Gå til innhold

USB-dødaren er klar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har null tro på at denne kommer til å erstatte USB for bærbar lagring med det første, kanskje om 3-4 år.

Håper du er forberedt på å bli overrasket. :) Thunderbolt er et genialt teknologisk konsept og har ytelseskarakteristikker som det ikke finnes maken til i forbrukermarkedet, spesielt på responstid og synkronisering. Håper inderlig ikke politikk og lisenser skal stoppe denne.

Lenke til kommentar

Jeg har null tro på at denne kommer til å erstatte USB for bærbar lagring med det første, kanskje om 3-4 år.

Håper du er forberedt på å bli overrasket. :) Thunderbolt er et genialt teknologisk konsept og har ytelseskarakteristikker som det ikke finnes maken til i forbrukermarkedet, spesielt på responstid og synkronisering. Håper inderlig ikke politikk og lisenser skal stoppe denne.

Problemet er at per i dag, genialt teknologisk konsept eller ikke, så har det små fordeler over USB, jeg håper jeg er for pessimistisk når det kommmer til intels evne til å raskt komme ut med rimlig billige fibervarianter.

AtW

Lenke til kommentar

Det kommer ikke til å bli tatt i brukt riktig enda. Markedet må bli modent først

Mange sitter med nye pcer der dette ikke er implementert. De kan ikke bare bytte ut pcen enda.

Hvilket utstyr er det som snart er tilgjengelig til å støtte Thunderbolt ?

Det går alltid en vis tid før nye ting blir tatt i bruk

Lenke til kommentar

hva skjer hvis man har behov for å koble flere enheter til samme kabel ?

Da trenger man likegodt en Hub med ekstra strømforsyning.

Da gjenstår bare hastighets fordelen og det er det enda stund til man kan utnytte

Du kan daisy-chaine i de situasjonene der det er relevant, i andre situasjoner, hva så? Den oppfører seg som en vanlig kabelstandard. Og hastighet og rekkevidde er ikke "bare", det er blant de mest sentrale tingene med en slik standard.

AtW

Lenke til kommentar

Da gjenstår bare hastighets fordelen og det er det enda stund til man kan utnytte

Du kan daisy-chaine i de situasjonene der det er relevant, i andre situasjoner, hva så? Den oppfører seg som en vanlig kabelstandard. Og hastighet og rekkevidde er ikke "bare", det er blant de mest sentrale tingene med en slik standard.

AtW

kan du forklare det for en som ikke er helt oppdater på alle de nye begrepene ?

Av det jeg forstår så ser jeg bare ikke behovet for en slik standard på mange år.

Lenke til kommentar

AtW

kan du forklare det for en som ikke er helt oppdater på alle de nye begrepene ?

Av det jeg forstår så ser jeg bare ikke behovet for en slik standard på mange år.

Du kan koble flere produkter i en "lenke". F.eks: PC<->harddisk<->harddisk<->skjerm

Forøvrig så kan strøm leveres "downstream". Altså i eksempelet mitt så kan PC-en levere strøm til den første harddisken og skjermen kan levere strøm til den andre harddisken.

Lenke til kommentar

Problemet er at per i dag, genialt teknologisk konsept eller ikke, så har det små fordeler over USB, jeg håper jeg er for pessimistisk når det kommmer til intels evne til å raskt komme ut med rimlig billige fibervarianter.

AtW

Hvordan kan du si at fortrinnet er lite i forhold til USB. USB er til Thunderbolt som en skrutrekker er til en full verktøykasse. Nå tror jeg ikke USB vil forsvinne, siden vi trenger strøm til musa og tastatur enn så lenge, men utover det ser jeg liten langvarig nytte av USB. Dessuten er det enklere å finne igjen en mus som henger i en kabel. Nok en grunn til å beholde USB i enkelte tilfeller. Er faktisk seriøs her. Det vil nok ta litt tid før Thunderbolt blir billig nok til mus/tastatur, men det vil nok komme.

Med thunderbolt skal en huska at en får med en switch for hver kontroller en kjøper. I dag er det kun 2 TB porter per kontroller. I fremtiden vil det bli noen flere. Dette vil gjøre det mulig å sette opp fullt redundante nettverk uten egne switchbokser. TB takler også fint at du lager masse loops i nettverket ditt, noe som fort kan skje når du kobler sammen NAS, mediasenter, TV, workstation og kanskje en docking til laptop, gjerne med flere kabler ut fra hver enhet siden du vil ha mer båndbredde enn "usle" 10Gbps. Det er jo fint om laptopen kan vise skjermbildet sitt på TV i loftstua uten at det påvirker mediasenteret som viser til en annen TV og henter media fra NAS som også står i lenka mellom laptop og loftstue TVen. Nei?

Lenke til kommentar

Med 3 meters kabler så er det ikke praktisk å gjøre tingene du skisserer med TV-bolde uansett. Problemet med dagens standarder til noenlunde fornuftig pris er kombinasjonen høy hastighet og rekkevidde. Å få økt båndbredde på så korte strekk er i mine øyne ikke særlig store fordeler.

AtW

Lenke til kommentar

De optiske kablene kommer. De skal være kompatible med dagens kontrollere (Edit:) og porter.

Som jeg sa, min kommmentar handlet om per i dag, jeg er som sagt skeptisk til at man får noenlunde rimlige fibervarianter ganske raskt, men forhåpentligvis tar jeg feil.

AtW

Lenke til kommentar

Hva er verdien av å vurdere en standard basert pådagens tilgjengelighet når den nettopp er lansert? Virker som en lite konstruktiv øvelse.

Det er ikke nødvendigvis konstruktivt å bedømme det bare basert på lovnader om framtiden heller. Per i dag finnes det ingen fibermulighet, i mine øyne står og faller standarden på når og hvor billig dette blir tilgjengelig, fordi å kjøre det over kobber som i dag gjør standarden til noe som gir lite mernytte i mine øyne. Det er jo forøvrig greit at det er lite utstyr som er tilgjengelig, det er jo helt vanlig når slik lanseres, men at kabling ikke eksisterer er større grunn til bekymring.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...