Gå til innhold

Hvilke HTML entities er nødvendig å bruke?

Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg skriver HTML bruker jeg UTF-8. Hvilke HTML entities jeg da bruke for å skrive spesielle tegn? Jeg trenger vel '<' og '>' for '<' og '>', og '&' for '&'. Jeg har også hørt at man bør bruke '"' for '"'. Stemmer det?

Utover de over, er det noen andre tegn man bruke entities for å skrive? Kan jeg f.eks. sette inn tegnene for “ og ” direkte? (Selv om kanskje å bruke entities i dette tilfellet faktisk er enklere :p )

Takk!

Edit: Jeg ser i hvertfall at forumet ikke gadd å bytte ut “ og ” med entities, men om det er korrekt eller ikke er vel en annen sak.

Endret av Øsse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør unngå å direkte skrive inn de entities/tegn som vil forveksles med tags og kildekode. Bruker du < og > kan det fort tolkes som du starter en tag. Bruker du &, vil det kunne tolkes som du skriver inn en HTML entity. Derfor bruker man gjerne '<', '>' og '&'.

Alt (eller det meste) av tekst pleier jeg å skrive rett inn. Dersom enkelte bokstaver/tegn ikke vises er det heller et tegn på missmatch i encoding, enn at tegnet ikke støttes av UTF-8 som mange ofte tror. (Du skal f.eks. slippe å skrive 'å' hver gang du skal ha inn en 'å'.)

Men skal jeg ha inn piler og andre elementer som ikke er å anse som tekst, synes jeg det kan være greit å legge inn HTML entities.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...