Gå til innhold

Hvorfor får norsk ishockey så dårlig media dekning?!

bIsk0p

Anbefalte innlegg

Siden slutt spillet i fjor har jeg begynt å interessere meg for Oilers og ishockey og irritere meg stadig over manglende media dekning! Gikk inn på tv2sporten.no (som hadde store bannere på banen i går dagens kamp mellom Oilers og Vålerenga), der stod det fattige 6 linjer om kampen i går som trolig avgjorde hvem som fikk sølvet. De lokale avisene (som virkelig burde jobbe for å få Oilers og ishockey på agendaen) er ikke stort bedre.

Det tv2sporten faktisk prestere å bruke plass på er at en tennis spiller spilte i Liverpool drakt, spøkelser i garderoben til FFK, at homofile vil ha egne VM plasser..

Er det så få person som interessere seg i ishockey her i Norge, eller er det bare journalistene som ikke har peiling/interessere seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det ishockey mangler for å være få et stort publikums engasjement da?

Jeg forstår at media oppmerksomheten er et resultat av interessen fra flertallet, men kan dette være et resultat av media oppmerksomheten igjen? Populæreting vil alltid trekke til seg flere tilhengere..

Lenke til kommentar

Det er nok en blanding. Sporten har ikke det HELT store publikumsengasjementet, dette gir mindre sannsynlighet for at journalisten selv er stor fan, samt sportsredaktøren, noe som igjen gir mindre dekning.

Det er den nest største sporten vi har i Norge, om man ser på antall tilskuere på tribunen.

Lenke til kommentar

Det er nok en blanding. Sporten har ikke det HELT store publikumsengasjementet, dette gir mindre sannsynlighet for at journalisten selv er stor fan, samt sportsredaktøren, noe som igjen gir mindre dekning.

Det er den nest største sporten vi har i Norge, om man ser på antall tilskuere på tribunen.

Sikker på det? Tilskuer plassene på de forskjellige arenaene i Norge er rimelig små, Oilers har vel plass til litt over 2000 bl.a. Usikker på de andre, men Oilers Arena som skal bygges nå mener jeg at ikke skulle ha mer enn 4000 plasser. Synes det er rart at de ikke satser på høyere når de først bygger...

Håndball er vel en ganske god publikums attraksjon?

Lenke til kommentar

Hockey er ca dobbelt så stor.

Det er bare TV2s satsing på håndball for noen år tilbake som gjør at folk tror at det er en stor sport.

Interessant! Det vil si at det kun er media som ikke er helt oppdatert som er årsaken til at ishockey blir oversett? Selv ikke det at det norske ishockey forbund møtte opp med medaljer til sølv og bronse vinnerne klarte å fange medias oppmerksomhet..

Lenke til kommentar

Norge har vel ikke prestert så veldig mye i fotball heller de siste landskampene de har spilt heller(?) Og må si at nivået på norsk fotball er ganske lavt i forhold til andre land.

Ishockey har et mye større tempo, samt folkene som spiller tåler faktisk å bli rørt i motsetning til de pysete fotball spillerne :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev faktisk særemne på VGS om forskjellene mellom nrk og tv2 nyhetene, dermed også sporten.

Det kom ganske tydelig fram at TV2 hadde mer fokus på sporter de hadde rettigheter til å vise, deriblant håndball.

Dette er jo så klart for å prøve å få fram interesse for sporten så flere skal se på tvkampene.

Samme gjorde de da de hadde rettigheter til BLNO (den norske basketball ligaen).

Lenke til kommentar

Selvsagt viser de mest av de sportene de selv har rettigheter til, sier seg selv. Det er ikke lønnsomt å kjøpe noe fra andre hvis man ikke vet at det blir en hit. Men det har seg slik at TV2 faktisk har rettigheter til ishockey (ser iallefall TV2sport og watne ganske ofte i ishallen (stavanger), men tror det kun gjelder VIF og sparta..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Satser på at noen her har litt peiling på ishockey, hvordan blir rangeringen i sluttspillet avgjort når tre lag har 4-1 i kamp statistikk? Blir det målforskjell det går på?

Sparta har 5-0, mens Lillehammer, Oilers og Lørenskog har 4-1 (ser nå at VIF har anket tapet, men satser på at det blir avvist. Tullete folk!!) Jeg leste at Oilers ville møte enten Lillehammer eller Lørenskog, noe som skulle bety at Oilers ligger som nr 2, hvis det ikke skal bety at Sparta tvilsomt velger Oilers da.. :hmm:

Anyone?

Lenke til kommentar

Norge har vel ikke prestert så veldig mye i fotball heller de siste landskampene de har spilt heller(?)

Bortsett fra at mester Drillo igjen har hevet laget til toppen av kvalikken og de øvre sjikter av FIFA-rankingen. Interessen rundt landslaget har sjeldent vært større.

Lenke til kommentar

Tror du man topper en kvalikkgruppe og klatrer på FIFA-rankingen ved å være dårlig?

Spørsmålstegnet var pga jeg ikke har følgt så mye med i det siste. Men igjen, har ikke sett noe om Norge, og det er MYE fotball i nyhetsbildet

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hockey er ca dobbelt så stor.

Det er bare TV2s satsing på håndball for noen år tilbake som gjør at folk tror at det er en stor sport.

Interessant! Det vil si at det kun er media som ikke er helt oppdatert som er årsaken til at ishockey blir oversett? Selv ikke det at det norske ishockey forbund møtte opp med medaljer til sølv og bronse vinnerne klarte å fange medias oppmerksomhet..

Det har nok litt med at det er TL, sykkel, bilsport, poker, håndball, friidrett. Alle er større begivenheter på landsbasis og på verdensbasis ihvertfall basert på antall registrerte spillere. Og ski er vår nasjonalidrett og håndball har i tillegg en ganske bra standing i Norge både pga damelandslaget, tilknytning til de respektive lag, tidligere satsning på håndball på tv og at TV-Norge sendte kamper rett før ukens store film.

I tillegg er vel russisk og amerikansk hockey mye større enn norsk hockey og vi har norske utøvere i disse ligaene. Jeg vil anta at det stort sett er disse grunnene til det...

Lenke til kommentar

Grunnen er at man ikke ser pucken.

:dontgetit:

Så du sier svensker, amerikanere, canadiere osv har bedre syn enn nordmenn?

Jeg har aldri noe problem med å se pucken, men kanskje det har noe med at jeg har spilt masse hockey selv så "vet" jo ofte hvor den er.

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...