bjorngb Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 sitter og lurer på om jeg skal gå for en g5... har vurdert v1, 5400 (for dyr) og 5050z (litt gammel ? - får sikkert stryk for den kommentaren ) jeg er skikkelig i tvil, men dersom det er mulig å bruke den gamle blitzen min, tror jeg jeg går for en g5 fra multicom til 6500,- noen som vet om det er mulig ?? ellers har jeg lest at g5, v1, 5400 og 5050z har forskjellige styrker/svakheter - er det noen som har oversikt og kunne beskrevet hovedforskjellen på dem ? har sett "purple fringing" omtalt på flere tester (bl.a på dcesource.com), noen som vet hvor stort dette problemet er ? er det synlig på bildene ? lurer på det samme ang. kromatisk feilbryting - er dette synlig dersom en printer ut bilder i 10x15 ? hvor stort er problemet med tønne tegning? som dere skjønner, er litt i villrede - vil ikke betale 6500,- for et kamera og ikke være helt fornøyd. ps: har lest sjursen in post Lenke til kommentar
Jens Hansen Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Medmindre du virkelig har brug for 5 mp er fx Canon G3 et ligeså godt køb som G5, og den har mindre kromatisk fejlbrydning, mindre billede støj ved højere iso-værdier (men det er jo kun aktuelt, hvis du tager billeder i svag belysning, fx ved fester....). Jeg har selv en Canon G3 og er generelt meget tilfreds. Den har to store svagheder, som G5 også har. Overeksponering i motiver med stor kontrast, middelmådig autofokus. Begge dele er problemer som mange andre kompakte/semi-kompakte digitalkameraer også lider af. Kromatisk fjelbrydning er et større problem på G5 end G3. En anden fordel ved G3 og G5 og V1 er, at det er kameraer, du kan vokse med. Du kan begynde at bruge det på automatikken med gode resultater og så siden skifte til de manuelle indstillinger, når behovet melder sig. IXUS 400 har mere begrænsede muligheder i den retning. Hvad angår Sony V1 har den fået meget fine testresultater i en sammenligningstest med netop G5 og Nikon 5400 på www.dpreview.com. Der løber den faktisk af med sejren. Og så et sidste godt råd. Find en forretning, hvor du kan prøve at tage billeder med kameraet og få dem med hjem på en cd-rom. Jeg prøvede 3 kameraer på de præmisser. Nikon Coolpix 4500, Olympus C730 og Canon G3, og G3 vandt som tidligere nævnt. Udover at vurdere billedkvaliteten så vær ikke bleg for at kigge på, hvilket kamera, du syntes var sjovest at bruge og vær især opmærksom på, hvordan det ligger i hånden. Og jo så lige en sidste ting: Hvis du ønsker et kamera, du kan have i en skjortelomme, så skal det være IXUS 400. De andre er noget større og kræver en kamerataske, hvis man skal have dem med sig. Håber denne omgang overvejelser hjælper dig videre. God kamerajagt! Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 10. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2003 takk for svar jeg bare lurer på hvor mye den kromatiske feilbrytingen vil ha å si i praksis. på testbildene på dpreview er det ganske stor forskjell på g5 og v1. er det mulig å gjøre noe med dette etterpå med et bildebehandlingsprogram? jeg kunne godt tenke meg 5MP og printet ut noen forstørrelser, så jeg tror jeg kommer til å gå for det. har du jens prøvt å printe ut i f.esk. A3 med g3'en din - og hvordan ble resultatet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå