Gå til innhold

Så mye sparer jeg ved å ikke være en merkeslave idiot.

Artemia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såklart er det noen produkter som har minimal forskjell, men på mange produkter er det som påpekt mange ganger over her store og viktige forskjeller.

Jeg har en kamerat, og familien hans dyrker gulerøtter. De selger både til Bama og til Euroshopper eller First-Price. Husker ikke helt hvem det var de solgte til, men uansett. Eneste forskjellen på de er at de som går til Bama er de som estetisk ser best ut. Bama har en del regler på hvor mye bøy det kan være på de og lignende, mens Euroshopper/FP tar de andre. Prisforskjellen er vel rundt 20 kroner pr pakke, men det er akkurat de samme gulerøttene (som forøvrig er de beste jeg har smakt).

Når det kommer til spesielt kjøtt ser jeg ikke noe poeng i å spare 10-20 kroner når det billigere produktet er så mye dårligere. Samme gjelder veldig mye annet, men jeg kjøper gladelig mais fra Coop sitt eget merke (nå er ikke hermetisk mais noe supert produkt uansett, og jeg har ikke smakt noe særlig forskjell på disse og Little Green Giant), og jeg kjøper også gulerøtter fra billigmerkene.

Lenke til kommentar

Akkurat når det kommer til kjøtt, så er ikke alltid det dyreste det beste. Det aller billigste bør man som regel styre unna, men man kan ofte få bedre kjøtt til en billigere penge.

Det med gulrøtter er jeg derimot helt enig i. Jeg kjøper dem til 10 kroner kiloen. De ser kanskje ikke noe særlig ut, men jeg serverer sjelden hele gulrøtter uansett.

Lenke til kommentar

Å kjøpe kun billigprodukter er vel like lurt som det motsatte. Ambro-kaffen er grønnjævlig, og det er ikke så enkelt som at brød er brød. Er man skikkelig "smart" baker man uansett selv, og kaffe kjøper man da ikke så ofte at det er enorme penger å spare på å kjøpe det aller billigste fremfor det litt dyrere og brukbare.

Og hvorfor kjøpe corn flakes i det hele tatt? Det teiteste av alt er billigutgaver av unødvendige luksusprodukter (taco, ostepop, surkål, juice ..), det er uendelig mye billigere å bare la det være. Tilgi meg for at jeg kjøper Coca-Cola. Hvis forbruket ditt er så høyt at billig-colaen gjør en betydelig forskjell, drikker du for mye brus. Det smarteste av alt er kanskje å kjøpe brus på glassflaske eller boks, for selv om det er dyrest per liter er det i hvert fall en fornuftig mengde. Når jeg kjøper noe for å kose meg, vil jeg ha det jeg liker best.

Forresten har Meny billigvarene også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ha et vanvittig kjedelig kosthold. Det finnes sikkert mange eksempler på produkter som cruiser på imaget (hvor mye koster "Voss"-vann?), men som regel er det en god grunn til at prisen er høyere. Pølser er noe man merker det veldig lett på. Billigmerkene sine er pakket fulle av vann og har en svært lav kjøttprosent, ofte under 50%. Så har man Idsøe, som bruker 90%+ rent kjøtt, de beste krydderne, lager utallige varianter og produserer små kvanta. Selvfølgelig blir prisen dobbel, trippel eller kvadruppel. Og det er vel verdt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

å ærlig innrømme at jeg aldri går etter merker i butikken, men etter smak, jeg har nylig flyttet, og selv om det finnes et og annet fellesmerke er det stort sett ingen like merker, en utmerket sjanse til å prøve alt mulig, og tror du ikke jeg velger nesten identiske produkter nå som før jeg flyttet, etter å ha prøvd forskjellige merker. Samme prisklasse osv.

Men her i sverige er jo ikke akkuratt pris noe problem om man kommer fra norge, selv ikke som student, og for 99kr/kg kan jeg få kjøttdeig som inneholder 95% kjøtt og 5% fett, for 49:90 får jeg 25% fett og 75% kjøtt. Samme merke og kartonger, men du ser tydelig forskjell. Er kiloprisen per kjøtt høyere? Ja! Smaker det bedre? JA!! I retter der kjøttdeigen ikke har såå stor betydning kjøper jeg det med høyt fettnivå, steker og heller av fettet, og der kjøttdeigen står i fokus er det den dyre utgaven som gjelder. Og siden jeg er glad i kjøttsmak så blir det oftere den dyre enn den billige.

Mat koster "ingenting" vi bruker så lite på mat at vi burde skamme oss uansett, kan like gjerne kjøpe det som er godt.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper maten som smaker best, og så mye økologisk som mulig. Økologisk frukt og grønnsaker smaker fantastisk, fordi de har en naturlig vekstsyklus i motsetning til billige grønsaker som tvinges/stresses til å bli klare så fort som mulig. Økologisk mat er dyrere, men både sunnere og mere smakfull. Det er bedre å være bevisst på det man spiser, i stedet for å bare plukke billig fordi det er billig. Stopp å tenk over hva du egentlig kjøper!

Lenke til kommentar

Jeg kjøper maten som smaker best, og så mye økologisk som mulig. Økologisk frukt og grønnsaker smaker fantastisk, fordi de har en naturlig vekstsyklus i motsetning til billige grønsaker som tvinges/stresses til å bli klare så fort som mulig. Økologisk mat er dyrere, men både sunnere og mere smakfull. Det er bedre å være bevisst på det man spiser, i stedet for å bare plukke billig fordi det er billig. Stopp å tenk over hva du egentlig kjøper!

Svada, fra ende til annen.

Økologisk mat er ikke sunnere.

Økologisk mat smaker ikke bedre.

Samtidig gjør økologisk landbruk krav på flere naturresurser og gir mindre avkastning. Det er direkte uansvarlig og forsvarerne av det er som regel lettlurte og skinnhellige.

Lenke til kommentar

Samtidig gjør økologisk landbruk krav på flere naturresurser og gir mindre avkastning. Det er direkte uansvarlig og forsvarerne av det er som regel lettlurte og skinnhellige.

Litt av fordelen med økologisk mat er jo at veldig mye av det er kortreist, og det er jo absolutt positivt.

Uansett blir det for dumt å se på dette i sort-hvitt -- det er utrolig mange flere sider av denne saken, og selv om det kanskje bruker litt mer plass til å dyrke på har man sluppet å kjøre en svær lastebil fra Tyskland for å komme med mais.

Lenke til kommentar

Å du skal ha meg til å stole mere på noen artikler enn min egen smak? Jeg tror jeg må le..

Men når vi først er inne på artikler:

Nofima

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Men når vi først er inne på artikler:

Nofima

Håpet du at jeg ikke skulle lese artikkelen, og bare anta at den støtter din sak? :D

Beklager, den går ikke.

Det står ingenting der om at økologisk mat kategorisk smaker beder, og konklusjonen er at det er umulig å konkludere med at økologisk mat på noen som helst måte er bedre.

"Noen av disse egenskapene kan tenkes å påvirke smaken, selv om dette ikke er vist."

"For mange produkter (spesielt planter) er det faktisk behandlingen etter innhøsting, særlig gjennom prosesseringen, som gir det største bidraget til smaksvariasjoner, ikke dyrkningssystemet."

Endret av Lord Britishface
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Artemis:

Jeg starter med et spørsmål som du kan velge selv om du anser som personangrep eller ei men her: Hva i svarteste svingende har du røyka når du skrev den tråden her?

Smak er sterkt subjektivt. Man kan ikke si at: Heinz smaker dritt i forhold til pris hvis du smaker en billig ketsjup til 50 øre literen eller whatsoever. Jeg liker ikke Heinz heller, jeg liker ikke billigketsjupen, jeg liker Idun. Hva så? Det er meg. Det betyr ikke at alle som liker Heinz og kjøper den er snobber eller idioter, og det betyr heller ikke at de som kjøper billigketsjupen er en gjeng med gjerrigknarker. Det betyr ikke at jeg burde da skrive en forelesning om hvor idiot du er hvis du kjøper noe annet enn det jeg liker best. (Merknad: egentlig du, men skrev i jeg-form siden resten av avsnittet var slik.)

Det er noe å tenke på hvorfor noen merker er billigere eller dyrere enn andre. Du har noe rett i at noen markedsfører seg som et så dyrt merke at de dermed blir dyrere. Men oftest har det noe med tilberedning og ikke minst innhold. Å betale 10 kr mer for en pakke pølser er helt greit, så lenge jeg vet at jeg da betaler for kjøtt, enn å betale 10 kr mindre og betale for en utvannet blanding av uidentifiserbart materiale. Man bør tenke litt på hva man putter i seg, ikke bare hva det koster.

(Btw: Både Grans og First-Price brusen er kjempegode begge to, og kjøpes hvis jeg har dårlig råd en helg før lønning eller lignende. Men som sagt, dette er en SUBJEKTIV mening!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...