Gå til innhold

Hvilken Linux versjon er det enkleste å lære seg?

Anbefalte innlegg

Legg onn SuSE, ta backup av de vigtige configfilene (som xf86config som er stress om du ikke kan horiz/vert hz på skjermen din), så har du masse informasjon om hardwaren din som suse ar autoprobet. Da kan du heller lege inn Gentoo. Å konfigurere X for første gang selv tror jeg ikke jeg hadde maktet. ikke så mye vits med et desktop uten X heller..

Legge inn SuSE først for å få config filer til Gentoo ?

Gentoo Autoprober selvfølgelig all din hardware når du putter i plata og booter. Du kan bruke "lsmod" for og notere deg moduler du eventuelt må legge inn i kernelen.

Gidder du ikke å lese deg fram til hvordan XF86Config fila skal se ( som ærlig talt ikke er NOE stress og skjermfrekvensene finner du uansett på websiden til produsenten ) kan du alltids bruke xf86config som er ett mer eller mindre nyttig program til å konfigurere X. Er man villig til å lese til og drive litt research så er ikke Gentoo, eller noen annen Linux distro vanskelig. Jeg tror mange inbiller seg at det er vanskelig da de kan se ett problem og gjøre det større en det virkelig er. Noen særskilte problemer vil man kansje alltids støte på men da finnes det millioner av sider hvor man kan lese seg fram til en løsning. Linux er bare vanskelig om man gjøre det vanskelig. Som med alt annet er noen ting vanskeligere en andre, men å sette opp en desktop Linux er ikke vanskelig! Det er bare å sette igang å ta problemene etterhvert som de dukker opp. Ikke vær redd for og bruke irc kanaler ( #gentoo @ EFNet ) forums ( forums.gentoo.org ) og de , om jeg må få si det, geniale manualene. ( www.gentoo.org ) så er jeg ikke i tvil om at du iløpet av noen dager med arbeid har din egen Gentoo Linux KDE / Gome / Fluxbox eller whatever Desktop oppe! I tilegg har du lært en masse, og du sitter igjen med ett resultat du kan være stolt av. Noe Mandrake/RedHat/SuSE newbie gutta ikke har noen spesiell grunn til, da jeg vil tro at selv bestemor kunne installert de! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor gjøre ting vanskelig år de kan gjøres enkelt? Stapp in SuSE live-eval og du ender opp med en fin xf86config-fil. Ikek vits å lete rundt på web'en da?

Bestemor kan sikkert legge inn SuSE hun også , men i mitt tilfelle er hun glad for at hun slipper å lre seg å bruke pc :lol:

Har selv tenkt å legge inn Gentoo når jeg får kvittet meg med win-partisjonene (brenne ut innholdet først). Gentoo virket nå ikke spesielt vanskelig. Alt gjøres jo av script. LFS er heller noe å være stolt av.

Lenke til kommentar
Gentoo virket nå ikke spesielt vanskelig. Alt gjøres jo av script. LFS er heller noe å være stolt av.

Strengt tatt er vel alle såkalt "avanserte" distroer (gentoo,LFS) godt dokumentert, og leder deg steg på steg gjennom installasjonen. Største forskjellen er antall steg, ikke nødvendigvis at det ene er vanskeligere enn den andre. Om noen lager et system fra scratch __uten__ en 100 siders manual skal jeg tillate meg å bli imponert.

Lenke til kommentar
Gentoo virket nå ikke spesielt vanskelig. Alt gjøres jo av script. LFS er heller noe å være stolt av.

Strengt tatt er vel alle såkalt "avanserte" distroer (gentoo,LFS) godt dokumentert, og leder deg steg på steg gjennom installasjonen. Største forskjellen er antall steg, ikke nødvendigvis at det ene er vanskeligere enn den andre. Om noen lager et system fra scratch __uten__ en 100 siders manual skal jeg tillate meg å bli imponert.

Å legge inn Gentoo/LFS for at det finnes nok av manualer, blir det samma som å la være å ha dette forumet, for det er jo svært få ting som kommer fram her, som ikke på noen måte er dokumentert. 9 av 10 spørsmål (om ikke mer...) kunne nok vært avklart med en gang om spørsmålsstilleren hadde søkt litt på Google e.l.

Talmodighet er én ting, og det må man ha i drøssevis for å starte med Gentoo. Det kommer jo veldig mange spørsmål fra folk som bruker såkalte "enkle" distroer, som Mandrake, SuSE, RedHat osv., og tro hvordan dette hadde blitt om alle skulle gå løs på Gentoo og LFS i begynnelsen...

Ikke det at jeg har noe som helst imot Gentoo, LFS e.l., de er sikkert råe distroer, men jeg tror det blir for hardt for en nybegynner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...