Gå til innhold

HK med god plass til grafikkort

Johnny_B

Anbefalte innlegg

Det har lenge plaget meg at gamere hovedkort, kanskje også med SLI, osv. ikke har plass til grafikkorta til denne målgruppen... De dekker alltid over slotten under. Det hadde ikke vært så negativ om det ikke hadde vært noe der, men det er det på alle hovedkorta jeg har sett (som regel PCI Express 1X). Skjermkort som ikke tar to plasser er ikke aktuelle for gamere.

Finnes det hovedkort som har plass til gamer skjermkort uten at man dekker over andre PCI Express (eller vanlig PCI) slotter?

Edit: noen unntak finnes det jo. Det beste jeg fant i Norge var dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605186

Men det er ikke akkurat verdens beste kort for å si det slik... Dette derimot som jeg ikke fant i Norge og som koster $700 er jo et godt eksempel på at gode single slot kort finnes.

http://www.evga.com/products/moreinfo.asp?pn=015-P3-1589-AR

Men jeg er mer på utskikk etter et hovedkort som har plass til dual slot uten at man "kaster" bort utvidelsesmuligheter ved å dekke over en annen PCI slot.

Edit 2: det eneste hovedkortet jeg har sett som har plass til vanlige gaming skjermkort er Mac Pro sitt hovedkort. Der har man ingenting i slotten over skjermkortet :)

Edit 3: Virker som evga også har skjønt at dagens skjermkort er dual slot...

http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=130-SB-E675-KR&family=Motherboard%20Family&series=Intel%20P67%20Series%20Family&uc=EUR

Endret av Johnny_B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Pckiosken, mpx og komplett fører det vannkjølte evga gtx580-kortet. Men til den nette sum av 6000 kroner. Det vil si at det koster mellom 2000-2500 kroner for vannblokka. Temmelig rått parti.

Det er da ikke noe problem å dekke over noen pci eller pci-expresspor på et hovedkort? Disse mangler jo uansett på kortet du refererte til. Ville heller sett etter et hovedkort som ikke kliner dualslot skjermkort helt inntil hverandre.

Lenke til kommentar

Fant det ene EVGA kortet etterhvert :) Men jeg synes det er rart når man ser på Crossfire/SLI hovedkort så er det forventet at man kaster bort to andre fullt fungerende plasser til skjermkortet. Og man kjører generelt ikke Crossfire/SLI med single slot skjermkort. Sett hovedkort med 4 pci slotter, der to er satt av til skjermkort (16x), i praksis får du bare brukt de to slottene.

Jeg har ikke tenkt å kjøre Crossfire/SLI, men hadde vært fint å kunne få brukt alle pci plassene jeg har betalt for :)

Har også sett hovedkort som støtter 4 skjermkort i Crossfire/SLI. Problemet er at du ikke har plass til dual slot kort, snakk om å være et bortkastet kort. Men mindre du driter penger og kjøper fire stk. EVGA GTX580 med vannkjøling.

Har ikke sett "EVGA P67 SLI" til salgs her i Norge ennå, men den kan så absolutt være aktuell. Ellers blir det nok å bite i det sure eplet og gå for en Asus der jeg mister en pci slot. Det virker, spør du meg, som dårlig design fra produsentenes side.

Endret av Johnny_B
Lenke til kommentar

Det er jo begrenset med plass på et ATX hovedkort. De aller aller færreste av oss vanlig dødelige vil noen gang kjøre noe mer enn Crossfire/SLI som de fleste hovedkort i mid/high-end segmentet har gode muligheter for. Snakker vi Quad SLI/Crossfire har man sannsynligvis også nok penger og interesse til å skaffe fire vannkjølte kort.

Mitt HK, et ASUS P6X58D-E har f.eks 3xPCI-E 2.0. Har man stort nok kabinett så er det ikke noe problem å kjøre et tri-CF/SLI oppsett. Man dekker i så tilfelle over PCI-slotene, men dette er som sagt en ulempe med ATX-standarden der plassmangel begrenser en hel del. Skulle man gjort noe med dette måtte man antageligvis lansert en ny standard med bedre plass, eller skjermkort med en ekstremt tynn og effektiv kjøleløsning.

Lenke til kommentar

Det er vel 6 slotter som er maks ja. Så jeg skjønner jo at man har plassbegrensning. Men med unntak av hovedkort med integrert skjermkort, eller for kontorbruk osv., så ser jeg ikke vits med å inkludere noe under skjermkortene uansett. Da må vi som forbrukere betale for noe vi aldri kommer til å få anledning til å bruke fordi dagens skjermkort er dual slots. Så for dual CFX/SLI skulle det bety at man på 6 slotter burde hatt 2 fullengde PCI Express for grafikk og 2 for andre ting (PCI express, PCI), de to resterende under hvert sitt restriktive grafikkort burde stått tomme.

ATX standarden virker ikke optimal i forhold til kjøling. Jeg fant også et Sapphire HK som har satt av plass til dual slot skjermkort (slik som EVGA SLI også hadde).

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?leg=&psn=000102&pid=1046

Lenke til kommentar

Vell, årsaken er at de vil appellere til flere brukere, noen har bare 1 skjermkort men en drøss med andre kort, noen har RAID kort de vil bruke.

Men det som er verst her er ATX standarden, som sagt de utvider men dessverre i feil rettning.

Er ikke bortover det skorter på plass men NEDOVER.

20 slots nedover hadde vært å foretrekke og er noe jeg savner da jeg allerede er tom for slots på hovedkortet og har mer som skulle gått inn.

Lenke til kommentar

Siden det lages mindre versjoner av ATX hovedkort, så burde det strengt tatt lages et alternativ i motsatt retning også. Jeg kan ikke umiddelbart se at ville vært noe problem, sett bort fra at man også måtte produsert kabinett som støtter størrelsen.

Jeg innbiller meg ihvertfall at noe sånt ville blitt populært blant entusiaster, om ikke blant den jevne PC-bygger og.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Re: 007CD

Hehe, 20 slots ja. Tørr jeg spørre hva du trenger så mange til? :p

Re: Komakino

Kan være enig i det. Personlig hadde det vært nok med størrelsen til en vanlig ATX med med 4 PCI slotter med en tom slot under hver av de to skjermkortene. Eventuelt for de som ikke driver med CF/SLI kun en skjermkortplass med tom slot og 4 slotter til andre ting.

Lenke til kommentar

Nemo problemo.

Jeg kunne ha tenkt meg slots til skjermkort, la oss si 2-3x dual slots, og svupp er 6 slots borte.

Deretter ett eller 2 RAID kort for harddisker og der forsvant 2 slots til.

Muligens 1-2 nettverkskort, ett WLAN muligens 2, og deretter kommer brackets for USB porter og slikt i bakkanten.

Kan fort sluke 12-14 slots i bakkant.

Lenke til kommentar

Hehe, ser fort at slottene går da. Men i reele plasser trenger du ikke så mye om det hadde vært bedre plass til skjermkort.

Når vi snakker om passformer generelt, er det ideelt at skjermkort og cpu overhode befinner seg i midten av kabinettet? Det er jo de to enhetene samme med PSU'en som genererer mest varme. PSU'en er jo et eget system som skyver lufta rett ut, mens skjermkort og cpu kjører lufta videre inn i kabinettet for å så overlate problemet til en annen vifte om å få den varme lufta ut.

Hadde ikke det beste vært å montert cpu og skjermkort slik at de også skøv lufta rett ut? Slik som PSU? Jeg bare filosoferer :)

Lenke til kommentar

Intel hadde en slik løsning med BTX i sin tid.

Men BTX sitt problem var relatert til RAM og hvordan CPU sokkelen var plassert og med integrert minnekontroller og hvordan RAM og CPU er relatert til hverandre nå, så går det ikke å bruke BTX lenger.

BTX hadde en slags innebygget sjakt for å lede varmen ut av kassa.

Videre blåser skjermkort UT av maskinen, i allefall gjør mitt 5870 og 5970 det, riktignok har de litt varme "lekasje" men mesteparten skyves ut bak.

Kan faktisk bli såpass varmt at veggen bak maskinen blir drastisk oppvarmet.

Lenke til kommentar

Føler meg litt dum nå. Alltid trodd at skjermkort tok luft utenfra og pumpet varm luft inn i kabinettet...

Man lærer noe hver dag...

Husker også man fikk dører til kabinettet med en trakt til cpu'en, ikke sett så mye av dette i det siste dog. SMart idé for å lede den varme luften effektivt ut.

Lenke til kommentar

Trakten var vel med tanke på en ekstra vifte i sidedøra som blåste kald luft mot cpu-kjøleren. Hadde en gang et CoolerMaster kabinett med en slik sak. Tanken er nok god, men i praksis så var denne ubrukelig i det øyeblikk man skaffet en kjøler som var 2-3cm høyere en stock :roll:

Er man litt fingernem så kan man jo stikke på jernvarehandelen/Clas Ohlson og skaffe noen digre bøyelige rørbiter på en 10-15cm diameter og lage sitt eget lille luftdirigerings-system.

Mange 3parts cpu-kjølere bruker jo den forholdsvis varme luften fra ram-brikkene til å dytte bort den varme luften fra CPU. Jeg innbiller meg at tempen hadde blitt noe bedre hvis man hadde fiklet til en ordning der man dirigerte kald og frisk luft fra utsiden direkte inn mot CPU-kjøler. F.eks med et rør av noe slag. Og fortrinnsvis et kabinett med vifteplass i topp.

Hadde vært litt interessant å prøvd :)

Lenke til kommentar

Siden det lages mindre versjoner av ATX hovedkort, så burde det strengt tatt lages et alternativ i motsatt retning også. Jeg kan ikke umiddelbart se at ville vært noe problem, sett bort fra at man også måtte produsert kabinett som støtter størrelsen.

Jeg innbiller meg ihvertfall at noe sånt ville blitt populært blant entusiaster, om ikke blant den jevne PC-bygger og.

Den forsto jeg ikke? mener du mATX og mITX?

Det finnes jo EATX, XLATX og HTPX... som er større enn ATX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...