Gå til innhold

Min erfaring med Homebase


Anbefalte innlegg

Vårt borettslag (på Holmlia) har nettopp gått over til Homebase og inntrykket så langt er ikke det beste.

 

TV:

Homebase har ingen harddisk inni dekoderen, så alt som blir tatt opp blir lagret sentralt på en server hos Homebase.

Dette resulterer i at dersom man ønsker å spole i sendingen eller sette noe på pause, så vil dette føre til at sendingen hakker enten litt eller mye når man gjennopptar sendingen igjen.

 

Ikke nok med det, men under avspilling av opptak så hender det at opptakene hakker (selv om du ikke har satt avspillingen på pause..) Et annet irritasjonsmoment er at spoling i programmene (om du f.eks har latt den stå på pause lenge og ønsker å hoppe frem eller du ønsker å hoppe tilbake i tid) fører til at alt enten låser seg eller at det hakker noe voldsomt når sendingen gjennopptas og tilslutt fungerer ok. (hvis du er heldig. I de fleste tilfellene bare henger det seg...)

 

Et annet irritasjonsmoment er at når man skal zappe seg gjennom tv menyen (uten å bytte kanal) så spretter det opp en irriterende reklame midt på skjermen.(Filmleie etc...)

 

Hos Get kunne man i det minste se på menyen uten å bytte kanal og samtidig ha et skjermbilde..!

 

Jeg har prøvd å komme i kontakt med Homebase for å høre med dem om de har noen planer om å rette på dette, men de tar rett og slett ikke telefonen. Jeg har ringt dem flere ganger, men må alltid stå flere timer i kø. Jeg er glad de har en ring-tilbake-funksjon, for uten den så hadde jeg fått en mobilregning på flere tusen...(sist gang sto jeg nesten 3 timer i køen. Ringte de ca 1645 og ble ringt opp igjen ca 1830..)

 

INTERNETT

Homebase opererer tydeligvis med MAC-lås på modemene sine.

Modemet har 4 utganger, men tv-dekoderen må til enhver tid stå tilkoblet modemet for å kunne holde seg oppdatert etc...

Dermed har man kun 3 utganger igjen til rådighet.

Jeg vil anta at de fleste idag har en IP-telefon enten fra Telio, Lebara eller andre selskaper. Denne gjør igjen beslag på en port. (joda, jeg vet at disse også har en LAN utgang til PC etc, men denne har begrenset med hastighet..)

Dermed sitter man igjen med 2 utganger til rådighet.

 

Og disse må da fordeles på f.eks en stasjonær pc, mediesenter, etc etc etc.

Man kunne valgt å koble til en router, men det vil muligens kunne gjøre problemet større.

Det viser seg at modemet har en routerfunksjon (som riktignok gir hver enhet en public-ip, men.... fremdeles en router funksjon) Dette vil resultere i doble nat-funksjoner og kverking av porter til diverse protokoller etc..

 

Man kan selvsagt restarte modemet hver gang man bytter om på ledningene, men dette vil berøre alle som er koblet til modemet. (det er ikke populært å bryte en kobling når noen sitter i telefonen eller noen hører på musikk eller radio over nettet...)

 

Modemet har en innebygd WiFi funksjon som leverer b/g/n hastigheter.

Dette i seg selv var veldig positivt.

Men der stopper også moroa....

Det fulgte ikke med noen bruksanvisning til modemet, ei heller et lite ark som forteller hvordan man skal kunne logge seg inn på modemet og endre på innstillingene der.

 

Til de som fremdeles sliter med dette og gjerne vil endre på SSID (det ser utrolig dumt ut når samtlige 30 naboer har omtrent samme SSID og alle broadcaster på SAMME kanal...!) så finnes det håp :)

 

Undertegnede klarte etter litt knoting og googling å finne ut at modemet setter seg i router-modus når det ikke har internett.

 

Gateway-adressen til modemet er: 192.168.100.1

Nå husker jeg ikke nøyaktig hvilket passord jeg brukte for å logge meg inn, men forsøk med et av følgende alternativer:

 

login: admin

passord: admin

 

login: <blank>

passord: admin

 

login: <blank>

passord: <blank>

 

login: administrator

passord: <blank>

 

login: <blank>

passord: administrator

 

login: administrator

passord: administrator

 

Når du først er logget inn, så kan du klikke på WLAN øverst på siden og deretter velge undermeny til venstre. Da skal du kunne endre på SSID, kanal osv uten ytterligere problemer.

Du kan også endre på brukernavn og passord for å komme inn på modemet. (litt usikkert på hva Homebase syns om dette, men jeg bryr meg rett og slett ikke. Jeg ønsker å ha kontroll på nettverket mitt og ønsker følgelig ikke at andre skal kunne kontrollere det...!)

 

Det fine med 192.168.100.1 er at du kan logge deg inn på denne selv når modemet har internettforbindelse og maskinen har fått tildelt en annen gateway adresse. (med andre ord en skjult ip adresse...)

 

Sånn alt i alt, erfaringen er ikke positiv.

Om dette fortsetter og Homebase ikke gjør noe for å bedre på dette, så ser jeg meg nødt til å overtale generalforsamlingen til å ikke fortsette med Homebase, men heller velge NGT som leverer samme type teknologi som Get leverte. (og den fungerte GLIMRENDE!)

 

Kom gjerne med både positive og negative innspill til dette innlegget!

Og gjerne egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer med en liten oppdatering nå.

 

Etter en uke med internettlinje som sporadisk kommer og går, valgte jeg å si opp internettavtalen med Homebase og fortsetter som før med Nextgentel.

 

Jeg trodde seriøst aldri at en ISP skulle kunne levere en så dårlig stabilitet på linjen / utstyret som det Homebase leverte til meg. (flere av naboene har lignende problemer, men de er pr dags dato ikke opplyst om min løsning, men det blir de på Generalforsamlingen i mai!)

 

Modemet har riktignok en MAC-lås funksjon, men etter å ha snakket en person hos Homebase fant jeg også ut hvorfor MAC-låsen ennå så ut til å være tilstede selv om modemet ble restartet.

Det viser seg at de leverer maks 5 ip-adresser totalt.

Og det høres flott ut det, men når TV-dekoder i seg selv til enhver tid må bruke den ene LAN porten og både samboers og min egen mobil logger seg på Wlan med en gang det er i nærheten av modemet i tillegg til andre trådløse enheter, så forklarer det hvorfor maskinene og IP-telefonadapteret var på nett "etter tur"...

 

Homebase sin forklaring er at de i utgangspunktet aldri skulle ha levert et modem med WLAN funksjon, men de har nå gjort det i vårt tilfelle ettersom de ikke hadde noe annet inne.

Wlan skulle i tillegg ha vært deaktivert, men de "glemte" å deaktivere Wlan på modemene.

 

Og det blir også problematisk når alle lytter på samme kanal. (De leverte aldri noen veiledning til modemet og vil heller ikke supportere modemets Wlan funksjon)

 

Greit, jeg er enig i at de ikke skal supportere bruken av Wlan.

Men de kan for pokker supportere Wlan funksjonen. Om Wlan funksjonen plutselig ikke fungerer lenger, så mener jeg at de er pliktet til å bytte modemet med et nytt modem med tilsvarende funksjon.

 

Det blir som om du skulle kjøpe en bil med takluke, bare for å få beskjed av selger at takluken egentlig ikke skulle vært der, men den er nå der. Og når den en gang i fremtiden ikke fungerer som den skal, så står du der med skjegget i postkassa.

 

Så, til de som har mulighet for å påvirke sitt borettslag i valg av ISP og fiberleverandør: Hold dere langt unna Homebase.

 

PS: TV'n min hakker ennå.

Og det eneste kundeservice har å si til dette er: "Vi ser du har engelsk oppsett på menyen din. Er det noen grunn til dette?".

 

 

Jeg sier bare:

sukk, sukk og dobbelt-sukk...!

Endret av criger
Lenke til kommentar

Modemet står i bridgemode så det er ingen problem å bruke en ruter etter, ingen dobbel nat der. Eneste problemet jeg har opplevd var Qos måtte skrus helt av på min ruter for manuell ga for liten maks opphastighet. Hadde GET internett før og de ga meg kun 3 eksterne IP så 5 stk er ikke så ille, det er heller ikke HB som har tatt denne avgjørelsen alene men det er du vel klar over.

Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt HB men du er sikkert klar over at det gjøres endel utbedringer i nettet som HB ikke styrer og som kan føre til ustabilitet. Her i brrl hos oss så er det noen som har hatt problem med tilkoblingen men det har utelukkende vært pga egen kabling i huset som har vært årsaken, for dårlig kvalitet på kabler og skjøter. Jeg aner ikke hvorfor HB må ha bedre kvalitet på kablingen eller om det har med den platformen som infrastruktur eier har lagt opp til. Når det gjelder opptak og hakking så jobbes det med å finne feilen som fører til dette og rette det opp, siste info jeg har fått fra HB er at de sliter med pakketap i nettet her vi bor og at dette sansyligvis er årsaken.

 

Og nei jeg jobber ikke i HB, er kun et styremedlem i brrl her jeg bor.

 

PS: Vi hadde 12 stk på hjemme-lan her forrige helg fra fredag til søndag med ett nett avbrudd forårsaket av en deltager som skrudde av strømmen til ruteren.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Som sagt både positive og negative tilbakemeldinger trengs i denne tråden.

 

Når det gjelder stabilitet på både tv og Internett så varierer denne veldig fra nabo til nabo. Noen har det toppers mens andre sliter voldsomt. Ut fra min egen statistikk når jeg har spurt naboer så virker det som at det er flere som har problemer enn de som ikke har problemer.

 

Men i dagens samfunn så mener jeg det må være et krav at tv signaler i det minste skal fungere uten problemer.

Irritasjonen blir fort veldig stor når ting går ad dundas midt i løpet av f.eks Dagsrevyen.

 

Internettproblemene her i vårt borettslag skyldes,slik jeg har forstått etter å ha snakket med andre naboer og folk i andre borettslag, kapasitetsvansker og andre problemer hos Homebase. Flere beboere er nå f.eks avskåret fra verden pga de ikke har telefon (informasjonen som ble delt ut var ikke den beste...)

 

Og idag fant jeg også ut at det ikke er mulig å spole tilbake i tid på alle kanaler. Kun på opptak.

 

Som sagt tidligere, jeg betaler med glede mer for å få et stabilt produkt. ( som f.eks Get )

Lenke til kommentar

Om det faktisk er tilfelle at TV og internett variere så mye så er det noe galt i nettet og da ville jeg sgt i fra til rett selskap som er Multinett AS som eier nettet, HB er kun tjeneste leverandør.

 

HB kan umulig ha kapasitets problemer i nettet da de ikke eier det men kun leier tilgang så der har du feil info, hva mener du med andre problemer?

Min erfaring her i brl er at det er ofte er beboernes egen kabling inne i huset som er for dårlig/ikke holder til den nye teknologien det er lagt opp til her på Holmlia.

 

Har ingen problemer med å spole tilbake her på alle kanaler omtrent uten HD da men det er det informert om, trykk stopp og spoll er det jeg gjør og har sett slutten av både 3 mila og staffetten 2 ganger.

 

Vet du hvem som kjøpte HB i høst? Det gjorde GET.

 

Jeg har sittet i styret her endel år og vi har hatt GET oppe på styremøter x antall ganger pga. ustabilitet/bortfall i nettet og tv sendinger som "fryser" og slev her har ofte ikke GET skylden men nettet som enkelte steder er for dårlig.

 

Kabeltv nettet her ute er 11 år gammelt og endel av det trenger vedlikehold noe vi merker nå som vi går over på ny teknologi her ute men det er ikke HB eller noen andre sin feil men Multinetts ansvare å rette opp som eier av nettet.

 

En ting har du rett i og det er at kundeservice hos HB ikke er god nok men jeg tipper at den er slått sammen med GET sin innen året er omme og at HB har flyttet fra Fornebu til Nydalen sammen med GET.

 

Og før du fyrer løs på Multinett så vær klar over at du eier på en måte en bit av det selskapet da alle brl på Holmlia eier dette sammen.

 

Jeg vet også at det er Multinetts mål at TV leverandør skal velges individuellt pr husstand om ett år noe som skal være mulig med den teknologien vi nå har fått og med det som de jobber med i kobbernettet.

Endret av minhund
Lenke til kommentar

Joda,det er riktig at Multinett eier nettet her og at vi igjen eier Multinett.

 

Og ja, Multinett drifter nettet og vedlikeholder det.

Men vi er flere som synes det er merkelig at ting kunne bli så utrolig mye dårligere straks Homebase overtok.

 

At Get har kjøpt opp Homebase har vi fått med oss.

Personlig håper jeg at dette bra for Homebase sine kunder da det kan virke som at medieomtalen dems ikke er den beste. Greit at Homebase i sin tur har kjøpt opp andre selskaper,men ut fra kritikken man kan lese så virker det ikke som at de har gjort så mye for å utbedre problemene de overtok.

 

Men hva gjør Multinett nå? De sto på veldig og drev en hissig propaganda og truet Get med utkastelse om de ikke ble med på dems løp. Og nå er Get tilbake igjen...uten st Multinett kan gjøre noe som helst med det.

 

Enkelte av beboerne jeg har snakket med her på Holmlia jobber innen telekommunikasjon (teknikkere) og skal jeg gå ut fra hva dem sier, så er det en skrue eller to løse i Multinetts ledelse hva angår f.eks lovnader om hastighet og stabilitet på de forskjellige tjenestene.

 

Jeg er ikke 100% sikker på følgende utsagn,men det skulle ikke forundre meg om f.eks Homebase opererer med to servere. En for live-sending og en for lagrede opptak,hvorav sistnevnte ikke har like bra kapasitet som den første. (det hakker mye mer på opptak..)

 

Det kan vel også (og jeg håper jeg tar feil her ..) tenkes at de som er nærmest inntaket til borettslaget har en bedre oppfatning av stabiliteten enn det de som bor på motsatt side har.

 

En annen ting å tenke på er at noen av de som er fornøyde er de som ikke hadde PVR boksen til Get.

De godtar at det er litt småproblemer med utstyret (den vanlige dekoderen til Get var jo ikke den beste...) og vet følgelig ikke hva dem går glipp av.

 

Men jeg er i det minste glad for å høre at jeg ikke er den eneste med problemer og ikke minst den eneste som syns kundeservicen dems er helt elendig :)

Lenke til kommentar

For det første så skrev ikke jeg at kundesevicen til HB var elendig men at den ikke var god nok pr. d.d så venligst ikke vri på det jeg skriver.

 

For det andre sett deg inn i saken og skaff deg rett informasjon før du utaler deg, et tips er at du henvender deg til styre i ditt brl og ber om å få se alle dokumentene i forbindelse med GET, multinett og HB.

 

Multinett truet ikke GET men GET trakk seg etter 1,5 års testing og begrunnelsen fra de var at de ikke ville levere i nett der det var konkurannse eller der de hadde båndbredden til disp. GET truet sågar samtlige brl på holmlia med å stenge alle sine signaler om de ikke inngikk en avtale direkte med GET, stengningen skulle da skje lillejulaften i fjor. Husk at GET er ikke tilbake på Holmlia annet enn som eier av et AS og inntill de evt. fusjonerer inn HB i GET så må de forholde seg til aksjeloven som alle andre.

 

Det er kun ett punkt jeg vet Multinett kansje var litt for optimistiske og det var på symetriske hastigheter på internett der vet jeg at de måtte endre etter at de første brl hadde byttet. Det var rett og slett for mange som makset sin oppstrømshastighet 24/7 til at man kunne fortsette å levere 50/50 på internett fordi kapasiteten oppstrøms kun er halvparten av nedstrøms.

 

Etter mine samtaler med HB så vet jeg at de skal sette opp nye servere til opptak men dette har desverre drøyd pga GET sitt oppkjøp, det jeg vet er at det var lokalsieringen av disse som måtte avklares. Når det er på plass så regner jeg med at alle problemer med opptak forsvinner.

 

Kontakt Multinett og be om å få kart over HFC nettet i ditt brl så ser du hvor linjene går og hvor forsterkerne sitter, da kan du jo se om det stemmer med din teori i forhold til hvem som bør ha gode og dårlig signaler.

 

 

Lenke til kommentar

Nå kan jeg røpe at jeg sitter i et av styrene,men vi har ikke blitt truet av Get med at linjene skulle kuttes etc.

Hvis det har skjedd så har styreleder holdt tilbake informasjon for resten av styret.

 

Hva angår Multinett så vil jeg tro at de har en del å gjøre.

Jeg sendte dem en epost der jeg etterlyste informasjon om kapasitet og hvilke krav de har stillt ovenfor Homebase med tanke på hvilken kvaliteter de kunne levere på både leveransesiden og supportbiten.

Denne har jeg etter 2 uker ennå ikke fått svar på.

Hjemmesiden dems er ikke oppe heller,så jeg antar at de har enkelte problemer...

Jeg vet at enkelte av naboene i nabolaget og beboere i andre borettslag ofte har ringt til Multinett etter å ha gått over til Homebase, men at flere har opplevd at Multinett ikke lenger tar telefonen.

 

Jeg vil dog komme med en liten rettelse i mitt utsagn om spoling på vanlige tv-sendinger:

Det er ikke mulig å spole på noen kanaler,verken forover eller bakover,uten å gjøre enkelte triks.

Enten kan man pause sendingen i noen sekunder (slik at man har en liten buffer ) og dermed ha muligheten for å spole tilbake og se det man ikke fikk med seg.

Et annet triks er å ta opp sendingen samtidig som man ser på den slik at man kan spole tilbake og forover i tid slik man vil.

 

Dette håper jeg kan bli fikset u en senere o

Lenke til kommentar

Klarte å trykke på feil knapp på mobilen....

 

Dette er noe jeg håper Homebase kan fikse på i en senere oppdatering. Det er tross alt snakk om en meget enkel oppdatering og endring av programvaren til dekoderen (studerer programmering, og et slikt uferdig produkt ville ikke fått en A av våre programmeringslærere...)

Lenke til kommentar

Jeg antar at Multinett har hatt litt å gjøre i det siste og jeg vet at nettsiden er under utvikling og hvorfor den er tatt ned. Din styreleder burde også vite hvorfor Multinett ikke er så tilgjengelig om dagen og han har tydligvis ikke distribuert info fra hverken GET eller Multinett som ble sendt ut i oktober, november og desember. Jeg syns du skal be om å få den oversendt.

 

Jeg vil dog komme med en liten rettelse i mitt utsagn om spoling på vanlige tv-sendinger:

Det er ikke mulig å spole på noen kanaler,verken forover eller bakover,uten å gjøre enkelte triks.

Enten kan man pause sendingen i noen sekunder (slik at man har en liten buffer ) og dermed ha muligheten for å spole tilbake og se det man ikke fikk med seg.

Et annet triks er å ta opp sendingen samtidig som man ser på den slik at man kan spole tilbake og forover i tid slik man vil

 

Det der hadde jeg ikke tenkt på for jeg trykker på stopp i programmet jeg ser på og så spoler tilbake, siden det har funket fra første stund så har jeg ikke tenkt på å gjøre det annerledes.

Hvordan dette kan løses med programvare skal jeg ikke diskutere for der høres det ut som du vet mer enn meg.:)

Lenke til kommentar

Joda,jeg antok at og antar at de er noe opptatt med den biten ja.

Men domenet ligger fremdeles hos Get, og den avtalen et jo terminert.. Men hva skjer med epostene ? Jeg er nok ikke den eneste som har prøvd å sende dem en epost ;)

 

Hva gjelder innsyn i dokumenter etc, så har vi fått innsyn i bl.a hvorfor Multinett kom med et ultimatum til Get og hva Get hadde å si til det. Men at Get truet med å kutte linjen fant jeg ut om ved å lese informasjon lagt ut på et annet borettslag sine nettsider. Så den biten der kunne vi selvsagt vært informert om.

Allikevel vil jeg påstå at HD-PVR boksen til Get var og fremdeles er, en våt drøm :)

 

Jeg kunne godt tenkt meg å teste NGT sitt forslag her i området og se om de har mindre problemer knyttet til sin dekoder enn det Homebase har.

 

De jeg har snakket med her på Holmlia som har gått for NGT har i det minste mer positivt å si om NGT enn det man kan si om Homebase. (i det generelle..)

 

Så kan man spørre seg selv hvorfor Multinett ikke spurte andre selskaper også. ( tenker på f.eks Altibox eller Canal Digital etc etc etc. )

Skulle det vise seg at de har spurt andre, så har jammen denne informasjonen heller ikke blitt gitt til oss .....

Lenke til kommentar

En liten oppdatering med tanke på spoling:

 

Snakket med Homebase angående spoling på vanlige sendinger og at dette ikke er mulig uten å utføre nevnte workaround noen poster lenger opp.

De har ingen planer om å rette på dette ei heller å implementere dette da dette ville ført til at det ble for stor belastning på serveren. 

 

Da spør jeg meg selv, hvorfor kunne dem ikke ha lagd en mediepark som er kraftig nok til å tåle trøkket? Eller kanskje satset på mindre SSD disker i dekoderne slik at man får buffret sendingen OG fått en dekoder som holder kjeft???

(Joda, penger.....)

 

En annen ting ( i grunn morsom,men det viser at dem både mangler kunnskap og tenker lite på sikkerhet):

Nå som internettlinjen er sagt opp så er det ikke lenger mulig å koble en pc til modemet uten å trikse litt. 

Modemet har Internett,men det er låst til dekoderens MAC adresse. Her trenger man ikke noe annet enn programvare som da kan simulere dekoderens Mac adresse (eller en router med en slik funksjon) og vips så er man på nett. GRATIS 

Og wlan?? Denne omgår problematikken med låst Mac adresse da låsingen er konsentrert til lan portene...

 

Hastigheten er riktignok strupet til 1mbit opp og ned, men allikevel....gratis :)

Men sikkerheten?? Jeg er skuffet. Total mangel på kunnskap hos Homebase viser seg i det at det er relativt enkelt å surfe gratis om man ønsker det. 

Lenke til kommentar

ah, nei. Bor på briskeby. Hvordan fant du ut gateway?

 

 

Det overlater jeg til trådstarter å svare på siden det var han som kom med infoen.

 

@Frog.cuac()

Flere ble spurt ang levering av TV/internett ja, men hvem og hvilke krav de stillte får du spørre Multinett om. Vet at flere fiber aktører ble spurt men du kan jo tenke deg hve de ville vi skulle gjøre med HFC nettet.

 

Som jeg skrev tidligere så skal jo HB sette opp nye servere og jeg regner med at de kommer med bedre løsninger på opptak etc da. Sikkerheten får de svare for selv men jeg er ikke uenig med deg for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Må nok komme med en liten endring.

 

Veiledning for modemet gjelder kun for Thomson modemet (trådløs utgave med innvendig wlan antenne)

 

Om du har problemer med å komme deg inn på Thomson modemet,prøv å trekk ut coax kabelen fra modemet slik at det setter seg i router modus.

 

Så er det bare å se hvilken gatewayadresse maskinen får fra modemet. Men igjen, gjelder kun for Thomson modemet ;)

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hvilken Linksys modell er det dere har fått i ditt borettslag?

 

Vil ikke gi noen lovnader eller forhåpninger, men deler gjerne av kunnskapen min dersom det viser seg at Homebase nekter dere tilgang til modemet og jeg tilfeldigvis vet hvordan man kan komme seg rundt den sperren.. :)

 

De har nektet folk på Holmlia tilgang til modemet, men etter å ha snakket med naboer og folk i andre borettslag og vist dem denne tråden så er det mange som nå takker meg for å ha vist dem hvordan man kan omgå sperren og endelig logge seg inn på modemet og få endret SSID og diverse andre greier. (Homebase vil jo ikke ta ansvar for noe de selv har levert, så da må andre gjøre det...)

Endret av Frog.cuac()
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...