chri-ot Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Bra at iTunes setter opp kvaliteten! Platekompaniet skal også begynne med Flac i år så vidt jeg har hørt så da ender det kanskje med at Cden dauer i forhold til nedlastning og Vinyl overlever som fysisk samlemedium. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 24 bit er neppe særlig relevant i praksis, selv om det kanskje muligens kan gi en minimal forbedring i enkelte tilfeller. Spørsmålet er hvorfor de ikke går for det som faktisk betyr noe, det ene punktet der man kan få vesentlig bedre kvalitet enn CD, nemlig antall kanaler? 5.1 ftw. AtW 5.1 er vel en morsom gimmick, men stort sett er det foran deg musikken kommer, de står tross alt foran deg på en konsert. Men det jeg egentlig ville kommentere: Hvorfor kan de ikke SKJERPE SEG. Og slutte å ØDELEGGE cdene med den jævla bedritne masteringen av cdene. Jeg vil ikke ha lyd som bruker et dynamisk område tilsvarende 3db. Jeg satte inn en slik samlings-cd a.la absolutt summer hits for noen uker siden for å sjekke det dynamiske området, og sammenlignet med min gamle referanse - mike oldfield tubular bells II. Absolut shit hits brukte 3db dynamisk område, et par av sangene var ekstreme helt opp i 6db. Men stort sett var de most opp mellom 0db og -3db maks volum så lenge det var lyd der. Mike oldfield cden brukte ofte over 30db dynamisk område, der et instrument alene stod under -30db, og en hel symfoni lå på -6, og det absolutte klimakset var oppe i -3db på lydnivåmåleren på cdspilleren. 5 Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Det har også en del med musikkstilen og gjøre Flimzes. En typisk topp-20 hit har ikke det som skal til for å spille over et større dynamisk omfang.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) 24 bit er neppe særlig relevant i praksis, selv om det kanskje muligens kan gi en minimal forbedring i enkelte tilfeller. Spørsmålet er hvorfor de ikke går for det som faktisk betyr noe, det ene punktet der man kan få vesentlig bedre kvalitet enn CD, nemlig antall kanaler? 5.1 ftw. AtW 5.1 er vel en morsom gimmick, men stort sett er det foran deg musikken kommer, de står tross alt foran deg på en konsert. Men det jeg egentlig ville kommentere: Hvorfor kan de ikke SKJERPE SEG. Og slutte å ØDELEGGE cdene med den jævla bedritne masteringen av cdene. Jeg vil ikke ha lyd som bruker et dynamisk område tilsvarende 3db. Jeg satte inn en slik samlings-cd a.la absolutt summer hits for noen uker siden for å sjekke det dynamiske området, og sammenlignet med min gamle referanse - mike oldfield tubular bells II. Absolut shit hits brukte 3db dynamisk område, et par av sangene var ekstreme helt opp i 6db. Men stort sett var de most opp mellom 0db og -3db maks volum så lenge det var lyd der. Mike oldfield cden brukte ofte over 30db dynamisk område, der et instrument alene stod under -30db, og en hel symfoni lå på -6, og det absolutte klimakset var oppe i -3db på lydnivåmåleren på cdspilleren. 5.1 (riktig utført) er langt mer enn en morsom gimmick, sitter du feks i en konsertsal kommer lyder fra alle retninger, ikke bare fra foran deg. Man representerer kilder som skal være foran deg mye mye bedre med surround. Ellers er jeg enig med deg når det gjelder masteringen og dynamisk område. C-angel: mange popsanger kan fint ha økt dynamikk, kanskje ikke like mye som en klassisk konsert, men at dynamikk ikke er nyttig på pop er ikke riktig, AtW Endret 25. februar 2011 av ATWindsor 2 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Det har også en del med musikkstilen og gjøre Flimzes. En typisk topp-20 hit har ikke det som skal til for å spille over et større dynamisk omfang.. Selvsagt har den det. Fryktelig ignorant utsagn. 1 Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Av typisk listepop vil jeg ikke si at det er særlig hensiktsmessig og øke det dynamiske omfanget Det er jo tydelig at 6db holder for mye av det som blir produsert. Skal en begynne og bevege seg over 20db så må produksjonen være av betydelig bedre kvalitet en mye av det vi ser i dag. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Du har ikke fått med deg hele diskusjonen rundt metallicas siste cd der guitar hero utgivelsene hadde bedre kvalitet fordi de ikke var komprimert til døde nei? Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Synes de fleste topp 100 låter bare er puncha på med bass og litt slik, altså det er sanger jeg blir fort lei av å høre på. For eksempel kan jeg ta å nevne av Pitbull, det er en veldig bra sangen i starten, men du går fort lei den! Hvis man ser på litt eldre sanger slik som Bohemian Rapshody er det mye mer stevning og liv i sangen og man går aldri lei av å høre den. Må bare si at Kanye West sitt siste album har veldig bra med dynamikk, liv og stevning i seg, men kansje også en grunn til at det ble kåret til beste album av de fleste annmeldere. Eminem sine sanger går jeg aldri lei (bortsett fra hans siste album, det var rett og slett kjedelig å høre på), jeg synes han er flink til å ha variasjon og god dynamikk i de fleste sangene han lager. som må være den sangen med tristeste stemning noengang. Regner også med at de fleste lytterne på topp hundre er "iPod-folk", og ikke lyd entustiaster. Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg er helt enig med Flimzes i denne saken. Så lenge Loudness Wars fortsetter, så er det overhodet ikke noe poeng i å bruke 24-bit. Metallica sin Death Magnetic var jo et skrekkeksempel når den kom ut for et par år siden, men mange andre artister fortsetter med det samme kjøret. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Du har ikke fått med deg hele diskusjonen rundt metallicas siste cd der guitar hero utgivelsene hadde bedre kvalitet fordi de ikke var komprimert til døde nei? Nei, det har jeg ikke. Men, så mener jeg da at Metallica er av en helt annen klasse en hva en typisk ser på som listepop.. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Du har ikke fått med deg hele diskusjonen rundt metallicas siste cd der guitar hero utgivelsene hadde bedre kvalitet fordi de ikke var komprimert til døde nei? Nei, det har jeg ikke. Men, så mener jeg da at Metallica er av en helt annen klasse en hva en typisk ser på som listepop.. Så lenge pop fortsetter med krigen dilter allt av "mainstream" og storproduksjoner etter. Eminem er en av de bedre på dette, men det er likevel mye som går tapt, og her er stan et godt eksempel, mye definisjon i bassen som har gått tapt pga det. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 iskaldcola: artig eksempel. Morsomt at det er såpass tydelig selv med youtube sin ganske brutale lydkomprimering. Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 iskaldcola: artig eksempel. Morsomt at det er såpass tydelig selv med youtube sin ganske brutale lydkomprimering. Ja, jeg vet. Dette var et ekstremt eksempel, og man skulle jo tro et band som Metallica holdt seg for gode for sånt. Musikk har generelt sett gått feil vei de siste årene når det gjelder lydkvalitet, og denne overdrevne komprimeringen er vel noe de gjør for å høres "best" ut (dvs. mest trykk og høyest lyd) på kjipe anlegg, mp3-spillere og radio Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Om man får bedre kvalitet i iTunes Store enn 256 kbps AAC-musikkfiler, blir jeg fornøyd. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Av typisk listepop vil jeg ikke si at det er særlig hensiktsmessig og øke det dynamiske omfanget Det er jo tydelig at 6db holder for mye av det som blir produsert. Skal en begynne og bevege seg over 20db så må produksjonen være av betydelig bedre kvalitet en mye av det vi ser i dag. Hva konkret med produksjonen mener du ikke er godt nok for høyere dynamisk omfang? AtW Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Synes vi brukerne på forumet skulle lagd en sang jeg! Lenke til kommentar
Wilford Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Ville vel heller ha et tapsfritt 16 bits format ala FLAC enn et komprimert 24 bits format. Selvsagt ville tapsfritt 24 bit være best av alt, men det blir jo både dyrt og plasskrevende. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Fin artikkel, hadde derimot vært litt kult om du dro til med et intervju/innspill fra ATWindsor også, som vel har dette som fagfelt (du får korrigere meg om jeg bommer ATW). Men som den trofaste artikkelkommentatoren han er, så bidrar han i hvert fall der Lenke til kommentar
Colossus Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Nei takk, du. Hva pokker skal jeg med 24-bit? Gi oss hele dynamikken tilbake, så kan vi prates Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg vet at jeg sklir godt over i off topic her, men men: Det må nevnes at det er primært singler ment for radio som komprimeres så brutalt. Dette er for at man ikke skal virke "lavere" enn låta før og etter. Vips har man loudness krigen gående. Alle seriøse aktører i musikkbransjen vet om det og hater resultatet. Lyspunktet: det er ikke uvanlig at man mastrer låtene annerledes når de skal på plate. Da er man ikke nødvendigvis fanget like mye av frykten for å være "for lav", og kan dermed slippe litt mere dynamikk til i produksjonen. Hadde vært morsomt å vite om metallica låta var tatt ifra singelen eller om det var plateutgivelsen. Husker at Hetfield og gutta var så opptatt av hifi at de ga ut dobbeltalbum for at det ikke skulle bli for trangt mellom rillene på vinylen. Rart om de skulle parkere lydkvaliteten så fullstendig på sine eldre dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg