Gå til innhold

Rentene i Norge ved et sjokk

festen

Anbefalte innlegg

Om vi har et sjokk som rammer økonomien i Norge, (Kina opplever en hard landing) slik at oljeprisen faller og handelsbalansen blir dårlig, antagelse: Oljepris på 40 dollar over tid.

Hvordan vil det påvirke rentene fra Norges Bank?

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det skjer på verdensbasis vil nok NB bare følge resten av verden slik de gjør i dag. Skulle derimot oljeprisen synke drastisk vil krona gjøre det også. Det vil føre til inflasjon, og siden inflasjonsmålet er den hellige kua nå om dagen vil renta settes opp mer enn i andre land.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at de lange rentene bør gå ned. Om verden er så dårlig at oljeprisen er 40-50 dollar. Det er mulig det er dette sjefen for sentralbanken tenker på når han ser ut til å ha motsatt oppfatning av fastrenter sammenlignet med sin forgjenger. For å spore av videre. Det gir meg den tanken at boligmarkedet i Norge må bli så dyrt at det blir for tungt å bære for de som skal inn på markedet, og det ikke en høy rente i seg selv som tar markedet ned. Kanskje det vil bli en blanding av negativ psykologi og lav oljepris og ikke en høy rente som blir det utløsende.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke lavere eksport av olje vil påvirke så mye av situasjonen for Norge. Det er kun en liten del av dette som blir benyttet på statsbudsjettet, og det er indirekte fra oljefondet.

Hvis grunnen til at eksporten går ned er for sterk krone og svekket konkurranseevne ellers vil nok renten gå ned. Utfra hva jeg husker så tar de også hensyn til boble-tendenser på boligmarkedet.

Så lenge renten i EU/USA er såpass lav som den er nå tror jeg det ikke skjer noe som helst. At Norge alene skulle øke renten ser jeg som relativt usannsynlig. Jeg tror USA/EU er i en periode som minner mye om den Japan har vært i de senere årene, mao stagnasjon og deflasjon. Dette betyr at selv om det går bra for Norge vil ikke renten øke mye og hvis det går dårlig vil renten går ned.

Jeg vedder faktisk på at renten vil holde seg under 5% i snitt de neste ti årene, ettersom jeg ikke har bundet renten på lånet mitt, selv om det er i overkant stort.

Lenke til kommentar

Jeg tror Norge sikkert vil slå følge med USA/EU bare norske forbrukere våkner opp. Jeg tror seddelpressene vil gå varmere i USA/EU sammenlignet med Japan, og trolig ingen deflasjon. Japan har ikke så stor ekstern gjeld siden de ikke engang er på lista. Japan har enormt med midler plassert i obligasjoner, de har en statsgjeld på over 200 % av BNP og alt ligger til rette for at inflasjon vil sette hastighet på økonomien der når penger flyttes fra obligasjoner og ut i produktive ting. Japan er som USA i 1950. Landene må lista må ha inflasjon for å ikke bli slukt av den slik Irland ble.Det ser ut som næringslivet har skjønt det, men at det må til et slags sjokk i økonomien før de private husholdningene reduserer den enorme private gjelden. Derfor er det sikkert psykologi knyttet til pris og ikke renter som vil være avgjørende. Boligmarkedet er en pyramide og den vokser bare om det lånes mer og mer. Oppgangen som skjer nå er på et tynt volum. http://www.youtube.com/watch?v=XDphyrGiaJE

Det som vil bli det store denne gangen (på 80 tallet var det skattelettelser) og nå vil det bli velferdsstaten og subsidieringer til Nord Norge, Bønder osv.

20. United States - 98.4%

External debt (as % of GDP): 98.4%

Gross external debt: $13.92 trillion

2009 GDP (est): $14.14 trillion

External debt per capita: $45,302

16. Greece - 167.2%

External debt (as % of GDP): 167.2%

Gross external debt: $557.4 billion

2009 GDP (est): $333.4 billion

External debt per capita: $51,916

13. Norway - 208.8% (med en normalisering i oljepriser tror jeg vi ville ligne Danmark og sverige på 6 og 7 plass))

External debt (as % of GDP): 208.8%

Gross external debt: $558.4 billion

2009 GDP (est): $267.4 billion

External debt per capita: $119,805 (i sum er vi nummer 6 etter Irland, UK, Sveits Nederland og Belgia)

6. Denmark - 307.3%

External debt (as % of GDP): 307.3%

Gross external debt: $607.818 billion

2009 GDP (est): $197.8 billion

External debt per capita: $110,502

1. Ireland - 1,305%

External debt (as % of GDP): 1,305%

Gross external debt: $2.25 trillion

2009 GDP (est): $172.5 billion

External debt per capita: $535,529

http://www.cnbc.com/id/30308959/The_World_s_Biggest_Debtor_Nations?slide=21

Noe som er interessant med USA er forskjellen mellom amerikanske stater som har eksponering mot naturressurser og de som har lavere eksponering:

http://research.stlouisfed.org/fred2/series/TNLSTL

Helt klart at USA er på vei oppover, mens Norge ikke engang har begynt på problemene. Det er er elementer fra 1992 i den situasjonen som finnes nå for USA og Kina.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hadde vel heller sett på f.eks Current Account balance istedetfor External Debt som i seg selv ikke sier stort. Norge er f.eks en netto kreditor, noe som ikke kommer fram av de tallene.

Det kommer bedre fram f.eks her:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_current_account_balance

Japan med sin aldrende befolkning ser jeg som svært usannsynlig at kommer til å bli noen økonomisk tiger med det første. Børsen er lavere der nå enn den var for 20 år siden og befolkningen over 65 har gått fra 12% til 23% i samme periode. De antar at befolkningen kommer til rundt 2050 vil bestå av ca 40% over 65.

Litt om Japan...

http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/2011/02/worlds-largest-pension-fund-needs-to.html

USA kan komme seg unna ved å rett og slett trykke penger. Det er ikke noe jeg tror blir aktuelt for EU sin del, ettersom det er såpass forskjell på landene. Tviler på at befolkningen i Tyskland og Nederland vil la pengene renne ut av hendene på dem. Japan har prøvd å trykke penger i godt og vel 20 år, så at det skal skje noe særlig nytt fra den fronten tviler jeg på.

Lenke til kommentar

De i Japan har den negative effekten av at de ser naboland gjøre ting billigere, og det har en psykologisk effekt i seg selv på sparing, men jeg er likevel uenig med deg. Snøballen kommer til å rulle der fordi den private gjelden ikke lenger er høy, men lav og den offentlige gjelden kan ikke bli stort høyere. Når rentene begynner å stige og obligasjoner blir en "dårlig investering", vil den enorme mengden penger i obligasjoner få ben å gå på. Det er logisk at de kan få en baby boom, og også en periode hvor den private gjelden øker, og den offentlige gjelden må tas inn igjen ved hjelp av økte skatter.

Lenke til kommentar

Jeg ser du har klart å fullstendig ignorere at stadig mer av Japans befolkning blir pensjonister... Det er også greit å få med seg at Japan har 127 millioner innbyggere på et område som er såvidt større enn Norge.

Japan har prøvd desperat å få inflasjon i 20 år, derav den gigantiske public debt. At de plutselig skal klare å få inflasjon med bare litt mer "quantitative easing" er for meg uforståelig.

Lenke til kommentar

Det handler kun om trenden for statsobligasjoner dette. De kan ikke ha et bull-marked i 100 år. Ser du på USA i 1929 og sammenligner med Japan i 1989, kom økonomien i USA igang igjen etter ww2. da var den private gjelden lav og den offentlige gjelden veldig høy. Japan er i en ganske lik situasjon og det skal ikke så mye til nå lenger.

Lenke til kommentar

Interessant. :)

Men ser ikke hvorfor du vil sammenligne post ww2 USA med Japan. USA hadde i 1950 75 millioner innbyggere og nå rundt 300 millioner. Selv uten inflasjon, ingen nedbetaling og ingen økning i BNP pr innbygger så ville Public debt ha gått fra 120% til 30%.

Japan har en aldrende, minkende befolkning, så Public Debt belastningen vil bli stadig større. Det er forresten ikke rart private debt har gått ned i de siste årene, de har tross alt deflasjon og har hatt det i flere år.

Hvis du ser på Japan-grafen så ser du forresten at Total debt fortsatt er over nivået den var på i 1987 når alt kollapset. Det var med noe sånt som 12% av befolkningen over 65. Nå er det 23% av befolkningen som er over 65 og tallet er økende.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Interessant. :)

Men ser ikke hvorfor du vil sammenligne post ww2 USA med Japan. USA hadde i 1950 75 millioner innbyggere og nå rundt 300 millioner. Selv uten inflasjon, ingen nedbetaling og ingen økning i BNP pr innbygger så ville Public debt ha gått fra 120% til 30%.

Japan har en aldrende, minkende befolkning, så Public Debt belastningen vil bli stadig større. Det er forresten ikke rart private debt har gått ned i de siste årene, de har tross alt deflasjon og har hatt det i flere år.

Hvis du ser på Japan-grafen så ser du forresten at Total debt fortsatt er over nivået den var på i 1987 når alt kollapset. Det var med noe sånt som 12% av befolkningen over 65. Nå er det 23% av befolkningen som er over 65 og tallet er økende.

Jeg tenker at den delen av den totale gjelden som er offentlig også er noen sine sparepenger. Det er derfor jeg er optimistisk hvis de greier å snu trenden med mer og mer offentlig gjeld. Jeg tror den inflasjonen som blusser opp kan være med på å gjøre at disse sparepengene kan få ben å gå på slik at den private gjelden begynner å øke igjen. Skulle USA rote seg inn i en periode med stagflasjon og statsrenter som ligger over 4.5 % tror jeg Japan er det landet som vil tjene mest på det fordi Japan da vil være et av de veldig få stedene i verden hvor det vil være attraktivt å eie aksjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...