Gå til innhold

Psykologi: eksamen i Tromsø kontra Bergen

Kakofoni

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å studere psykologi til våren, og har egentlig planlagt å studere i Bergen. Jeg har hørt flere ganger at eksamen for introduksjonsstudium i Tromsø er enklere enn i Bergen, og leker nå med tanken. Er det noen som har erfaringer med dette? Stemmer det, og i hvor stor grad?

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må henge meg på iChristian.

Liker du MC best, så gå for UiT (eller NTNU), liker du å skrive eksamensoppgaver, gå for UiB (eller UiO). Liker du å skrive semesteroppgaver, gå for NTNU

Merk at UiT "helgarderer" litt ved å ha både en kortsvarseksamen og en MC eksamen for 20poengersfaget.

Tviler sterkt at det er noen merkbar systematisk forskjell i hvor enkelt det er på de forskjellige universitetene. De bruker eksterne sensorer, og det er fine normalfordelinger av karakterer der som alle andre plasser.

Lenke til kommentar

Hva er MC? Multiple choice?

Anyway, noen av dere som faktisk går/har gått psykologi og merket noe av dette selv? Altså at folk fra Tromsø som har flyttet til Bergen er dårlige/sliter mer det første året i profesjon eller noe lignende?

Hvis du er så heldig at noen faktisk har en slik erfaring, så er den neppe representativ og neppe noe som du skal velge ut ifra. Hvis noen har hatt en slik erfaring er det nok heller pga forskjeller i motivasjon enn forskjeller i hvor vanskelig det er. Jeg har gått både ved UiT og NTNU, og det ene året gikk jeg ut med under C i snitt, det andre året gikk jeg ut med A i snitt.

Det som skilte seg var motivasjonen og hvor mye jeg hadde jobbet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...