Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Går over fra AAP til Uførepensjon og går ned i stønad?

gczilla

Anbefalte innlegg

Hei :) Lenge siden jeg har postet noe som helst her, men lurer på om noen kan noe om dette/har lignende erfaring...

Jeg har vært 50% midlertidig ufør siden 2007, men gikk som alle andre over på AAP i 2009 og har sendt meldekort etc.

Siden min sykdom er kronisk går jeg helt smertefritt over på varig uførepensjon i 50% fra 01.03.11; men ser at jeg da vil gå ned i utbetaling? (Ca 3500,-/mnd)

Er det riktig da? Har alltid hørt at den midlertidige uførepensjonen var noe lavere enn det man ville få ved varig uførepensjon, ikke motsatt!

Klarer ikke helt å skjønne hvordan disse tingene blir regnet ut heller... Får alle det samme, eller har det noe med lønn å gjøre? Jeg har alltid trodd at uførepensjonen ble regnet ut utfra lønn, siden de alltid skal ha informason om nøyaktig hva en tjener...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke gitt at uførepensjon skal bli lik eller høyere enn arbeidsavklaringspenger.

AAP fastsettes etter de poeng du hadde året før man fikk arbeidsevnen nedsatt med minst halvparten. Hvis poengen de tre årene før gir bedre resultat, skal disse legges til grunn.

Uførepensjon betår av grunnpensjon, tilleggspensjon og event. tillegg. disse fastsettes etter de poengene du har opptjent, trygdetid og fremtidig poeng.

Hvis du har fått vedtak på uførepensjon skal du ha fått en oversikt over beregningen.

Lenke til kommentar

AAP beregnes etter året før uføreåret, eller snittet av de siste tre år før uføreåret.

Uførepensjon beregnes etter inntektene de tre siste årene før uføreåret, eller den beste halvparten av alle poengår du har frem til uføreåret.

Forskjellene i beregningen medfører at de som har hatt høy inntekt året før uføreåret, men lav inntekt de to årene før det igjen, vil få en nedgang i uførepensjon i forhold til AAP.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

Uføreåret mitt er satt til det året jeg fylte 16 (ung ufør), og da ergo ingen inntekt, så inntekt stipulert til en sum tatt ut fra luften kan det virke som?

Har de tre siste årene hatt mer eller mindre samme lønn; bortsett fra naturlig lønnsvekst... så ville kanskje hatt noe å tjene på å be om å ikke bli regnet som ung ufør, men at man legger de 3 site årene til grunn?

Har man noe å tjene på å krangle om dette? Jeg er jo "bare 30 år" -- og blir litt kvalm og sliten av å tenke på at resten av livet mitt skal føles MARGINALT økonomisk... Man skal ikke bli rik av å være ufør selvfølgelig, men helt blakk utenom faste utgifter høres utrivelig ut...

Endret av gczilla
Lenke til kommentar

Akkurat beregningen av uførepensjon har du ikke noen bein å stå på hvis du skal krangle. Du kan imidlertid sjekke en del ting. For eksempel - fikk du minstesats på AAP (582 per dag i 2010)? Hva hadde du før du fikk AAP (hadde du TU fikk du enkelte tillegg som kompensasjon for manglende særfradrag - dette får du ikke på VU, men du får særfradrag, så du betaler mindre skatt)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...