Gå til innhold

eksperter søkes

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et hovedkort av typen: ASUS A7N8X Deluxe.

Jeg skal kjøre dual ram og seriell-ata.

Først lurer jeg på det med dual ram.

Vil det så lange jeg har to eller fler rambrikker i maskinen automatisk kjøres dual ram? Eller må jeg sette det opp selv i biosen?

Så ang. seriell-ata.

Jeg skal mest sansynligvis ha tre harddisker.

En liten kjapp til windows og to større til lagring mm.

Slik jeg har forstått det legges informajonen delt på harddiskene når du kjører seriell-ata.

vil da windows legges på alle harddiskene. eller legges den kun på disken jeg har beregnet til windows.

Ville det lønne seg for meg å kun sette inn disken til windows og så innstallere windows, slå av maskinen og så sette inn de to andre harddiskene.

Hvordan kan jeg forhindre at annet legges på os disken etter alle tre er innstallert?

Og... En ting til. Vil hovedkortet være ferdig konfigurert til å kjøre seriell-ata eller er dette noe jeg må stille inn selv i bios?

Ble litt rotete dette her, men jeg håper dere forsto hva jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første spm kan jeg ikke svare på,

Det andre derimot er ikke s-ata du snakker om, det er nok raid oppsettet på s-ata diskene, noe du ikke trenger å ha på hvis du skal ha en raptor som windows disk.

s-ata er kun et raksere og friere grensesnitt mtp mindre kabler, det skal vistnok være litt knoting med å installere windows på de.

Om du må stille det inn i bois er også et spm jeg ikke kan svare på, du må nok installere selve grensesnittet.

Men om den booter rett i fra s-ata spørs på hvilke settings som står i bois

Lenke til kommentar

dual ram så må du ha 2 like store brikker, det skal helst vrære identiske. skal funke av seg selv..

Kjøp en SATA til OS og lagring kan du bruke PATA, da sparer du noen kroner. du har ikke bruk for SATA til lagring med mindre du skal se 3 filmer samtidig eller noe sånt. men du velger jo selv er jo sef kjekt med sata. husk å legge swap (page) fil på en annen disk en OS disken.

// Slik jeg har forstått det legges informajonen delt på harddiskene når du kjører seriell-ata. //

??

normalt så legges OS kun på den disken du velger å installere det.

tror du trenger drivere for å få opp sata disken, mulig du kan legge tid disse under installasjon av os, har ikke fått kloa mine i en sata disk enda.

du velger hvor du skal installere ting, selv unngår jeg å installere noe som helst på OS disken, har en annen til installeret programmer en til uninstallerte osv.

Du velger jo hvor du installerer ting, men det vil sikkert alltid dukke oppe noe rusk

som sakt så tror jeg kun de nyeste hk støtter SATA i hw, du trenger mest sannsynlig drivere.

Lenke til kommentar

Hei.

For å få sata disken oppe å gå så må du instalere driverene for de (ligger på cden) ved å trykke f6 når du starter win xp. Så lar du alt gå sin gang. Starter maskina på nytt... så taster du det det står på skjermen.

Raid 0= begge hder (må være helt like) da er det snakk om striping, hdene skriver og leser paralelt. Dette blir da som en stor hd med dobbel arbeidskraft.

Raid 1= Mirroring, begge diskene har samme innhold (sikkerhet)

bare leste kjapt igjennom manualen..

mvh knutern_

Lenke til kommentar

Knutern skrev:

"Raid 0= begge hder (må være helt like) da er det snakk om striping, hdene skriver og leser paralelt. Dette blir da som en stor hd med dobbel arbeidskraft."

Vil det da si at begge hdene går under samme stajonsnavn? F.eks. D:

eller har de hvert sitt stasjonsnavn

Lenke til kommentar

ASUS A7N8X har 2 SATA-kontakter som hver kan styre 1 disk. SATA-kontrolleren kan kjøre RAID-0 (striping) eller RAID-1 (mirroring) hvis du ønsker det. I det første tilfellet så får du en logisk disk som er summen av de 2 som er koblet i RAID-et (de må være like store!).

Hvis du skal ha 3 SATA-disker så må du kjøpe deg en ekstra SATA kontroller, men hovedkortet har jo 2 "vanlige" ATA-100 kontakter som kan brukes til ATA-100 disker/CD/DVD, og det er bare teoretisk hastighetsforskjell mellom ATA-100 og SATA på dagens disker.

Mvh.

NAB.

Lenke til kommentar

Som sagt så har ikke XP støtte for S-ATA(n?), derfor må du trykke F6 eller noe i den retningen når det kommer beskjed om det.

Om du må stille inn noe i bios? Jeg for min del gjør det alltid med P-ATA disker. Tjener litt på å ha manuelle instillinger. Ingen boot-search.

Du trenger ikke å være redd for å jobbe i BIOS'en, i alle fall ikke med det kortet du skal ha. Bios'en er grei og oversiktlig, og ASUS lager gode manualer.

Om RAID0 :

RAID 0 eller stripping er kort forklart en maskinvarestyrt "sammenslåing" av diskene dine. Dette medfører at OS'et får oppgitt disken som en disk. Ofte vil OS'et trenge ekstra støtte for RAID-kontrolleren (dvs. drivere).

Stripping foregår ved at ALT blir "delt i to" slik at begge diskene skriver synkront til samme fil. Når de leser leser de halvparten hver (de har ikke mer enn halvparten av fila), og oppstarten f.eks. går MYE raskere siden lesetiden blir halvert. Diskplassen blir da dobblet (dvs. at hvis du har to 120GB's disker i RAID0 vil du få en på 240GB) noe som kan være relativt kjekt, men det koster jo da mer....

Og til slutt, men veldig viktig:

######

HVIS EN DISK RYKER I RAID 0 VIL DU MISTE ALL INNFORMASJON SOM LÅ PÅ DE TO DISKENE.

######

Dette fordi at diskene avhenger av hverandre. Jeg tror RAID 5 kan kjøre stripping på 3 disker med en slags backup på den tredje. Da kan en disk tryne uten at du mister informasjonen. (tror det var RAID 5)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...