Laughing Madcap Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Hvordan kan de være utenfor naturlovene uten å være allmektige. Får de bare lov til å tøye noen av naturens lover? For det første, må guder være utenfor naturlovene? Må de være allmektige for å være utenfor naturlovene? Jeg vet ingenting om dette, men jeg skjønner ikke hvorfor du setter kunstige begrensninger. Vet vi, som er "innenfor" naturlovene noe om en tilstand uten naturlover? Kanskje jeg ikke kan nok fysikk til å uttale meg om dette. Du kan ikke gå på vann uten å bryte de iallefall. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Tør påstå at naturlover dikterer og setter grensene vi lever innenfor og er bevisst over. Om noe som da er fysisk umulig inntreffer, eller finnes utenfor det vi klarer å forstå, er det jo ikke i vår natur til å begynne med. Da bryter det vel lovene? Enig med deg om at jeg ikke vet sikkert Abigor. Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Men det kan kun være en gud, for du er vel monoteist? Per min religiøse tilhørighet er jeg monoteist. Filosofisk sett er jeg derimot ikke imot idéen om at gud kan operere på flere bevissthetsnivåer (blir, for eksempel, naturlovene styrt av en aktiv eller passiv bevissthet?), men jeg må innrømme at jeg allikevel er sterkt religiøst handikappet på dette punktet og evner derfor enda ikke å bryte med tanken om at alt må ha sitt utspring fra én øverste enhet. Hva med alternativet "vi vet ikke og forsker for å finne ut"? Jeg synes denne er mest håndgripelig, altså naturvitenskapen og den stimulerer virkelig nysgjerrigheten. Den stimulerer nysgjerrigheten, ja, men etter hva jeg har forstått kun ut i fra hva som er empirisk håndgripelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå