Gå til innhold

Jeg skal ha meg digitalt kamera...

Anbefalte innlegg

Men hva skal jeg kjøpe? Jeg har nesten aldri tatt bilder før, men har fått det for meg at det er litt moro med bilder.

Har hatt lyst på en Ixus 400 en stund, men kan godt gå litt opp i pris for å få et bedre kamera. Men det finnes grenser for hvor mye jeg kommer til å bruke kameraet også.

rundt 5000 er vel en grei prisklasse. Det jeg er ute etter, er et kamera som det fort blir bra bilder med, trenger ikke være like fancy som Ixus.

Finnes det noen bra ordforklaringer i kameraspråk noe sted? Jeg tenker på ting som blenderåpning, lukkermuskler og annet som jeg ikke forstår meg på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hey... takk. Ikke helt god til å lete her...

Den lista var litt lang og tynn da, vel og merke. Den inkluderer litt for mye banaliteter, og forklarer ting kun veldig kort. Jeg trenger kun å vite hva slags manuelle instillinger som finnes og slikt.

Men... var det noen som hadd forslag til kamera?

Lenke til kommentar

Selv har jeg ett Ricoh RDC-7 som jeg er strålende fornøyd med, konge kamera. Eneste negative er at kameraet ikke er noe "action" kamera, det tar litt tid å autofokuse, men ikke mere enn normalt. Men det er ikke ultrasjapp slik som Canon EOS-1 til 90.000kr, bare for kamerahus, For mere info om RDC-7 kameraet til Ricoh og andre Ricoh Kameraer så kan du gå hit. http://www.ricohzone.com/

Men ellers så vil jeg anbefale at du går for ett kamera med 3 Megapixel eller mere. Alle kameraer tar bilder i 72dpi, men om du bruker photoshop eller annet bildfe prog så kan du "forminske bildet" og dermed øke antall dpi. Om du har ett bilde som er 50x50cm og du kjører det ned til 25x25cm så får du 72x2=144dpi. Utskrifter bør har 150dpi eller mere, helst over 180, alt over 180 må du veldig tett inn på for å se med det blotte øyse som regel. Med ett 3 Megapixel kamera så kan du få gode bilder som lar seg skrive ut OK i selv A4 størrelse.

Ellers så se på funksjonaliteten, hvitbalanse funksjonalitet, om kameraet har vridbart display, makro funksjon og annet morro tillegsting.

Makro gjør at du kan ta nærbilder. Mitt kamera tar superduper makro bilder, og man kan være opp til 1 cm fra det du skal ta bildet. Bildene blir knivskarpe. :)

Hvitbalansen, har også med farge gjenvivelse. Utelys kontra innelys, lystoffrør og annet lys gir forskjellig lys, fargevarme og slikt. Viktig at kameraet da har en god auto hvitbalanse deteksjon som gjør at du får riktige farger i bildene dine.

Vridbart display er også meget praktisk, si at du er på Oslo brygga når Offshore Formel 1 båtene kjører her ute. Gjelsten og Røkke og gjengen vet du, og du har en masse folk foran deg, du har ikke en helt kjempeflott plass til å ta bilder fra, men med vridbart display så kan du vri displayet til å peke ned mot deg, så løfte kameraet over hodet og se i displayet hva du tar bilde av, så klikk. Gode bilder. :) Dette er noe jeg kommer til å ha i alle mine fremtidige kameraer som jeg skal bruke til å ta bilder rundt omkring med. Liker ikke fast display i kamera huset som ikke kan vris jeg. hehe Eneste sted dette duger er på proff kameraer til studio, sport og slikt. Canon EOS-1 og slike dyre kamerer.

Legg gjerne inn en 5-15 tusen kroner i ett kamera og du har ett kamera for mange mange mange år fremover. Jeg regner med at jeg ikke trenger å bytte kameraet mitt før om 10 år eller senere, så fremt det ikke går i stykker da. Kjøp ett bra kamera og du får store gleder av det fremvoer. :)

Her har du link til en side med mye info om digital kameraer : http://akam.no/

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men hvor i all verden får man tak i Ricoh kameraer i Norge, og hva koster det? Er helt klar for å bruke litt penger på et kamera, hvis det er verdt prisen.

Vridbart display hadde jo vært genialt. Tenker f.eks på konserter og lignende.

Mulighet for manuelle instillinger er nok en ting jeg vil sette pris på etterhvert som jeg lærer meg å ta bilder. Er det sånn at Ixusen har lite av dette?

Kom gjerne med flere gode forslag, så har jeg noe å se på.

Lenke til kommentar

Ixusen har nok lite manuelle instillings muligheter, da må du nok opp på mere "spilreflex lignende" kamerahus som har utskiftbare objektiver og slikt.

http://www.aronsen.no er importør av Ricoh Kameraer (ikke Ricoh Norge AS). Men merk at Knut Aronsen AS er importør og grossist, de selger ikke til direktekunder, men de har nok forhandler liste tenker jeg. Eller de kan hjelpe deg med å finne en forhandler i ditt område.

Lenke til kommentar

Fant ingen forhandlere eller priser der... Kunne jo tatt kontakt, men jeg gadd ikke akkurat nå.

Noen som har noen synspunkter på powershot s50? Leste nettopp testen av den nå, og det var jo ikke bare skryt. Kanskje jeg burde gå for et kamera i G-serien i stedet. Ikke kompakt, men det var jo heller aldri et krav.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å få tak i et brukt G3. Det tror jeg er så godt som den beste kombinasjonen mellom ytelse og funksjonalitet du får. Mens andre kamera kommer og går, har G3 vist seg å være utrolig stabilt og solid. Du har på en måte det du trenger i ett hus: CF-kort, blitsfest, ekstralinser (husker ikke hvorfra men), og utrolig gode bilder. Bare gå i bildegalleriet, så ser du at G3 fremdeles danker ut de fleste 5-MP-kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...