg har et heilt blikkenslagerverksted til rådighet! Onkelen min er med å drive det, så der er det masser av verktøy og kose seg med!

Angående kobber, så har eg en annen onkel som jobber på et skipsverft, han kan nok 100% sikkert få tak i mye kobber!

eg vil feste blokka med de 4 festehullene rundt socketen. Eg hadde tenkt meg å ta 3 deler kobber av passende størrelse. delen som peiker nedover mot CPU, hadde eg tenkt meg ca.5mm tjukk miderste delen ca.8mm, og øverste delen ca 5mm tjukk... aralet av blokka tror eg nok vil ligge på 90*90mm.

Så hadde eg tenkt å bruke en 8mm metallbor å bruke den til å frese langs sirkelen eg tegna opp på blokka, så sliper eg kanalen eg har borra ut med en dremel o.l. Så peiser eg sammen eg de to andre delene på under og oversida av blokka (eg setter seff inn slangetilkoblinger i den øverste delen), og så tetter og fester eg det heile med silikon og skruer og mutterer! Voila!

Eg kunne og tenkt meg å lage et alminiumskabinett à la Lars Bjerke (OX-kabinettet)

 

_________________

HK: Soltek SL75DRV2

CPU: AMD Athlon XP 1700+

Kjøleribbe:Swiftech MCX462B

CPU-vifte:PAPST 79m3/t,37db

GK: Asus V6800 GeForce 256 DDR

RAM: 512 PC2100 DDR

PSU:Enermax 350W

DVD-ROM:Pioneer 16x

CD-Brenner:Creative 8*4*32

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: maxmhz på 2002-02-03 00:36 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...