Gå til innhold

GRUB krasja, drog med seg boot.ini i dragsuget...

Anbefalte innlegg

Jeg kjører dualboot mellom Slackware 9.0 og Windows XP.

For tre uker prøvde jeg et gui-redigeringsprogram for GRUB. Det krasja, og dermed funka ikke gruben min... Greit nok å få ordna det, men nå, når jeg starter Windows, så kommer denne meldingen opp:

Ugyldig Boot.ini-fil.

Starter opp fra C:/winnt/

Nærmere søk viser at denne filen faktisk ikke finnes... Hva skal stå i denne fila når jeg bruker GRUB som bootloader?

Windows fungerer helt som før dette skjedde, men for ordens skyld vil jeg ha den feilmeldingen vekk...

EDIT: Dette kan sikkert se ut som en real feilpost, men siden det var GRUB som hadde skylden, så valgte jeg å poste her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjører dualboot mellom Slackware 9.0 og Windows XP.

For tre uker prøvde jeg et gui-redigeringsprogram for GRUB. Det krasja, og dermed funka ikke gruben min... Greit nok å få ordna det, men nå, når jeg starter Windows, så kommer denne meldingen opp:

Ugyldig Boot.ini-fil.

Starter opp fra C:/winnt/

Nærmere søk viser at denne filen faktisk ikke finnes... Hva skal stå i denne fila når jeg bruker GRUB som bootloader?

Windows fungerer helt som før dette skjedde, men for ordens skyld vil jeg ha den feilmeldingen vekk...

Den skal se sånn ca. slik ut:

[boot loader]

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition"

/fastdetect

Lenke til kommentar
Virker rart at du greier å starte opp uten å ha boot.ini filen, tror ikke det er mulig. (har du husket å vise skjulte filer?)
jada, det gjorde jeg.

Men nå kan man trygt si at det ikke fungerte. Jeg la til det AMDfan foreslo, og meldingen ved oppstarten forsvant.

Så nå fungerer alt perfekt.

Bortsett fra at meldingen ved oppstarten er erstattet av en ny, og Windows starter ikke opp i det hele tatt...

Meldingen jeg får nå er følgende:

Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:

<windows root>system32hal.dll.

Installer en kopi av filen ovenfor på nytt.

Så jeg hadde tenkt å fjerne den nye boot.ini-filen som jeg lagde.

MEN: Lagde en oppstartsdiskett i Win98 (en annen maskin vi har), og prøvde denne. Men selvfølgelig har ikke denne støtte for NTFS, så jeg kunne ikke lese fra NTFS-partisjonen(hvor boot.ini ligger). I Linux finner jeg filen, men det er alt, siden NTFS bare er read-only i Linux....

Hvis jeg skal skrive det jeg nettopp har skrevet på en rask måte, så blir det vel noe á la dette:

HJEELP! JEG TRENGER HJELP FOOORT!!!

Lenke til kommentar

Mener det finnes noen tredjeparts programmmer for å få 98 til å skrive til NTFS.

Ellers kan du jo prøve og se om du for gjort noe fra repare funksjonen fra windows xpcd-en.

Ellers er det vell bare reinstalasjon av xp igjen.

Lenke til kommentar
Har ikke WinXP-CD, men jobber for å få tak i den...

Får se når den tid kommer.

Reinstallasjon er absolutt siste utvei, og den kommer aldri..

Mulig at en "Reparer" vil fungere.

Jeg har en WinXP cd, kan sikkert svi en til deg også

Lenke til kommentar

En annen mulighet er å stappe harddisken min i en kamerats PC (som kjører WinXP) som slave, og bare slette boot.ini-fila. Da vil den gamle meldingen (Ugyldig Boot.ini..........) komme igjen, og det vil vel da fungere igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...