Gå til innhold

Kobling av 12 mikrofoner på en mikrofoninngang på PC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil vel fungere, men hvor bra vet jeg ikke. Tror nok lyden som kommer blir dårligere.. Jeg hadde 2 mikrofoner av samme type tilkoblet min gamle laptop før, og jeg hørte at når jeg koblet ut den ene mikrofonen ble det bedre lyd, enn når den andre var tilkoblet. Ville heller satset på å ha flere lydkort. Du kan jo også ta 6 mikrofoner på Line in og 6 på mic in..

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er vel hva han skal med 12 sånne mikrofoner på en PC. Skal han overvåke 12 kontorer eller lage et mikrofon array?

Uansett det går ikke med splittere!! det er mulig om man er heldig at det kommer en eller annen slags lyd fra hver mikrofon, men lyden vil nåkk ikke bli forståelig. For å få til dette må man ha en mikser med 12 mikrofon innganger. Nå vet ikke jeg om noen miksere for den typen mikrofoner men mulig det finnes. Nå går ikke slike mikrofoner på line in som forrige poster foreslår da jeg er rimelig sikker på at det er en electret som trenger noen volt phantompower. Å det er ikke mange lydkort med mer enn en slik type micinngang. Det finnes lydkort med mange mic innganger men de er for sang micer som enten er dynamiske eller trenger 48 phantompower (noe som ville ha sprengt den microfonen). En mulighet kunne jo være å kjøpe 12 billige USB lydkort men jeg vet ikke hvor bra PCen ville ha fungert da.

Så for å få dette til enten finne en spesial mikser for sånne mikrofoner eller bruke skikkelige mikrofoner og en skikkelig mikser.

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er vel hva han skal med 12 sånne mikrofoner på en PC. Skal han overvåke 12 kontorer eller lage et mikrofon array?

Uansett det går ikke med splittere!! det er mulig om man er heldig at det kommer en eller annen slags lyd fra hver mikrofon, men lyden vil nåkk ikke bli forståelig. For å få til dette må man ha en mikser med 12 mikrofon innganger. Nå vet ikke jeg om noen miksere for den typen mikrofoner men mulig det finnes. Nå går ikke slike mikrofoner på line in som forrige poster foreslår da jeg er rimelig sikker på at det er en electret som trenger noen volt phantompower. Å det er ikke mange lydkort med mer enn en slik type micinngang. Det finnes lydkort med mange mic innganger men de er for sang micer som enten er dynamiske eller trenger 48 phantompower (noe som ville ha sprengt den microfonen). En mulighet kunne jo være å kjøpe 12 billige USB lydkort men jeg vet ikke hvor bra PCen ville ha fungert da.

Så for å få dette til enten finne en spesial mikser for sånne mikrofoner eller bruke skikkelige mikrofoner og en skikkelig mikser.

Fortell mer om dette. Jeg har en mikrofon koblet til maskinen min på line in nå, og den fungerer utmerket den. Og det er en slik som ts linker til.

Lenke til kommentar

Stemmen din er sjeldent nok til å produsere et linjesignal, og du vil få lyd via linjeinngangen, men om det er en normal linjeinngang vil det bli et rimelig lavt signal.

Flere mikrofoner koblet på samme inngang vha mange splittere kan fort oppføre seg på måter du ikke ønsker, det beste er som nevnt et miksebord, men disse koster gjerne noen hundrelapper med så mange innganger.

Som nevnt, hva skal det brukes til? USB-lydkort får du ned til noen få kr stykk, og en bunke sånne i en powered usb-hub kan fort være et mye bedre valg

Lenke til kommentar

Sjefen vil ha dette til telefonkonferanse a la Skype og MSN. :hmm:

Har prøvd med 5 mic på en inngang. Lyden er svak. For hver mic som kobles til vil lyden bli svakere.

Kanskje en forsterker kan fikse dette...

PS: Mitt forslag var å få inn Viju eller annet firma som kan gjøre dette for oss. Da hadde vi fått en proff løsning, som ville fungert...

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig han ønsker? En mikrofon per deltaker i samtalen? Hvorfor ikke i så fall bruke et voip program med støtte for flere deltakere (kan ikke alle det nå for tiden?) og så heller bruke en klient per person.

Evt bare bruke en mikrofon midt i rommet, finnes mange gode løsninger for det også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Høres ut som om sjefen ønsker å spare inn penger ved å lage/velge den billigste måten å gjøre det på. Dårlig ide.

Konferanseløsninger, slik som dere er inne på, er for det første ingen triviell utfordring. Og for det andre er det ofte enten en del av kundekontakt eller en ofte brukt løsning på internt samarbeid. Om løsningen da er halvferdig og/eller dårlig så ender det ofte med enten et dårlig inntrykk ovenfor kundene eller at løsningen ikke blir brukt internt da den ikke fungerer eller fungerer dårlig.

Lyd er en vesentlig del av en slik løsning. Om man må gjenta seg selv, snakke ekstra høyt eller ellers har problemer så blir det et irritasjonsmoment. Eg mener ikke at man MÅ velge den dyreste løsningen fra Polycom/Cisco, men vær obs på konsekvensene av å velge den absolutt billigste løsningen.

For mindre møterom(tror det er 1-6 personer) så har Polycom en USB konferansehøytaler som skal fungere ganske bra(ikke testet selv). Denne koster vel en tusenlapp eller deromkring. På videodelen så kan det være nok med et godt webkamera som står i den ene enden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...