Øsse Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Hei, Når jeg skriver HTML bruker jeg UTF-8. Hvilke HTML entities må jeg da bruke for å skrive spesielle tegn? Jeg trenger vel '<' og '>' for '<' og '>', og '&' for '&'. Jeg har også hørt at man bør bruke '"' for '"'. Stemmer det? Utover de over, er det noen andre tegn man må bruke entities for å skrive? Kan jeg f.eks. sette inn tegnene for “ og ” direkte? (Selv om kanskje å bruke entities i dette tilfellet faktisk er enklere ) Takk! Edit: Jeg ser i hvertfall at forumet ikke gadd å bytte ut “ og ” med entities, men om det er korrekt eller ikke er vel en annen sak. Endret 25. februar 2011 av Øsse Lenke til kommentar
agm Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Du bør unngå å direkte skrive inn de entities/tegn som vil forveksles med tags og kildekode. Bruker du < og > kan det fort tolkes som du starter en tag. Bruker du &, vil det kunne tolkes som du skriver inn en HTML entity. Derfor bruker man gjerne '<', '>' og '&'. Alt (eller det meste) av tekst pleier jeg å skrive rett inn. Dersom enkelte bokstaver/tegn ikke vises er det heller et tegn på missmatch i encoding, enn at tegnet ikke støttes av UTF-8 som mange ofte tror. (Du skal f.eks. slippe å skrive 'å' hver gang du skal ha inn en 'å'.) Men skal jeg ha inn piler og andre elementer som ikke er å anse som tekst, synes jeg det kan være greit å legge inn HTML entities. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 jeg har ikke svaret på det selv, men w3 validatoren gir beskjed om sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå